Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Standaard voor de contrabas

Laatst zag ik bij het metropole-orkest twee bassisten met een hele handige standaard. Het was niet zo'n ding waarbij je de eindpin in een bakje moet zetten en de hele bas recht overeind staat, het was een soort U-vormig balkje op een stand waar je de bas op z'n kant half liggend half staand op kon neerleggen.

Het zag er goed uit, en ik zie de handigheid wel: Je hoeft niet te zoeken naar een klein bakje voor je eindpin, je legt hem snel neer en je hebt hem snel weer opgepakt. Mocht er iets tegenaan komen, valt ie niet vanaf z'n hele sta-hoogte om, áls hij al omvalt omdat er aan beide kanten een verticale stang zit. Alles netjes met schuim bekleed.

Weet iemand waar je zoiets kan vinden? Of zijn er bassisten die een andere handige manier hebben gevonden om bij optredens je bas niet volledig op de grond te hoeven leggen? Want daar gaat het voornamelijk om, live is het altijd een gedoe om snel te wisselen van instrument of om de bas snel weg te leggen als je klaar bent.

Re: Standaard voor de contrabas

Lijkt me toch handiger als hij rechtop staat, neemt hij nog minder ruimte in beslag. Rikkers heeft een in principe mooie Chinese standaard – alleen is het bakje weer veel te klein. Dat heb ik verholpen door het eruit te slopen en er de kop van een soeplepel op te monteren, ben ik van dat gepriegel af. Ideaal hoor.

Re: Standaard voor de contrabas

De handigste zijn volgens mij toch wel degenen die het meest op de traditionele gitaarstandaarden lijken zoals de Meisler Bass Stand (MBS), met 2 armen onder de body, waar het instrument op steund en bovenaan een beugeltje waar de hals in valt. Zijn ook erg makkelijk in en uit te klappen.
Heb een soortgelijke standaard, met de fantasieloze merknaam "Gig Standards", ooit bij Lucas Suringar gekocht.

Het enige nadeel is dat de onderste 2 steunen niet in hoogte te verstellen zijn en voor de hoogte waarop ik mijn pin afstel zouden ze net iets hoger mogen zitten. Er zijn soortgelijke standaarden waarbij dat wel kan, bv. die van Ingles. De foto van deze MBS lijkt ook zoiets te suggereren.