Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
snaren 11? nylon

hallo

ik heb eens door de baslessen heen zitten blaren
om alvast zoveel mogelijk informatie op te halen want
ik heb een linkshandige strunal bij ferdinand rikkers besteld maar die zijn ze nog aan 't maken.
ik ga voor een rockabilly model en hij zet er dan nylon snaren op die schijnen het best te zijn voor slappen dus ik heb alle 10 baslessen over snaren gelezen maar helaas niks over nylon snaren tegen gekomen. kan iemand mij vertellen waarom deze zo geschikt zijn voor rockabilly (zullen zowiezo wel wat fijner voor de vingers aanvoelen tijdens het slappen)
en wat de voor en na delen zijn van nylon snaren ten opzichte van de stalen/darm snaren.

alvast bedankt
mvg fabian warrink

Re: snaren 11? nylon

Heb zelf enkel ervaring met stalen snaren, maar toch even een poging...

Stalen snaren zorgen sneller voor blaren. Met name bij slappen kun je binnen 1 nummer een bloedblaar oplopen die vervolgens kapot gaat, met alle vieze gevolgen van dien. Langzaamaan eelt opbouwen scheelt natuurlijk aanzienlijk ;)

Het kost met stalen snaren meer kracht om te slappen, waardoor eerder verzuring in je onderarm optreedt. Ook hier geldt natuurlijk dat training helpt.

Stalen snaren geven een wat agressievere slap. Nylon snaren zouden dichter bij het 'thumb' geluid van darmsnaren zitten dat kenmerkend is voor oude rockabilly.
Wat je nog weleens ziet is dat enkel de D- en G-snaar van nylon zijn.

Electromagnetische pickups, zoals die van Schaller, werken enkel met stalen snaren (of i.i.g. snaren die voldoende staal bevatten).

Re: snaren 11? nylon

haha mooi omschreven ;)
maar slappen met stale snaren gebeurd dus wel?
zeker in de psychobilly.
weet iemand nog iets over de levensduur en de temperatuurs gevoeligheid?

groeten fabian

Re: snaren 11? nylon

Hi Fabian. Sander is correct met zijn opmerking over blaren met stalen snaren. Slappen op staal kost veel energie en je moet veel energie steken in de opbouw van eelt. Ergens in dit forum staat nog een draadje over nylon weedwackers die veel in de rockabilly worden gebruikt. Als je uitsluitend slap bass speelt is kunststof een prima keuze. Als je meer muziekstijlen speelt krijg je te maken met de wel erg korte sustain, in dat geval zul je moeten omkijken naar andere snaren. Zelf slap ik ook veel maar daarnaast speel ik ook heel veel andere stijlen, in dat geval is nylon niet geschikt. Ik heb er Velvet Garbo's op zitten. Die hebben een kunstzijden kern met koper omwikkeld, ze hebben een vrij lage spanning waardoor slappen heel comfortabel is met een prima systain voor de andere stijlen. Goedkoop zijn ze helaas niet......De levensduur is minder belangrijk, weedwackers zijn namelijk spotgoedkoop (ergens tussen de 25 en 40 USD). Wat ik er verder over ben tegengekomen op internet is dat ze weinig last hebben van temperatuur en vochtigheid. Eenmaal de rek er uitgedraaid (en dat duurt even met nylon) en op spanning schijnen ze niet erg te ontstemmen.

Re: snaren 11? nylon

Hallo,

ik hoorde van een goed nieuw merk.
Speciaal ontwikkeld hiervoor.

Merk is Cordes lambert.

Zie myspace of:

http://www.artofslapbass.com/artofslapbass/index.php?option=com_kunena&Itemid=6&func=view&catid=9&id=764

succes

Re: snaren 11? nylon

Je leest een hoop positieve berichten over die Cordes lambert snaren. Zeker de prijs maakt het de moeite van het proberen waard. Men is ook positief over de sustain. Op het filmpje hoor ik echter bij de E en A weinig sustain en een lelijk "kartonnen doos" geluid. Dat kan overigens heel goed aan de bas zelf liggen, wellicht is de stapel niet goed geplaatst, teveel naar de baskant en te strak.

Re: snaren 11? nylon

je moet voor klank niet afgaan op die youtube filmpjes.

Audio van fotocameraatjes zijn meestal niet hifi.