Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Hals dunner maken

Hallo mensen,

Hier ben ik weer na drie jaar
Ik was gestopt met basspelen vanwege blessures aan mijn linker onderarm. Ik heb nog er nog steeds last van, maar naar aanleiding van dat wil ik de hals van mijn bass dunner maken om dat de grip waarschijnlijk te groot is voor mij en daardoor teveel spanning geeft in mijn hand en onderarm. Is er iemand die ervaring heeft met een hals die dunner is gemaakt en kan je dat doen zonder dat de hals breekt en hoeveel kan je er vanaf halen. Nou, ik hoor wel of iemand mij wat advies kan geven.

Groetjes

Hans

Re: Hals dunner maken

Hallo Hans,

Een hals kan dunner worden gemaakt en ook een andere vorm krijgen (U of V vorm bijv.).
Breng je bas eens naar Lucas Suringar, die kan je wel adviseren. Hij heeft dat ook eens bij mijn bas gedaan en dat was een wereld van verschil.

succes en groeten,
Martin

Hee Martin,

Hoeveel mm of cm heeft hij eraf gehaald?

Grt Hans

Hallo Hans,

weet ik niet meer, heb ik niet nagemeten. Maar het kan behoorlijk dun.

groet,
Martin

Hee Martin,

Ik ben voor de duidelijkheid even vergeten te vermelden dat het om een contrabas gaat
Groetjes

Hans

uiteraard

groet,
Martin

Martin,

Zou jij voor mij de dikte van je hals eens kunnen meten? Ik ben heel benieuwd hoe dik hij is geworden bij jou.

Grt

Hans

Hoi,

nee, die bas heb ik al jaren niet meer,
de bas die ik nu speel heeft een dikte (zonder toets) van boven naar beneden:
.....1,5 cm.........2.........2,5.......halsaanzet.
(ongeveer) toets is ca 1 cm,

bel Lucas eens...die kan je meer vertellen :)

groeten en wederom succes,

Martin

Hee Martin,

Ik heb Lucas gesproken en die zegt dat er in princiepe niets vanaf kan. Mijn hals is 2,7 en 3.4 laag. Kan een paar mm schelen maar dit is het ongeveer. Maar ik zou hem toch echt wel slanker willen hebben en ik vraag mij af wat er gebeurd als ik er een cm van af haal. Zou de hals doorbuigen of breken onder de spanning van de snaren?

Groetjes

Hans

Ik zit op het dunste punt al op meer dan 3 cm. Speelt heerlijk. Ik denk dan ook niet dat je blessure iets te maken heeft met de dikte van de hals, maar met de mate van ontspanning van je schouder en arm. Je spant hoogstwaarschijnlijk meer spieren dan strikt noodzakelijk is en forceert ze daarmee. Het kan natuurlijk zijn dat je de snaren zo vreselijk hoog hebt staan dat je bas onbespeelbaar is geworden, maar als dat niet het geval is, is de kans groot dat je onderarm en vermoedelijk ook je bovenarm en je schouders veel te gespannen zijn als je speelt. Als ik gelijk heb, heeft het geen zin om je hals dunner te maken en zo te blijven spelen. Je ruïneert je bas, terwijl je ook nog eens de kans loopt op een chronische blessure.
Anderhalve cm op het dunste punt is volgens mij al superdun voor een contrabas. Ongelooflijk dat dat mogelijk is. Afblijven!

Hee Philip,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik ben nu weer een week aan het bassen en mijn arm schouder en nek spelen weer behoorlijk op. Niet zo verwonderlijk natuurlijk na zo'n lange periode van niet spelen.3 jaar Ik let momenteel heel erg op ontspannen spelen om blessures te voorkomen maar ik denk dat mijn lijf hier even aan moet wennen. Een hopelijk kleine aanpassingsperiode Ik probeer ook zo min mogelijk druk te geven op de snaren en mijn bas is drie jaar geleden afgesteld door Lucas dus dat moet allemaal in orde zijn. Ik moet het er maar mee doen denk ik want ik wil mijn bas niet stuk maken en dan zie ik over een tijd wel hoe het gaat.

Groetjes

Hans

Misschien is het een goed idee om de komende tijd een beetje weg te blijven bij de eerste drie posities als de muziek het toelaat, die kosten wat extra kracht, vooral de eerste. Doe dat totdat je je schouder en bovenarm wat meer kunt ontspannen. Een hele belangrijke tip: voel niet alleen hoe hard je drukt, maar ga ook eens met je volle aandacht naar je schouder. Dus let even niet op wat je speelt, maar hoe het spelen in je schouder voelt. Waarschijnlijk voel je daar dan spanning, en als je de spanning voelt, en je bent goed geconcentreerd, is het ook mogelijk om op die plek bewust te ontspannen terwijl je doorspeelt. Als je dat doet, voel je bewust hoe overbodig de spanning van je spieren op die plek is. Die schouder moet gewoon ontspannen zijn. Doe vervolgens hetzelfde met de spieren in je bovenarm. Tenslotte kun je hetzelfde doen met de spieren van je onderarm, maar ik heb begrepen dat klachten in de onderarm vooral veroorzaakt worden door spanning in de schouder (ook onder het schouderblad, hoe gek het ook klinkt) en ook door spanning in de bovenarm. Volgens mij is het geen luxe om dit zo aan te pakken voor jou, maar bittere noodzaak, anders dreig je weer last te krijgen van weer zo'n rottige blessure. Totdat je meer ontspannen kunt spelen, moet je ook niet te lang achter elkaar oefenen hoor, anders forceer je de boel. Nou ja, je zult wel begrepen hebben dat je de spanning in je nek op dezelfde manier te lijf kunt gaan.
Bijkomend voordeel van al dat geconcentreerd en met je volle aandacht ontspannen: als het lukt ben je in een keer 2x zo ver wat je techniek betreft. Elke ontspanning zorgt voor een grote toename van je techniek. Daarom is leren ontspannen een ontzettend leuk avontuur.

Dank je wel Philip,

Dit is informatie waar ik wat aan heb. Ik ben inderdaad bewuster aan het spelen en het valt nog niet mee om te voelen waar de spanning zit en hoe dit los te laten. Maar dat is ook weer iets wat ik moet leren en dat is inderdaad een bittere noodzaak want ik wil niet weer mijn bas wegzetten voor een paar jaar. Ik wil nu het boek van Simandl eindelijk eens doorwerken en dat begint inderdaad met positiewisselingen hahaha. Ik ga eerst de septiem akkoorden er maar weer goed inprenten, en dan ben ik al weer een heel eind op weg om leuke walkingbaselines te kunnen spelen .

Philip dank je wel

Groetjes

Hans

Ik heb trouwens ook een basles besteed aan ontspannen op deze ste, basles 1. Daar staan mogelijk nog een paar tips in waar je iets aan hebt. Veel succes!

Ik heb een halve contrabas (mensuur 100 cm) en ik heb de dikte van de hals inclusief de toets opgemeten en vind 35 mm bij de eerste positie en 40 mm bij de kast. Dit lijkt dikker dan wat ik tot nu toe gehoord heb ondanks dat mijn gehele bas wat kleiner is dan de gebruikelijke 3/4 bas. Toch ervaar ik mijn hals helemaal niet als dik. Ik denk dat dat komt door de manier waarop ik hem vasthoud. Ik plaats het eerste kootje van mijn duim tegen de onderkant van de hals waardoor mijn hand zeer flexibel blijft. Met één vaste stand van de duim kan ik hierdoor met mijn vingers de eerste tot en met de vijfde positie bestrijken. Ik gebruik ook alle vier de vingers net als op een basgitaar.

Het dunner maken van de hals heeft een aantal nadelen. Doordat de vier snaren aangrijpen uit het midden van de neutrale lijn van de hals wordt er op de hals een buigend moment uitgeoefend. Dit buigend moment geeft een buigspanning in de hals en een zekere doorbuiging. De buigspanning is omgekeerd evenredig met het weerstandsmoment van de hals en de doorbuiging is omgekeerd evenredig met het traagheidsmoment. Het weerstandsmoment is evenredig met het kwadraat van de dikte van de hals en het traagheidsmoment is evenredig met de derde macht van de dikte. Als je de hals wat dunner maakt dan neemt de buigspanning hierdoor snel toe maar daar zal de hals nog wel tegen kunnen. Wat erger is, is dat de doorbuiging nog veel sneller toeneemt.

Een voorbeeld. Als je de dikte laat afnemen van 35 mm naar 25 mm dan neemt de buigspanning toe met een factor (35/25)^2 = 1,96. De doorbuiging neemt dan toe met een factor (35/25)^3 = 2,74. Door deze grotere doorbuiging zullen de snaren behoorlijk wat verder van de hals af komen te staan. Ook wordt de kromming van de hals hierdoor voor het deel van de toets tot aan de kast groter dan voor het vrije deel van de toets boven de kast. Kortom ik zou heel voorzichtig zijn met het dunner maken van de hals zeker als hij nu al aan de dunne kant is.

Hee Adriaan,

bedankt voor je reaktie. Maar wat een verhaal zeg , maar je kan wel eens helemaal gelijk hebben. Ik laat alles zoals het is. Het gaat nu redelijk maar ik moet gewoon heel erg leren ontspannen en dat valt niet mee En ik probeer vooral niet te veel in een keer te oefenen maar verdeeld over de dag een paar keer. Ik heb wel vaak een ontzettend moe en zwaar gevoel als ik speel in mijn schouderkop en kan ik mijn arm bijna niet meer omhoog houden. Maar dat zal ook wel een kwestie van wennen zijn.

Groetjes

Hans

Oei, dat betekent toch dat er een paar spieren zo overbelast zijn dat ze er (bijna?) de brui aan geven. Aangezien andere spieren nu dubbel werk moeten doen, bestaat er de kans dat die spieren binnenkort (ook) de medewerking opzeggen. Dat vermoeide gevoel krijg je namelijk omdat spieren overbelast zijn en andere spieren nu hun (dubbele) werk moeten doen. Het is echt zaak om hulp in te roepen hoor! Bijvoorbeeld van een goede manueel therapeut, ik noem maar wat. Ik heb zelf veel baat bij de Praktijk voor Nek-, Schouder- en Armklachten in Groningen. Hoe dan ook, ik blijf zelf altijd doorgaan met bassen als er iets mis is, maar dan extra bewust. Pijn en een vermoeid gevoel kunnen je namelijk helpen om op te sporen wat je fout doet, want het zijn precies de spieren die overbelast zijn die je verkeerd gebruikt. Richt je op die spieren als je oefent, dat mag echt absolute prioriteit hebben!

Hoi Hans,

misschien is het toch de afstelling van de bas.
Ben je bij Lucas geweest of heb je hem alleen gesproken?

Een wat lagere snaarspanning zou ook helpen.
Zittend spelen neemt ook veel spanning weg in de linkerhand omdat je de bas niet hoeft te ondersteunen.
Kan op een hoge kruk met steun voor de linkervoet.
Bijv. een strijkhulp (15 euro bij de blokker).

succes en groet,
Martin

Hee Martin,

Bedankt voor je reactie. De bas is bij Lucas geweest en die heeft hem onderhanden genomen toen.Maar zittend spelen heb ik nog niet geprobeerd en ik ga straks even naar Blokker toe om te kijken.

groetjes

Hans