Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Bass pickups test

Hier een leuke opname met vergelijking van Fishman pickups en microfoon.

Slechte bas trouwens

Even in youtube zoeken:
Upright Bass Pickup Comparison - Fishman Full Circle vs. Fishman BP100

ben zelf niet zo Fishman vanwege de (jakkie) Bp-100, maar misschien weet iemand nog filmpjes van Underwood of planet?

Re: Bass pickups test

Goh, die full circle klinkt goed zeg! Maarruh... Ik verwacht wel dat hij vreselijk rond gaat zingen als je een beetje volume wilt – dat is nu eenmaal het euvel van microfoons live. En bovendien zal hij de drums ook wel versterken (vooral als de drums naast je staat en het podium klein is, wat bijna altijd het geval is), zodat je per saldo niets hoort van deze fijne versterking. Of vergis ik me?

Re: Bass pickups test

De Full Circle is geen microfoon maar een Piezo in een verstelbaar wiletje van de kam.

In de test het tweede voorbeeld.

Re: Bass pickups test

Oh, vanwege de titel van het filmpje dacht ik dat het andersom was. Hm, dat tweede geluid vond ik niet goed...

Re: Bass pickups test

Ja,
vond ik ook vreemd.
De full circle klinkt altijd erg goed. In ieder geval vele malen beter dan de BP-100 of underwood en underwood klonen.
Kan aan de bas liggen.

Over het algemeen wordt aangenomen dat een kam-element de trilling van de snaren die doorgaat in de kam versterkt. Dit is maar half waar: het versterkt ook de trilling van de bas die omhoog gaat in de kam.

In het geval van deze bas lijkt het te dempen.

Het is dat ik geen grote wielen in mijn kam wil hebben, anders zou ik zeker voor de Full Circle kiezen.
Jürgen Preyer bouwt trouwens een soortgelijk element dat in het hout van de kam gaat, dus zonder wieltjes, met nog een schakelaar in de draad. Klinkt nog beter dan de Fishman.

Ook nadelig aan Fishman is dat ze de plug aan de snaren vastmaken tussen de kam en het staartstuk.
Daar zitten veel boventonen die de klank beïnvloeden.
Dan liever op het staartstuk met een beetje demping.

Re: Bass pickups test

Martin

Ook nadelig aan Fishman is dat ze de plug aan de snaren vastmaken tussen de kam en het staartstuk.
Daar zitten veel boventonen die de klank beïnvloeden.
Dan liever op het staartstuk met een beetje demping.



Volgens mij maakt dat helemaal niks uit. Ik heb een Full Circle en het maakt totaal geen verschil of je de plug wel of niet tussen de snaren hebt.

Wel merk ik dat hij toch nog redelijk snel gaat rondzingen. Voor luide situaties gebruik ik daarom een Biesele magnetische pickup. Dat klinkt wat elektrischer maar dan heb je in ieder geval geen feedback en ben je altijd goed te horen. Beter een elektrischer geluid dat je hoort dan een mooi akoestisch geluid dat je niet hoort.

Re: Bass pickups test

Een soort Biesele lijkt me ook wel wat maar dan in de toets gebouwd (zoals Nils Henning Orsted Pedersen had) en niet zo'n blok aan mijn toets.
Zit nog te wachten op een contrabas-versie van Q-Tuner, nederlands merk magnetic pickup, heel zuiver.

-Het stuk snaar tussen de kam en het staartstuk is wel van invloed op de tonen die je speelt. Al zal dat bij plukken niet of nauwelijks hoorbaar zijn.

Wolftoon-doders worden altijd daar geplaatst op de kwint of kwart van de toon die een "Wolf" veroorzaakt.

Als mijn bas teveel rond zingt demp ik ook dat stuk snaar achter de kam en dat scheelt behoorlijk.

Re: Bass pickups test

Voor zover ik weet gebruikte Niels Henning een Wilson (ik heb dat element ook). Zijn hoofd staat ook groot op de homepage van Wilson. Hij kwam tijdens optredens ook aanzetten met een koffertje, waar (vermoed ik) een voorversterker inzat waar hij blij mee was. Hoe dan ook, hij had live precies dat geluid dat we van zijn platen kennen. Ik heb hem op het North Sea op een andere versterker zien spelen dan de zijne, maar hij klonk precies zo. Dat zal dan wel aan dat koffertje hebben gelegen.

Re: Bass pickups test

Klopt NHOP had ook een Wilson.
Maar van zijn bas naar het koffertje loopt een kabel van ca 5 cm dik, dat is niet alleen voor de Wilson.

Als je zijn toets in close-up ziet dan zie je in de toets magneetjes zitten.

De DVD van Kenny Drew (Live in London)laat zijn bas duidelijk zien. Errug coole versie van All Blues ook!

Re: Bass pickups test

Martin

Het stuk snaar tussen de kam en het staartstuk is wel van invloed op de tonen die je speelt. Al zal dat bij plukken niet of nauwelijks hoorbaar zijn.

Wolftoon-doders worden altijd daar geplaatst op de kwint of kwart van de toon die een "Wolf" veroorzaakt.[Wolf snaar achter de kam en dat scheelt behoorlijk.


Ik heb het vanmorgen nog eens getest, maar het maakt echt niet uit voor de klank of de plug van de Full Circle erop zit of niet. Ook niet voor strijken. Ik speel voor 75% klassiek. Voor de wolftonen kan ik geen verschil horen.
Als je versterkt speelt is het al helemaal geen issue.

Re: Bass pickups test

Martin, je bent goed op de hoogte van de manier waarop Niels Henning het aanpakte! Weet je ook wat er in zijn koffertje zat?

Re: Bass pickups test

Ik zag de vraag over het koffertje van Niels Henning zojuist ook op een Engelstalig basforum staan, maar daar bleef het antwoord uit. 'The mysterious suitcase' hadden ze het over.

Re: Bass pickups test

Tijdens het concert van Kenny Drew zie je hem af en toe naar het koffertje buigen en aan wat knopjes draaien.
Ik denk dat hij er een toonregeling in heeft en voor iedere snaar afzonderlijk (?)

Heb nog eens goed gekeken en er komt een zwarte kabel en een dikke witte kabel vanuit de bas.
Volgens mij heeft hij 4 enkele wilsons die hij in het koffertje (waar in ieder geval een mengpaneel zichtbaar is)afzonderlijk kan regelen.
Duidelijk hoorbaar is ook een soort effekt dat de bas wat egaler laat klinken. Bijna een Electric Upright.


Lucas Suringar had het eens over een element dat volgens hem voor NHOP ontwikkeld was.
Boven bij de krul en onder bij het staartstuk werden de D en G snaar dmv koper(?) verbonden en de A en E ook. Dus twee gesloten cirkels.
Daarna een flinke magneet onder de toets en Voila.....de bas was één groot element.

Dat zou de andere kabel kunnen zijn?