Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
linkshandige contrabas

Hallo,

Af en toe zit ik wat te lezen in de baslessen op deze site. Best interessant en een geweldige hoop informatie waar je wat van kan leren en wat aan kan hebben. Mijn aandacht trok les 68 over linkshandige contrabassen. Als je een rechtshandige contrabas wil ombouwen naar linkshandig kom je zeker bij een luthier terecht. De basbar (zangbalk) zal inderdaad verplaatst moeten worden zoals ook omschreven staat in het artikel. Wat ik echter bestrijdt is de opmerking dat er geen linkshandige contrabassen zouden bestaan. Ik ben zelf linkshandig en heb een paar jaar geleden via Ferdinand Rikkers in Groningen een nieuwe 3/4 contrabas besteld van het merk Strunal uit Tsjechie. In mijn geval met een massief bovenblad maar volledig massief kan dus ook. Dus er is voor linkshandige bassisten zeker aan een linkse bas te komen. Ik speel daarnaast op een 4/4 Chinese bas, gewoon rechtshandig met de snaren omgekeerd. Voor rockabilly bassen kan dat ook als je toevallig een goed klinkend instrument treft.. De basbar zit bij deze contrabas dus eigenlijk verkeerd maar missen doe ik het niet. De iets grotere kast van deze bas zal hier wel credit aan zijn.

Re: linkshandige contrabas

Bedankt voor de tip Abel, dat ga ik meteen aanpassen! Groet Philip