Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vingerzetting ...??

Hallo mensen,

Ik heb de vierklanken geleerd op de contrabas volgens de lijst van Adriaan Kragten. Maar op het internet zie ik dat ze een andere vingerzetting gebruiken

http://www.youtube.com/watch?v=JlFyux6MA70&feature=related.

Dus ik ben even in de war
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de juiste manier is. Groetjes

Hans

Re: Vingerzetting ...??

Er zijn geen regels van Meden en Perzen wat basspelen betreft hoor. De beste manier voor jou is de manier die het lekkerste voelt voor jou. Gewoon ff uitproberen wat je het beste ligt dus!

Re: Vingerzetting ...??

Ik heb nog even gekeken naar het filmpje en het is prima in orde. Als je het lopende basspelen eenmaal onder de knie hebt, denk je helemaal niet meer na over dit soort dingen, dan speel je gewoon de noten die je wilt spelen, waar op de hals dan ook en in welke vingerzetting dan ook. Maar in het begin kan het zeker nuttig zijn om naar dit soort lessen te luisteren om wegwijs te worden op je bas en ervan doordrongen te raken waar de akkoordnoten zitten. Maar vingerzettingen? Die vergeet je op den duur helemaal, vooral omdat het je dan niet meer uitmaakt met welke vinger je een noot 'pakt'; dat doe je meestal gewoon met de dichtstbijzijnde vinger, omdat die vaak het makkelijkste is.

Re: Vingerzetting ...??

Oke Philip,

dank je wel voor de uitleg. Ik dacht dat het belangrijk was in verband met van de ene naar de ander postie shiften op een of andere verantwoorde manier.

groetjes

Hans

Re: Vingerzetting ...??

Dat kan ik me helemaal voorstellen! Maar hoe uitgedacht en uitgekiend basspelen in eerste instantie ook mag lijken en hoe handig het ook is om een aantal zaken in eerste instantie goed in de gaten te houden om je niveau te verhogen: uiteindelijk gaat alles zo makkelijk dat het veel minder belangrijk wordt om technische basisregels in acht te nemen. Wat heel prettig is eigenlijk. Leve de vrijheid!
Ik heb een blauwe maandag les gehad op de muziekschool en leerde daar hoe het 'hoorde' om contrabas te spelen. Toen ik vervolgens naar het NNO ging luisteren, viel me op dat niemand speelde zoals het 'hoorde'. En dat ging ook prima.

Re: Vingerzetting ...??

Oke dan,

Ik ga gewoon lekker mijn gang en ik zie wel of er een schip gaat stranden haha. Ik heb trouwens nog een vraagje. Mijn dochter van 10 die speelt nu 3 jaar altsax en ik ben op zoek naar een stuk voor de altsax en de contrabas zodat we lekker samen kunnen spelen. Dat motiveerd bijde natuurlijk,want alleen is ook maar alleen. Weet jij, of heb jij toevallig iets liggen? Of iemand anders die dit leest misschien?

Ik hoor het wel,

Oja, wat is het NNO...??

Groetjes

Hans

Re: Vingerzetting ...??

Er zijn natuurlijk heel wat standards goed te doen. Bijvoorbeeld Black Orpheus of Beautiful love. Niet dat ik daar partijen voor de alt sax van heb helaas.

Re: Vingerzetting ...??

Op Philips site staat een artikel van mij van 12-10-2007 getiteld "Akkoorden voor basgitaar en contrabas". Ik neem aan dat de vraag gesteld wordt naar aanleiding van dit artikel. In dit artikel wordt voor dertien verschillende akkoordtypen en voor alle twaalf toonaarden aangegeven waar de tonen die deel uit maken van het betreffende akkoord, liggen op de onderste twaalf posities van de hals.

Ik zeg niet welke vinger je moet gebruiken om een bepaalde toon te pakken en welke volgorde je moet gebruiken om een bepaald akkoord te spelen. Je kunt van een bepaald akkoord ook nog omkeringen gebruiken waardoor er een zeer groot aantal verschillende manieren is om een bepaald akkoord te spelen als je de tonen na elkaar speelt. Nu zijn er wel degelijk voorkeursvingerzettingen voor bepaalde toonreeksen maar dat is gewoon een ander verhaal en daar heb ik me in dit artikel niet mee bezig gehouden

Re: Vingerzetting ...??

Hee Adriaan,

Dank je wel voor de uitleg.Ik doorloop maar gewoon Simandl en dan moet het allemaal wel goed komen dacht ik zo.

groetjes

Hans