Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vliegen met de bas

Hoi Philip,

ik las je stukje op de homepage over de kosten van het vliegen met je bas. Volgens mij heeft dit niet zoveel met de vliegmaatschappij te maken maar meer met de algemene regels. Ik heb nu een aantal keer gevlogen met mijn bas van New York naar Nederland en visa versa. Nou is het wel zo dat mijn kist niet zoveel weegt, dus hij kan als tweede koffer worden beschouwd. De eerste twee keer dat ik vloog waren de stadaard kosten daarvoor 150 euro, of 150 dollar. Het maakte niet uit met welke maatschappij ik vloog. Toen kwam de regeling dat je gratis twee koffers mag inchecken, dus toen kon ik ineens gratos met mijn bas vliegen. Die regeling is rond de afgelopen kersvakantie ook weer afgeschaft helaas, dus ik weet niet zeker wat de regels op het moment zijn. Ik zal er wel binnenkort achterkomen want eind mei vlieg ik weer met mijn bas.
Maar misschien dat het voor jou anders is als je een zwaardere kist hebt? Mijn kist met de bas erin weegt in totaal maar 20 kilo ofzo, dus dat scheelt. Het is zo'n kist gemaakt van piepschuim. Ik heb het meest met AirBerlin gevlogen met mijn bas en ik moet zeggen dat ze er elke keer heel zorgvuldig mee omgaan voor zover ik het kan zien, het is in ieder geval altijd goed gegaan tot nu toe...

Groeten

Re: Vliegen met de bas

Tja... Ik heb een 7/8 bas en die past alleen in een monsterachtige grote koffer. De grens ligt bij 20 kilo, daarboven kom je ineens in een speciaal tarief (en daar zit ik dus in, behalve als ik gebruik maak van hun instrumententarieven). Ik ben wel jaloers op je vorige goedkope overtochten! Voor zover mijn informatie reikt, heeft elke vliegtuigmaatschappij toch echt zijn eigen tarieven. Dus ik ben benieuwd met welke vliegtuigmaatschappij(en) je tot nu toe zo goedkoop gevlogen hebt.
Ook omdat ze blijkbaar zorgvuldig met je koffer zijn omgegaan. De vorige keer dat ik vloog zat er een fors gat en een deuk in de loodzware en sterke koolstofvezel koffer. Hetgeen me peultjes doet zweten nu ik weer moet vliegen.

Re: Vliegen met de bas

Ja, het is altijd duimen in het vliegtuig inderdaad. Maar tot nu toe heb ik dus met Air Berlin gevlogen en dat is altijd goed gegaan tot nu toe, geen deuken in de kist, en dat gaat toch best makkelijk met piepschuim.
Ik denk dat het tarief voor de tweede koffer gelijk is voor alle maatschappijen, maar zodra je daar dus buiten valt, zoals ik jouw geval, zal het inderdaad per maatschappij verschillen.
Succes in ieder geval, ik hoop dat het weer goed gaat dit keer! Wanneer kom je precies naar New York? En voor hoe lang blijf je? Wie weet komen we elkaar nog tegen!

Re: Vliegen met de bas

Ik ga van 6 tot 16 mei; Maja en ik plakken er gelijk een vakantie aan vast. 7 mei neem ik een CD op en de 8ste een tweede, daarna lekker de toerist uithangen en heel veel jazzconcerten bezoeken natuurlijk. Speel jij ergens in die tijd?

Re: Vliegen met de bas

Hoi Philip,

dat klinkt goed! Ik weet nog niet zeker of ik dan ergens speel, maar ik laat het je weten als dat zo is. Mijn familie is dan ook in New York, wat een toeval. Ik studeer 14 mei af, dus die komen daarvoor!
Wie weet komen we elkaar ook wel tegen in een jazzclub!
Succes met de opnames in ieder geval!

Re: Vliegen met de bas

Morgen is het dan zover. Op naar New York! En naar het opnemen van 2 CD's in 2 dagen. Spannend!!!!

Re: Vliegen met de bas

Succes met de opnames Philip! Geniet ervan.

Re: Vliegen met de bas

Zo, ik ben weer terug. Eigenlijk zou ik maandag al terug zijn, maar door die rotvulkaan moest ik vier dagen extra in New York doorbrengen. Blij dat ik weer in het land van de weilanden met koetjes ben hoor.
Vliegen met de bas was een catastrofe. Bij aankomst op Schiphol bleek dat Continental Airlines de bas niet mee wilde nemen. Ze hadden nieuwe regels en mijn bas werd nu te groot bevonden. Dit terwijl het internet reisbureau Expedia mij verzekerd had dat het geen enkel probleem zou zijn. Lichte paniek natuurlijk. A raison de zeshonderd euro nog wat heb ik hem door een vrachtbedrijf over laten vliegen. Dat was een boel gedoe: de volgende ochtend moest ik hem zo snel mogelijk door de douane zien te krijgen, want die dag zouden we de eerste CD opnemen. Een boel gestress en talloze formulieren later had ik hem eindelijk. Het duurde nog wel even voordat ik normaal kon spelen na deze bureaucratische hel. Voor de terugreis moest ik weer zo'n soort bedrijf vinden. Heeft me anderhalve dag gekost: Continental Airlines mocht geen bedrijf noemen, want dat gaf maar oneerlijke concurrentie en talloze bedrijven wilden geen kleine vrachten vervoeren of bleken failliet toen ik ze belde. Uiteindelijk is het toch gelukt, maar het heeft me dus wel anderhalve dag gedoe gekost en ruim 1000 euro in totaal. Zo doe ik het dus nooit meer, al weet ik nu bij wie ik moet zijn in het uiterste geval.

Re: Vliegen met de bas

Hoi Philip,

wat ee ndramatisch verhaal zeg! Ik heb geloof ik al wel eens eerder slechte verhalen over continental en vliegen met de bas gehoord. Ik kan me voorstellen dat je er nu wel even klaar mee bent.
Ik vlieg zelf maandag weer met mijn bas, dus ik hou mijn hart vast. Maar ik vlieg wel met Air Berlin, en dat is nooit een probleem en erg goede service. Ik heb ze ook al opgebeld om zeker te weten dat het kan en het zou geen probleem moeten zijn.
Door welk bedrijf heb jij je bas laten verschepen? Ik ben zelf een hele tijd op zoek geweest naar een bedrijf om o.a. mijn versterker en mijn gig bag te verschepen en nog wat persoonlijke beittingen maar dat was inderdaad geen doen. Bijna alle bedrijven verschepen alleen grote ladingen en dat is heel duur.
Uiteindelijk is het voor mij het goedkoopst om het mee te nemen in het vliegtuig. Ik rol mijn versterker in mijn gigbag en die stop ik weer in een hele grote tas en die kan ik als derde koffer inchecken voor $150, daar zou ik het nooir voor kunnen laten verschepen voor zover ik weet.
Ik hoop dat ondanks al het gedoe je cd opnames goed zijn verlopen! En nog mooie concerten gezien in New York?

Re: Vliegen met de bas

En, ben je geslaagd?
Ze heetten transcontainer transport inc. Was inderdaad een gedoe om ze te vinden. De eerste 10 adressen uit de yellow pages waren of failliet of namen inderdaad alleen grotere vrachten aan. Maar dit waren aardige jongens en vergeleken met de heenreis niet erg duur. Vraag naar Thomas Knipp, prima vent (als je ze nog eens kunt gebruiken, maar zo te horen heb je ze niet eens nodig).
Volgende keer maar met air berlin dus. Waar bespreek jij je reis? Ik ben nog geen deals tegengekomen met air berlin op internet.
Ik ben bijna elke avond naar een concert geweest in New York. Er zaten een paar fantastische bij, maar toch was ik doorgaans niet zo onder de indruk van het niveau als ik verwacht had; ik heb bijvoorbeeld maar twee keer een goede bassist gezien en zo geweldig waren die nu ook weer niet. Hoe is jouw indruk hierover? Een van de twee fantastische concerten was dat van Ari Hoenig, die bijna elke maandag in Smalls speelt met zijn band. Maar die bassist, Orlando Fleming, vond ik toch niet van hetzelfde niveau als de rest van de band. En zo was het dus wel vaker. Maar misschien stel ik wel te hoge eisen hoor.

Re: Vliegen met de bas

Hoi Philip.

ik ben inderdaad geslaagd!
Ik zie toch wel heel vaak hele goede concerten hier, ik vind het niveau wel echt heel goed over het algemeen. Maar wat wel zo is met concerten, is dat het eigenlijk altijd het leukst is om bandjes te zien die vaak en voor een lange tijd samenspelen (zoals bij Ari Hoenig). Er worden ook veel concerten geprogrameerd waar een paar bekende namen bij elkaar worden gezet, en het affiche ziet er dan aantrekkelijk uit, maar zulke concerten vallen vaak tegen. Er is vaak niet gerepeteerd en het resultaat is dan toch dat het niet echt super is. Ik ga eigenlijk niet meer naar zulke concerten toe. Maar als je hier bent voor een week ofzo, dan kan het heel spectaculair lijken... Misschien veel zulke concerten gezien?
Het is soms ook lastig kiezen als je hier maar even bent, en je kent ook lang niet alles natuurlijk. Ik leer na twee jaar nog steeds nieuwe muzikanten en groepen kennen, dat houdt hier nooit op. De leukste concerten zijn toch vaak concerten van bandjes die misschien niet wereld beroemd zijn, die je een beetje moet kennen vanuit de scene hier, maar die wel echt te gek spelen.
Over Orlando Leflemming gesproken, ik vind dat hij bij Ari Hoenig altijd wel een hele belangrijke rol vervult. Want Ari en bijvoorbeeld Gilad Hekselman die gaan zo 'far out' ritmisch gezien, en Leflemming houdt het dan meer bij elkaar. En ik heb Ari Hoenig ook wel met andere samenstellingen gezien en ik heb de indruk dat hij vaker voor een bassit kiest in die rol. En je moet het ook niet onderschatten. Ze gaan ritmisch gezien zo ver, dan is het helemaal niet makkelijk om als bassist de beat te houden.
Wat waren je favoriete bassiten die je hebt gezien? En wat viel je tegen?

Re: Vliegen met de bas

Zeer hartelijk gefeliciteerd!! En wat nu?
Er was eigenlijk maar een bassist die me écht goed beviel (en de band vond ik ook mooi), dat was de bassist van Emilio Solla, Jorge Roeder geheten (als ik op de CD kijk die ik toen maar gekocht heb).
Wat ik vooral gedaan heb, was opzoeken wie er in Smalls, Smoke en The Fat Cat zouden spelen en dan op internet uitzoeken hoe de mensen klonken. Ik wilde juist graag nieuwe mensen ontdekken, vandaar! Op internet klonk het dan als heel wat, maar live was het doorgaans allemaal zo vreselijk voorspelbaar. Echt heel brave jazz, allemaal wel kundig en verantwoord gespeeld hoor, maar totaal niets eigens en alles helemaal volgens de boekjes. Volgens mij is jazz op een gegeven moment (ook) geëvolueerd vanuit de behoefte aan meer vrijheid in de muziek, maar zoals jazz nu vaak gespeeld wordt, lijkt het er eerder op dat er allerlei klemmende regels zijn ontstaan waar al die muzikanten zich keurig aan moeten houden van zichzelf. Heel saai en het tegenovergestelde van de opwinding en spontaniteit van ware improvisatie. Als dit de stand van de huidige jazz is, hmmmmmm...
Wat een fantastische gitarist is die Gilad Hekselman trouwens zeg. Hij is meteen mijn favoriete gitarist, ik vond hem echt geweldig. Gelukkig komen er dus nog wel zulke reuzen bij!

Re: Vliegen met de bas

Bedankt Philip! Ik wil me graag van 't zomer in Amsterdam vestigen en daar hoop ik zoveel mogelijk te kunnen werken. Ik heb de naam Jorge Roeder wel eens gezien, maar ik ken hem zelf niet, zoals ik al zei, je leert elke keer weer nieuwe muzikanten kennen. In New York is het ook wel een beetje zo dat bepaalde clubs een bepaalde scene zijn/ hebben. Ik vind zelf Smoke een hele saaie club die veel te duur is, en daar wordt inderdaad heel veilig geprogrameerd. FatCat en Smalls zijn wel vaak leuke concerten vind ik, maar je moet het wel net een beetje treffen. De laatste tijd was er niet zo heel veel wat mij intereseerde. Gilad Hekselman is helemaal te gek inderdaad, ik zie hem ook heel graag met Ari Hoenig.
Maar ik denk niet dat je kan zeggen dat naar aanleiding van wat jij hebt gezien dat dat de kant is waar jazz naartoe gaat. Er zijn ook veel muzikanten die traditioneel op een wat brave manier spelen, maar het hangt ook echt een beetje van de club af dus. Bijvoorbeeld clubs als Cornelia Street Cafe, The Stone, Rose (Brooklyn) of concerten in Bleecker Theater zijn juist heel vaak veel meer in de free jazz hoek, veel mer vrijheid. Dat is jammer dat je dat niet hebt gezien, maargoed, er is ook zo enorm veel aanbod, daar komt geen eind aan.
Maar zoals ik zei, de ene club programeert wat behoudender en andere clubs programeren juist bijna alleen maar experimentelere concerten.
Maar gelukkig heb je Ari's groep gezien, dat vind ik wel echt een van de leukste groepen die er op het moment zijn. En dat zal ook komen omdat ze elke week spelen en echt iets ontwikkelen samen. Ik zag toevallig deze week het Dan Weiss Trio. Dan Weiss is een drummer, zijn trio bestaat verder uit Thomas Morgan bas en Jacob Sacks op piano. Dat trio speelt ook al lang samen volgens mij, ondanks dat ze allen nog maar rond de 30 zijn schat ik, maar die hadden dezelfde chemie, geweldig om te horen.

Re: Vliegen met de bas

Bedankt voor de tip, volgende keer ga ik in de tenten kijken die jij noemt!

Re: Vliegen met de bas

Tobias, nog even over de bassisten: zijn er wat jou betreft geweldige nieuwe jazzcontrabassisten bijgekomen in New York (behalve jezelf natuurlijk)?

Re: Vliegen met de bas

Er zijn natuurlijk heel veel hele goede bassisten, wanneer ze er precies zijn bijgekomen dat weet ik niet precies natuurlijk, de meesten wonen daar denk ik al best lang, maar ik weet ook niet met wie je wel en niet bekend bent.
Persoonlijk is mijn favoriete bassist Ben Street, die heb ik vaak zien spelen. Hij speelt veel met de wat modernere jazz muzikanten, dan speelt hij wat abstracter, of hoe je dat ook moet zeggen, lastig uit te leggen maar hij speelt ook super goed traditioneel. Wat voor stijl hij ook speelt, hij speelt altijd heel duidelijk, goede articulatie, hele duidelijke ideeen en hij verliest zichzelf er niet in als je begrijpt wat ik bedoel. Een nog wat jongere bassist die ik ook heel goed vind is David Wong, die speelt wat meer in de traditionele scene.
Ook een hele goede bassist die ik vorige week zag met drummer Dan Weiss is Thomas Morgan, dat was weer veel meer free jazz en groove georienteerde muziek. Ik vind ook Esperanza Spalding te gek. Ik heb haar met Joe Lovano's groep 'Us 5' gezien, echt te gekke composities. Ik vind haar sound niet zo heel mooi, maar dat is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Maar haar spel is wel echt te gek vind ik. En de bassist Francois Moutin is ook wel heel bijzonder. Hij woont volgens mij al heel lang in New York, ik weet niet of je hem kent. Dat is misschien wel de meest virtuose bassist die ik heb gezien. Nou vind ik dat zelf niet het belangrijkste, maar het is wel echt geweldig om hem te zien spelen. En hij heeft een hele onorthodoxe techniek. In de duimpositie speelt hij bijna alles met zijn wijsvinger, dus hij speelt bijna niet in positie, hij schuift bijna voor elke toon met zijn wijsvinger. Het klinkt heel onhandig en dat is het voor mij ook, het ziet er ook niet heel handig uit, maar zijn intonatie is perfect en hij speelt stukken sneller dan menig ander bassist. Hij zegt zelf ook wel dat het voor hem werkt, maar dat hij het een ander niet echt zou gaan leren of aanraden. Hoe dan ook, het is een heel spektakel om hem te zien spelen.
Er zijn natuurlijk nog nog veel meer, maar dit zijn zo de eerste namen die mij te binnen schieten. Ken je ze allemaal al?

Re: Vliegen met de bas

Eerlijk gezegd ken ik alleen Ben Street, die vind ik ook prima. Bedankt voor alle namen, ik heb weer lekker wat te luisteren!!!

Re: Vliegen met de bas

On topic again: http://www.youtube.com/watch?v=zQIKqQK2orw

Re: Vliegen met de bas

Grappig he. Dit is dus precies wat mij is overkomen – alleen hielpen bezweringen bij mij niet. Ik las dat (ook) Esperanza Spalding tegenwoordig haar bas thuislaat als ze met het vliegtuig moet en de gok neemt dat er ter plekke een redelijke bas aanwezig is, wat zij zelf ook geen fijn idee vindt, omdat bassen zo enorm van elkaar kunnen verschillen (niet alleen in kwaliteit, maar ook wat de afstanden betreft) en valsspelen dan een groot gevaar wordt. Echt een ramp, dat vliegen met een bas...

Re: Vliegen met de bas

Prachtig lied van Jay Leonhart over het vliegen met de bas. Op YouTube staat ook een heel leuk lied van hem dat heet: It's Impossible To Sing and Play The Bass

Re: Vliegen met de bas

Ja, daar heb ook van genoten!

Re: Vliegen met de bas

Het blijft trouwens een interessant onderwerp, hoe je wel kunt vliegen met een bas. Steeds meer bassisten spelen op zo'n bas die half afgesneden lijkt, zoals Dave Holland:
http://www.youtube.com/watch?v=J53IPyXc1nc&feature=fvwrel
Cosi, die mijn fijne koolstof bas heeft gemaakt, heeft ook iets bedacht, de 99 in. De bas zou 23 kilo wegen en dat is geloof ik nog net niet teveel.
http://www.youtube.com/watch?v=uAsZOJbHlLk
De hals haal je er dus zo eraf en erop. Ik heb geprobeerd om te ontdekken of ze zo ook een vijfsnarige hebben, maar ben er nog niets verder mee.

Re: Vliegen met de bas

Zit er dan geen stapel in zo'n demontabele bas? Anders zou die toch losschieten als de druk van de kam gehaald wordt?
Zo'n halve body als bij het filmpje van Dave Holland ziet er ook niet uit. Dan maar liever een volwaardige EUB, vaak ook nog met demontabele hals. Dan moet je met koffer erbij toch met een 11 kg klaar zijn?

Re: Vliegen met de bas

Zonder stapel lukt het niet, dus ze zullen er wel iets op gevonden hebben dat hij blijft zitten als de druk wegvalt.
Ik vind zo'n halve bas ook geen gezicht, maar het begint toch te wennen, ik heb er onderhand al aardig wat bassisten mee gezien en dat waren ook nog eens uitstekende bassisten.
Ik ken zelf nog geen EUB die klinkt als een contrabas, jij wel?