Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vlakke kant op de toets

Hi. Heeft iemand enig idee waarom de E-kant van de toets vaak is afgevlakt? Ik heb ooit ergens een vage verwijzing gelezen naar oude soorten snaren (darm denk ik) en dat het voor de nieuwe soorten niet nodig zou zijn. Kent iemand het verschil in spelen tussen een toets met vlakke kant en een volledig ronde toets?

Re: Vlakke kant op de toets

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had het ermee te maken dat de E snaar dan meer bewegingsvrijheid heeft en minder snel tegen de toets slaat.

Zelf vind ik het minder fijn spelen met zo'n afgevlakte toets.

Re: Vlakke kant op de toets

Ik ook. Je kunt er natuurlijk zelf een nieuwe toets op (laten) zetten die dat niet heeft.

Re: Vlakke kant op de toets

Maakt qua bespeelbaarheid niets uit, de E heeft een grotere curve op de helft en zal minder snel aanlopen bij een vlakke E-kant.
Ik heb eens een 5 snarige franse bas gehad waarvan de toets onder de B en de E snaar vlak was.
Bij een cello zie je ze ook.

Re: Vlakke kant op de toets

Ik vond het toch wel degenlijk een verschil maken in bespeelbaarheid voor de rechterhand. Ik vond het niet fijn.

Re: Vlakke kant op de toets

ik heb nu thuis een bas met E-kant en een bas met een ronde toets. heb op beide bassen dezelfde oefeningen gespeeld en ik voel echt geen verschil.
Misschien heb je op een bas met E-kant gespeeld die slecht was afgesteld?

Al zou je een bas hebben met een E-Kant een A-kant, D-kant en G-kant, een toets met 4 knikken dus, dan nog blijft het hetzelfde verhaal. je duwt de snaar in tot ze de toets raakt, je hebt geen last van de knik want die zit naast de snaren. Afstand snaar - toets, mits goed afgesteld blijft hetzelfde.

Waarom gaan bijv. Orkestbassisten, die behoorlijk zware partijen moeten spelen, dan niet massaal naar de basbouwer voor een ronde toets?

En Renaud Garcia Fons? Die heeft een bas van jean Auray en die heeft een dubbele knik E en A snaar, op zijn 5-snaar.
Zou hij heus niet doen als dat zwaarder zou spelen.

kan hooguit aan de afstelling liggen.
kans is groor dat een vlakke E-kant zelfs lichter speelt als zoveel bassisten ervoor kiezen.

Groet

Re: Vlakke kant op de toets

Hi, Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties! Als ik allemaal zo bekijk maakt het dus niet uit qua bespeelbaarheid. Als het wel verschil maakte had ik er wel een andere toets opgezet (kan ik gelukkig zelf dus voor de kosten hoef ik het niet te laten). Ik laat de vlakke toets er dus lekker opzitten. Zoals Murphy ooit zei:"if it ain't broken, don't fix it!"

Re: Vlakke kant op de toets

Bij die bas die ik (ooit) had, kreeg de toets daar een 'extra'knik, dus vergeleken met spelen op de andere snaren moest je je hand echt duidelijk extra kantelen. Dat vond ik erg ingewikkeld spelen. Maar als ik dit zo lees, is dat dus eigenlijk niet de bedoeling en was de basbouwer bij die bas een beetje doorgeschoten in zijn enthousiasme. Weer wat geleerd! Of komt dit vaker voor?

Re: Vlakke kant op de toets

Bij een ronde toets zou je eigenlijk ook je hand moeten draaien om naar het centrum van de hals otw je duim te spelen.
Als je in de spiegel kijkt dan zie je hoe je elleboog omhoog gaat naarmate je een lagere (dikkere) snaar speelt. Als je duim in het midden onder de hals blijft, dan blijft de druk naar het centrum gelijk.
Een soort waaiervorm.

Laat je je elleboog hangen ook als je op de E-snaar speelt dan is alles zwaar.

Dus: elleboog omhoog en hals naar je hals: lage noten makkie! E-kant of niet.

Re: Vlakke kant op de toets

Bij toeval speelde ik dit weekend op een bas zonder vlakke kant op de toets. Ik had een Van Zalinge voor reparatie. Als een klus klaar is speel je er natuurlijk even op om te kijken en horen of alles klopt. Doordat de werkzaamheden niet aan de hals plaatsvonden had ik die niet echt bekeken. Al spelende voort dacht ik ineens: Barst! er zit geen vlakke kant aan! Ik had dus in eerste instantie aan het spelen geen echt verschil gemerkt. Voor mij maakt het blijkbaar te weinig verschil om een andere toets te plaatsen. Dank voor alle reacties!