Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Bass tube pre-amp

Geachte forumleden,

Is er iemand van jullie die ervaring heeft met een bass tube pre-amp. En dan bedoel ik een pre-amp waarvan de buizen ook echt de hoge anodespanning gebruiken. Veel ingebouwde tube pre-amps in basversterkers worden ten onrechte volgens mij zo verkocht omdat ze met een hele lage spanning werken, 18 volt o.i.d. Volgens mij is het dan niet veel meer als een tube simulatie. Nog maar enkele versterkers zoals bijvoorbeeld een Ampeg svt classic hebben wel een goede tube pre-amp aan boord maar die zijn stervense duur. Is er iemand van jullie die info heeft over merken, types, prijzen enz. van een echte bass tube pre-amp. En hoe bevallen die jullie in combinatie met de contrabas.

Met een vriendelijke groet, Abel Evertz - Roden

Re: Bass tube pre-amp

Dag Abel,
Heb je een bepaalde reden om voor een buizenpreamp te kiezen, heeft het wat te maken met de droge sound die je zoekt ?
Hier zijn er enkele maar goedkoop zijn ze niet. Wel hebben ze als ik me niet vergis een hoogspannings voeding.

BBE BMAX-T
DEMETER HBP-1 H
AGUILAR DB680

Buizen zou ik alleen kiezen omwille van de nostalgie of zo. SVT's klinken inderdaad geweldig maar ik zie me er als contrabassist niet mee rondzeulen, die tops zijn loodzwaar! Een vriend van me doet dat wel en hij heeft een monstersound.
Misschien moet je op zoek naar een versterker die anders gevoiced is om je droomsound te vinden.
Succes,
Francis

Re: Bass tube pre-amp

Hallo Francis,

Bedankt voor je bijdrage. Ik zoek inderdaad een buizen voorversterker met een hoge anodespanning op de buis. Rond de 300 volt. Het voorversterker buisje in mijn Hartke HA5500 heeft dat niet en het is me een raadsel wat voor effect die buis heeft. Het komt bij mij allemaal erg nep over. Het dekt de lading niet waarvoor het bedoeld is. Ook bij andere versterkers kom je hetzelfde tegen. En wij bassisten trappen er nog in ook he. De tijd dat ik op mijn Fender Bassman ten speelde ligt alweer een 20 jaar achter me, kon het qua vermogen lang niet bolwerken. Maar wat een geweldige sound kwam er uit. En daar zat wel een echte buizen voorversterker in.

Als ik het betalen kon ging ik zeker voor de Ampeg SVT CL, het gewicht dan graag voor lief nemend. Ook de prijzen van de door jou genoemde types voorversterkers onderschat ik niet, want die zijn ook niet voor niks. Heeft iemand ervaring met de Van der Kley voorversterker??


Groet, Abel.

Re: Bass tube pre-amp

Tijdens het opnemen van een demo heb ik over de Ampeg SVTMP preamp gespeeld. Dat is een pracht apparaat, maar behoorlijk prijzig.
Ik heb er ook over een Ridge Farm -Gas Cooker gespeeld, dat was nog mooier. Deze is nóg prijziger.

Philip's favoriete bouwer Hevos bouwt hybride tops; buis én transistor. Prachtig spul, maar ook hier hangt een prijskaartje aan.
Voor zo ver ik weet heeft Hevos geen losse pre amps.

Tip: loop eens binnen bij Paul's bassmatters, die heeft diverse pre amps. Zo kun je ze uitproberen en kijken welke het beste bij jou past.

Ik ben eens wezen shoppen voor een goede pre amp, maar ben terug gedeinsd vanwege de verschrikkelijk hoge prijzen. Het verschil tussen 'voldoet' en 'prachtig' vertaald zich in kneiterharde eypo's, en dat was het mij (nog) niet waard.