Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Philip zegt in een berichtje op de homepage:

het heeft eindeloos lang geduurd voordat ik een bron van vervorming op het spoor was: je mag de schuifjes van het 'mengpaneel' niet te ver omhoog zetten als je eenmaal hebt opgenomen en een eindmix maakt. Is natuurlijk een ongelooflijke afgang van dat programma; je zou denken dat je de schuifjes vrij zou moeten kunnen manipuleren als de basisopname van het desbetreffende instrument binnen de marges valt en niet vervormt. Is dus niet zo, en die vervorming hoor je soms alleen als je alles tegelijk afspeelt; die blijft verborgen als je elk kanaal apart beluistert in een poging de vervorming op het spoor te komen. Zwaar frustrerend allemaal. Ik begin onderhand een beetje genoeg te krijgen van Digi en Pro Tools. We verlangen natuurlijk allemaal naar een wereld waarin software gewoon doet wat beloofd wordt, maar helaas....


Ik ben geen geluidstechnicus, maar het lijkt me dat dit 'gedrag' redelijk overeenkomt met analoge systemen. Net als dat het totale volume toeneemt wanneer je een extra speaker op je versterker aansluit, zo neemt het totale volume ook toe wanneer er extra kanalen/instrumenten ingemixt worden. Althans, dat stel ik me zo voor.
Heb je 1 kanaal openstaan, op een volume waarbij net geen oversturing plaatsvindt, dan ga je al gauw over die grens wanneer je er een extra bron bijzet. Nu zou de software natuurlijk kunnen zorgen dat het geheel nooit over die grens gaat, maar dan heb je het feitelijk over compressie. Lijkt me ook niet wenselijk. Maar nogmaals, ik ben geen geluidstechnicus, dus ik kan er helemaal naastzitten.

BTW, over QuarkXpress (de andere ergernis in het berichtje op de homepage) heb ik nog nooit enthousiaste geluiden gehoord, althans niet qua gebruiksvriendelijkheid.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Klinkt heel redelijk wat je zegt Sander. Alleen klinkt oversturen altijd vre-se-lijk op de computer, echt niet om aan te horen, dus het lijkt me zinvol als zo'n programa zich daar enigszins tegen wapent. Als je dus op een normaal volume opneemt in Pro Tools (dus beslist niet hard) en je kan de schuifjes niet naar boven zetten, vind ik dat toch een vreemde bedoening. Daar heeft niemand iets aan... Verder ben ik trouwens best tevreden over dat programma hoor en ik ben blij dat ik dit eindelijk door heb. Ik heb geen 'analoge' achtergrond wat opnemen betreft, misschien speelt dat me parten, want zo te horen was jou dit probleem niet overkomen!
Ik was eigenlijk altijd ook best tevreden over Quark (behalve over de idioot hoge prijs voor dat programma), maar dat onophoudelijke crashen van die laatste update maakt me flink razend, terwijl ik normaal toch een vrij rustig persoon ben (geloof ik).

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Digitale oversturing (clipping) klinkt wel behoorlijk aggressief ja. Heb ooit eens een soort van soundscape gemaakt waar dat bewust in zat. Gaf een vreemd soort fysieke draai aan het geheel. Maar je moet het vooral niet te vaak beluisteren. Eens per 3 jaar is meer dan voldoende ;)

Mijn audio-achtergrond, analoog of anderszins, is trouwens verwaarloosbaar hoor.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Het is ook nog iets anders trouwens wat voor een soort clipping zorgt in Pro Tools, een clipping die in stand blijft terwijl alles zacht wordt afgespeeld en de vervorming niet op een specifiek kanaal zit. Misschien heeft dit te maken met een overbelasting van de processor. Ik ga nu elk kanaal afzonderlijk overnieuw opnemen met plugins en al, zodat ik alle plugins vervolgens uit kan zetten. Hopelijk helpt dat dan. Zucht... Ik verlang hevig naar een wereld waarin computers gewoon doen wat je zegt hoor.
Ondertussen worden de opnames voor de nieuwe CD van Pot, Baumgarten & Friends wel erg mooi. Ik ben nog eens gewezen op het gigantische belang van goede voorversterkers. We hebben voor een aantal opnames de Focusrite Red 1 gehuurd, allemachtig, wat heeft die voor mooie opnames gezorgd. Het tweede wat erg belangrijk is, is een goede equalizer plugin. Omdat ik ook de CD ga masteren, heb ik een master programma gekocht, T-racks geheten. Daar zitten een aantal vreselijk goede equalizers in, die je ook in Pro Tools kunt gebruiken. Dat scheelt echt gigantisch wat de kwaliteit van het geluid betreft hoor. De plugins die je standaard bij Pro Tools krijgt en die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd, zijn namelijk allemaal van inferieure kwaliteit, ronduit slecht. Beetje flauw, je betaalt tenslotte duizenden euro's voor het programma met een digi erbij.
Na veel gezoek heb ik ook een fantastische galm plugin, die van Sony Oxford. Overigens pas na een vreselijke en dure miskoop een flink aantal jaren geleden, het galm pakket van Waves. Gelukkig kun je galmen tegenwoordig rustig uitproberen voor je ze koopt, dus ik hoop zo'n uitglijder niet meer te maken.
Weer wat geleerd dus.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Interessant allemaal Philip! Leuk dat je dit hele proces zelf doet en uitzoekt. Dat vraagt toch eigenlijk om een aantal nieuwe lessen als het straks af is. Het zijn dan geen baslessen, maar wel heel nuttig! Het zou leuk zijn als je daar de tijd voor hebt!

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Leuk idee Tobias, ga ik doen! Het is nog steeds enigszins een leerproces van vallen en opstaan (vooral dus omdat er dingen gebeuren die niet zouden gebeuren in een ideale computerwereld), terwijl dit nu toch al de 4e CD is die ik opneem en mix. Het is wel voor het eerst dat ik een CD ook nog eens ga masteren, lijkt me ook leuk om te doen!

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Klinkt goed Philip,

het lijkt me leuk en leerzaam om te lezen over jouw 'vallen en opstaan' :P
Het zelf produceren van je cd gebeurt tegenwoordig natuurlijk steeds meer sinds de platen industrie niet meer is wat het geweest is, dus dat lijkt me een zeer relevant onderwerp om over te schrijven.

Groeten

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Bij de mensen die masteren heeft de opvatting post gevat dat de muziek zo hard mogelijk op de CD gezet moet worden. Het idee leeft dat als mensen zo wat heen en weer zappen op myspace of ergens anders, ze vooral onder de indruk komen van de muziek die het hardst klinkt. Het nadeel van de muziek zo hard mogelijk laten klinken, is dat het totale volume wordt genivelleerd. Alle pieken worden eruit gehaald, elke dynamiek verdwijnt, alles klinkt op een volume. Dit wordt bereikt middels een bijzonder radicale compressing en limiting. Het nadeel van dit soort mastering is niet alleen dat de muzikaliteit voor een groot deel om zeep wordt geholpen (wat is muziek zonder dynamiek?), maar ook dat de muziek niet alleen harder gaat klinken wat het volume betreft, maar ook wat de sound betreft. De muziek gaat namelijk veel scheller en rasperiger klinken en klinkt niet langer aangenaam qua sound.
Ik heb zojuist geluisterd naar de mastering van de bonus CD van Amy Winehouse 'Back to black'. Als je geïnteresseerd bent in hoe muziek door mastering bijna (maar gelukkig niet helemaal) om zeep geholpen kan worden, luister dan naar dit idiote gedoe. Hulde aan Amy Winehouse dat de muziek, ondanks deze vreselijke mastering mishandeling, kaarsrecht overeind blijft. En tegelijk: schande dat goede muziek op deze manier wordt behandeld.De 'echte' Cd klinkt iets beter, maar nog steeds plastic, vind ik. Ik haal het einde niet en dat komt puur door de mastering. Op een gegeven moment gaat al die muziek op één hard volume me vreselijk tegenstaan.
Deze mastering ellende geldt overigens vooral voor de popwereld. In de klassieke muziek worden CD's doorgaans helemaal niet gemasterd – wat ik eerlijk gezegd vind klinken alsof het kind met het badwater wordt weggegooid; er kan niets tegen zijn op lichte mastering. Een klein beetje compressie en equalizing na de mix kan ervoor zorgen dat de boel net wat vetter gaat klinken en de instrumenten niet meer op een eilandje staan, maar een eenheid gaan vormen wat de sound betreft. Maar dan wel mixing en limiting met zeer veel mate graag!!! Weet je dat op LP's maar de helft van het volume kon en dat niemand daar ooit over geklaagd heeft?

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Is het niet gewoon een kwestie van alle sporen een beetje zachter zetten? Ik gebruik al heel lang Nuendo en heb geen last van die oversturing.
Ik hou er van de voren al rekening mee dat ik niet ieder spoor op het randje laat draaien.Als je dat niet doet dan krijg je een opstapeling van (te harde)sporen en dan overstuurt het sneller.
Ook het master volume niet te hoog zetten.

Het enige waar ik last van heb is dat mijn monitors de bassen niet altijd trekken, zeker niet bij felle aanslag op mijn elektrische bas. Ik heb KRK 5 monitors en had verwacht dat deze daar toch wel tegen zouden kunnen, blijkbaar niet dus.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Helaas is het geen kwestie vann volume, maar ik kom er wel uit. Het is so wie so wel fijn om al die kanalen opnieuw op te nemen, zodat ik alle plugins uit kan zetten, want anders gaat het omzetten naar Wav of Aiff ook wel erg moeilijk vanwege de overbelasting van de processor. Ik heb op elk kanaal een aparte EQ staan, terwijl ik soms een stuk of 10 kanalen in gebruik heb, dus dat tikt flink aan... En ook nog galm natuurlijk.
Wat de EQ betreft: nu ik eindelijk een goede EQ heb, ben ik er van doordrongen geraakt dat dit zo ongeveer het belangrijkste gereedschap is bij het mixen. Je kunt instrumenten laten klinken alsof ze met de allerbeste mics en voorversterkers zijn opgenomen. Geweldig hoor.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Ik ben nu al die tracks overnieuw aan het opnemen met plugins en al, en nu mijn overbelaste processor weer wat lucht krijgt, zijn er inderdaad vreemde vervormingen en kraakjes verdwenen. Gelukkig maar.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Aangezien het overnieuw opnemen van een kanaal met plugins geen waarneembaar kwaliteitsverlies geeft, kun je dus alle plugins van de wereld gebruiken op elk kanaal – als je het kanaal vervolgens maar overnieuw opneemt. Vreemd genoeg is dit een tip die in alle lectuur over dit onderwerp ontbreekt die ik tot nu toe heb gezien en hij is natuurlijk vre-se-lijk belangrijk, omdat je nu ook met een beperkt processor vermogen net zo lang aan het geluid kunt knutselen als je maar wilt. Die tip had ik in elk geval graag een paar CD's eerder gehoord, dat had echt gescheeld. Nou ja, beter laat dan nooit. Weer wat geleerd.
Sterker nog, in die boeken en het help menu wordt niet eens uitgelegd hoe je dat doet, een kanaal overnieuw opnemen met plugins en al. Was een heel gedoe om daar achter te komen... Dat komt dus ook in de les in voorbereiding te staan over mixen en masteren.

Re: Waarschuwing voor Pro Tools gebruikers

Er wordt altijd gezegd dat als je an het mixen en masteren bent, het een goed idee is om je muziek ook op andere muziekinstallaties te beluisteren. Al snel hebben ze het er dan over dat je je muziek moet gaan beluisteren op een transistor radio. Wie heeft er nog zo'n ding? Bijna niemand toch? En ik vermoed dat nog van dat kleine percentage mensen maar een hele kleine minderheid naar luistermuziek luistert. Kortom, dat advies sla ik maar in de wind. Maar wel heb ik gemerkt dat het heel goed is om de mix op een andere goede stereo installatie te beluisteren. Gisteren heb ik dat gedaan met mijn eindmix van de nieuwe CD van Pot, Baumgarten & Friends bij Peter Pot. Zijn installatie legde veel nadruk op andere frequentiegebieden dan de mijne (met name heel veel nadruk op de extra lage gebieden), zodat ik ter plekke nog heel wat kon verbeteren.