Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
draadloos?

Ha!

Ik zoek een draadloos systeem voor mijn basgitaar...heeft iemand hier ervaring mee?

De flexibiliteit heb ik echt nodig, maar ik heb geen zin in baggergeluid.

Ik heb echt geen idee welk systeem ik moet hebben!

Gr.

M.

Re: draadloos?

Hi, ik heb sinds kort een draadloos systeem van Gatt. GWR-81. Voordeel is dat de zender vrij klein is. Het wordt gevoed door een AAA batterijtje dat vrij lang meegaat, ik doe er zeker drie repetitieavonden mee (ongeveer 9 uur). Je verliest wel wat vermogen maar dat vind ik niet zo belangrijk, zodra dat een rol gaat spelen zit je toch al op een niveau dat je toch over een PA gaat spelen. Ik merk geen nadelige invloed op de klankkleur. Prijs ligt ergens tussen de 160 en 180 EUR wat aanzienlijk goedkoper is dan bijv. Sennheiser. Ik heb ze ook wel goedkoper gezien maar nooit uitgeprobeerd. Ik ben vooral overgestapt op draadloos omdat na een paar slingers aan de contrabas de kabel om de poot zat gewonden.

Re: draadloos?

Ronald,

Wat bedoel je exact met "verlies wel wat vermogen"? Technisch gesproken is dit klinklare onzin. Voor je versterker - die het vermogen levert aan je luidsprekers - maakt het niet uit of het signaal draadloos danwel via een kabel toekomt. Uiteraard moet je je gain van je versterker bijregelen tot je ingangstrap net niet gaat overturen (0dB).


Martijn,

Ik denk dat de prijs een eerste criterium is, vermits er heel weining verschil in geluidskwalitiet is (tenzij je een systeem koopt in de Albert Hein ofzo...). Een tweede punt is verbruik en vermogen en daarmee samenhangend de levensuur van de batterijen. Groot vermogen betekend korte gebruiksduur, maar een lange afstand die je kan overbruggen en vice versa.
Het belangrijkste voor je geluid (behalve uiteraard je contrabas en speeltechniek zelf) is hoe je het acoutische signaal (=geluid) omzet in iets lelctrisch. Dit is reeds in verschillend etopics uitvoerig besproken: losse microfoon, micro in de kam,piezo microfoon... . Im principe kan je elk van deze microfoons aansluiten op je draadloos systeem.

Re: draadloos?

@Erwin: je weerlegt de "klinkklare onzin" zelf al in je laatste opmerking dat je de gain moet bijregelen. Met het draadloze systeem moet de gain een stuk terug. Heb je zelf wel eens met zoiets geëxperimenteerd? Blijkbaar niet, het zal gerust afhangen van het systeem maar met de GATT is daar wel degelijk sprake van.

Wel heb je gelijk met je opmerking dat de prijs bepalend is mits de kwaliteit hetzelfde is (storing, brom, ruis, gevoeligheid voor andere signalen zoals mobiele telefoons etc.), maar kom daar maar eens achter zonder ze allemaal uit te proberen. Daar ligt nu net het probleem dat Martijn probeert te omzeilen met zijn vraag naar ervaringen waar je helaas geen bijdrage aan levert.

Re: draadloos?

Hey mensen, geen ruzie ;-) Ik ben blij met alle input!

Ik heb inmiddels een draadloos systeem aangeschaft van Line6, namelijk de G30 Relay - en het bevalt goed.
Ik speel niet voor niets contrabas, ik heb echt geen flauw benul van techniek & knopjes (vandaar mijn vaak behoorlijk domme vragen hier), maar ik heb mij laten vertellen dat je met dit systeem ook geen last hebt van schaarse frequenties enzo. Misschien weten jullie daar meer van.

Anyway, vooralsnog kan ik het iedereen aanraden. Het voelt wel even raar om zonder snoeren te spelen - maar zeker als je zoals ik veel voor kinderen speelt en (dus) flexibel wilt zijn (ik doe ook veel workshops) is dit ideaal. En dit systeem werkt en klinkt prima!

Re: draadloos?

Gaaf Martijn!
Ik neem dus aan dat het dit apparaatskie is:
http://www.thomann.de/nl/line6_relay_g30.htm
Bevestig je dat aan of rond je kam of clip je dat op je broekriem?
Wel gedoe met batterijen lijkt me, maar wel leuk om over podium te rennen met je bas. Heb je al Chuck Berry loopjes geoefend? Zelf speel ik wel eens het basloopje van "Billie Jean" (Michael Jackson) en tegelijkertijd de moonwalk doen. Met eenvoudige drum (plof tak) is dat erg grappig. Is effe oefenen, maar lachers altijd op de hand...
Melvin 1

Re: draadloos?

Hi Martijn, mooi dat je een systeem naar tevredenheid hebt gevonden! Vraagje aan je; speel je ook via een voorversterker? Ik heb sinds kort een K&K Dual channel pro. Met draad werkt dit perfect maar zodra ik de zender er op aansluit is het geluid bagger. Ik had al gemerkt dat de GATT enigszins voorversterkt waardoor de gain een stuk terug moet maar kennelijk is dat i.c.m. de voorversterker een beetje teveel van het goede. Het signaal lijkt te oversturen of zo. Ik experimenteer nog wat verder, ik had de gain van de voorversterker al een heel stuk terug gezet maar nu hou ik helemaal geen volume meer over.

Re: draadloos?

Ha Melvin...ja die moonwalk daar moet ik nog even op oefenen ;-). Maar Billy Jean speel ik ook idd. Er zit zo'n klein zendertje bij die clip je inderdaad aan je broek, of bij basgitaar aan je band. Bij contrabas dus wel even opletten als je wegloopt ;-).

En Ronald, ik ga rechtstreeks mijn Glockenklang Soul Top in met dat draadloze ding. Voor mij is dat nog altijd de Opperversterker. Ik heb ook een Hevos voor de wat kleinere optredens, maar het geluid van die Glockenklang blijft het aller, allermooiste! (mijn bescheiden mening natuurlijk :-) )