Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Opvolger basforum?

Philip heeft al jaren dit basforum, grote klasse. Aan deze methodiek zitten wel wat nadeeltjes, zo kan je wat moeilijker video's inplakken en dat soort dingen. Op facebook gaat dat een stuk makkelijker, bovendien is dat een platform waar veel mensen met regelmaat kijken, terwijl dit platform alleen door de die-hards met regelmaat wordt bezocht. Hein vd Geyn heeft vanuit Zuid-Afrika vorige week een Double Bass World
gesticht op facebook en dat loopt ineens als een trein. Leuk, want je ontmoet andere bassisten vrij gemakkelijk met foto's en achtergrond. Het lijkt er op dat de functionaliteit van facebook een stuk uitgebreider is dan dit platform, anderzijds is dit forum juist geschikt om vragen te stellen en leuke antwoorden te lezen, daar lijkt facebook weer minder voor geschikt. Hoe dan ook: de ware digibassplayers zullen beide platforms wel gaan bezoeken en de toekomst zal leren waar de energie naar toe vloeit. Vooralsnog is er ruimte genoeg.
Melvin

Re: Opvolger basforum?

Als ik het goed begrijp is dit forum een fijne plek om de diepte mee in te gaan, ook in vergelijking tot facebook. Mooi zo, daar is het ook voor bedoeld!
Leuk trouwens om te horen dat Hein meteen weer een nieuw (bas)initiatief heeft ontplooid, terwijl hij (officieel) nog maar koud zijn bas aan de wilgen heeft gehangen. Let maar eens op, daar komt hij op terug. Over een paar jaar is Hein niet meer van de podia weg te branden! En wat mij betreft, is dat een bijzonder wenselijke situatie. Ik weet dat hij live de prachtigste sound van de wereld heeft en de allermooiste noten kiest, maar ik heb helaas nog geen CD gevonden waarop zijn spel en sound helemaal tot zijn recht komen, verdorie. Blijkbaar is het erg moeilijk om Hein naar behoren op te nemen, want hij zat er toch bovenop zou je zeggen, Challenge is (mede) zijn label. Dus ik vind dat Hein nog wat recht heeft te zetten. Kom op Hein!

Re: Opvolger basforum?

Melvin
Hein vd Geyn heeft vanuit Zuid-Afrika vorige week een Double Bass World gesticht op facebook en dat loopt ineens als een trein.



Ik ken verder niet de preciese achtergronden. Maar ik vind het nogal vreemd en dubieus dat hij eerst met veel bombarie en media aandacht zegt dat hij zijn bas aan de wilgen hangt en dan een paar maanden later al met zoiets op de proppen komt. Niet dat ik het niet leuk vind, integendeel. Ik vraag me gewoon af wat zijn bedoeling hiermee is.

Verder vind ik het jammer dat er zo weinig actie is op dit forum. Ik kijk regelmatig maar zie slechts zeer weinig nieuwe berichten. Daardoor verlies ik een beetje interesse in het forum.

Re: Opvolger basforum?

Ja, zo gaat dat hier. Een tijdlang gebeurt er niets, en dan opeens zijn er weer een aantal vragen. Lijkt me wel vrij natuurlijk: niet iedereen heeft elke dag vragen en/of interessante problemen. Ik vind het wel best zo: ik heb liever dat het ergens over gaat, dan dat er elke dag geleuter en gezwets op komt. Dan maar wat minder vaak! Wel jammer dat je daardoor je interesse dreigt te verliezen, Huub.

Re: Opvolger basforum?

Hoi Philip,

Hein is altijd goed opgenomen maar hoe beter je een contrabas opneemt hoe slechter die in de mix klinkt.
Ken je die CD van Hein met paulien van Schaijk? Noot voor noot mooi baswerk , maar verdwijnt op mijn autoradio volkomen.

Of luister eens naar "So What" van Miles Davis met Paul Chambers op je autoradio.......geen bas te horen.
is ineens een heel ander liedje.

Welke bassist vindt jij goed klinken op CD?

Groeten

Re: Opvolger basforum?

Ik vind Haden eigenlijk altijd goed klinken, Holland ook, puur wat de sound betreft. Als een bas goed is opgenomen, hoeft hij trouwens echt niet slecht te klinken in de mix hoor. Als dat gebeurt, deugt degene die de mix maakt niet. Die CD met Paulien van Schaijk ken ik niet, die ga ik gauw eens naar luisteren!

Re: Opvolger basforum?

Over opnemen ga ik binnenkort trouwens maar eens een les schrijven, want ik heb echt veel inzichten opgedaan die handig zijn om te weten als je ermee begint nu ik 4 muziek CD's heb opgenomen met akoestische instrumenten. Ik heb hier en daar wel wat gelezen over hoe het moet, maar heb toch voor een groot deel het wiel weer uit moeten vinden. En dat hoeft natuurlijk niet. En mijn contrabas klinkt nu trouwens echt ook fantastisch in de opname.

Re: Opvolger basforum?

Een groot pluspunt van dit forum is dat het vaak heerlijk offtopic gaat, daar smul ik van. Mooie opnames? Ik luister laatste tijd veel naar album van Brian Bromberg "Upright Downright", kijk maar naar de trailer: http://www.youtube.com/watch?v=bDgot2G96Y4
Heerlijke funk op contrabas, goed man! Mijn nieuwe band sluit hier ook helemaal op aan. Mix van Scofield en dansmuziek, echt een feest.
Wat ook scheelt is dat ik een vrij lekkere muziekinstallatie in mijn auto heb, je hoort de contrabas dan heel goed.
Melvin

Re: Opvolger basforum?

Vaak gaat de ene Topic over in de andere, is wat lastig als de titel hetzelfde blijft, maar wel leuk.

Bromberg klinkt wel duidelijk maar vnl omdat het door een aantal effekten gaat.
Ik zoek ook al een tijdje naar goede effekten die de contrabas live een kans geven tegen andere instrumenten op te kunnen.
Bij sommige bands verdrink ik in het drum of gitaar geluid. Vooral versterkte akoestische gitaren zijn een hel.



Op youtube staat een filmpje van Steve Baily die uitlegd hoe je in een studio een contrabas moet opnemen dmv 3 microfoons.
Goede uitleg maar klinkt verbazend kut.

Dus Philip, ervaring daarin is altijd welkom.

Probleem is wel dat de ene helft van de contrabassen (vnl Duits, saksisch, Boheems, soms tsjechisch) lucht bassen zijn en de andere helft (frans, vaak ook engels) meer projektie bassen.

Re: Opvolger basforum?

Ik heb aan één microfoon genoeg en dat klinkt fantastisch vind ik, dus zowel qua resultaat als qua kostenplaatje is mijn methode aan te bevelen volgens mij (al is mijn audiointerface dan wel weer duur, maar elke cent waard). Ik zal volgend weekend een stukkie schrijven over mijn aanpak en een nummer van mijn nieuwe CD uploaden, zodat je zelf kunt oordelen wat je van de sound vindt (al blijft het natuurlijk mp3 en onderschrijf ik de stelling van de poll op de homepage)!

Re: Opvolger basforum?

Leuk, ben benieuwd.

Kijk voor de lol eens naar dat Steve baily filmpje,

Recording the acoustic bass

Grtz

Re: Opvolger basforum?

Martin, heb je iets aan de Boss GT 6B? Ik heb dat ding ooit eens gekocht toen ik nog regelmatig basgitaar speelde, maar doe er eigenlijk niets meer mee, omdat ik op de contrabas zo akoestisch mogelijk wil klinken en nooit meer basgitaar speel. Voor €150 exclusief vervoerskosten mag je hem hebben.

Re: Opvolger basforum?

Ik heb ook nog even gekeken naar dat filmpje van Steve Baily. Tjonge, wat heeft hij daar over nagedacht. Maar als het basgeluid dat je op het filmpje hoort het resultaat van al zijn denkwerk is, had hij zijn tijd beter anders kunnen besteden.

Re: Opvolger basforum?

Klinkt een beetje alsof het onder water is, maar dat doen veel triplex bassen.

Kom nog terug op je aanbod, heb momenteel een pandora om thuis te oefenen en als monitor voor mezelf, maar niet met zo'n dikke koptelefoon als Miroslav Vitous altijd had

Re: Opvolger basforum?

Dat stuk over opnemen dat ik aan het schrijven ben voor deze site is nog een heel verhaal. Ik ben voorlopig nog niet klaar... Nog even geduld dus. Er valt heel wat over te vertellen!

Re: Opvolger basforum?

Martin

Probleem is wel dat de ene helft van de contrabassen (vnl Duits, saksisch, Boheems, soms tsjechisch) lucht bassen zijn en de andere helft (frans, vaak ook engels) meer projektie bassen.


Martin, wat bedoel je met luchtbassen en projectiebassen?
Moet er naast de wereldcup luchtgitaar nu ook een een wedstrijd luchtbas komen, met plaatjes van contrabassen via een beamer geprojecteerd? Misschien een leuke workshop voor de contrabasdag (die er overigens niet zomaar van lijkt te komen)?

Re: Opvolger basforum?

Is natuurlijk niet 1-2-3 georganiseerd zo'n basdag, maar gaat er vast nog eens van komen.
Alvast alle hulde en positieve energie naar de man die het allemaal mogelijk gaat maken.

Luchtbassen zijn bassen met een doorgaans dun bovenblad, meestal veel welving die nogal bassig klinken met veel lucht eromheen, je weet wel, die swingen zo lekker.
Bassen met een dikker bovenblad dat minder welving heeft geven vaak meer mid en projekteren verder.
Luchtbassen klinken op afstand heel ongedefinieerd en wollig terwijl projektie-bassen op afstand wat beter te volgen zijn.
Voor de bassist zelf is het natuurlijk fijner daar waar je staat veel te horen.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk