Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
poll geluidskwaliteit mp3

Leuke nieuwe poll op de website over de geluidskwaliteit van mp3.
Ik ben het er opzich wel mee eens, er worden natuurlijk behorlijk wat frequenties afgehakt. Maar het dan denk ik ook wel weer zo dat als je er naar luisterd over een goede geluidsinstalatie, dan hoor je dat zeker. Maar de oordopjes/ koptelefoons waar de meeste mensen mee naar hun ipod/ mp3 speler luisteren, merk je het verschil echt niet mee.
Tegenwoordig kan je ook je mp3 spelen vaak makkelijk op de auto radio aansluiten en met de gemiddelde auto stereoset en dan nog het geronk van de moror hoor je dat verschil volgens mij ook echt niet.
En als je thuis bent zet je toch gewoon de cd op! Of de lp voor de puristen :P
Dus volgens mij is het zo dat in de meeste situaties dat mensen naar mp3's luisteren, je het verschil tussen betere kwaliteit eigenlijk toch niet echt waarneemt door de omstandigheden.
En als je thuis een hele goede cd instalatie hebt staan, dan moet dat cdtje er toch ook nog wel vanaf kunnen!

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Wel vind ik dat goede muziek een goede geluidsweergave verdient. Het lijkt net alsof dat heel veel mensen steeds minder uitmaakt. Van collega muzikanten krijg ik soms CD's met ik weet niet hoeveel mp3's erop. Die stop ik dan niet in mijn installatie, omdat ze dan naar niets klinken. De muziek is dan soms heel goed, maar het geluid niet om aan te horen. Een soort Tantalus kwelling.
En natuurlijk is het heel prettig dat er van alles mogelijk is met mp3 files op internet, daar maak ik ook dankbaar gebruik van. De meeste van de CD's die ik heb ingespeeld zijn downloadbaar als mp3 bij I tunes e.d. Maar ja, een CD blijft op dit moment toch echt een stuk mooier.
Ik begrijp trouwens dat er een nieuw formaat zit aan te komen dat veel meer mb's bevat dan mp3. Eens kijken of dat populair wordt. Zal wel niet, want het is niet gratis geloof ik.
Overigens: Waf en Aiff zijn ook niet ideaal hoor (dat zijn de audio files die op een CD terecht komen). Als ik muziek mix in Pro Tools (een opname programma) klinkt het echt een stuk mooier voor de conversie naar Waf of Aiff. Die bestandstypes comprimeren het geluid blijkbaar ook.

Re: poll geluidskwaliteit mp3

hier kan je het verschil tussen een 320kb/s en een 128kb/s mp3 proberen te ontdekken.
Is bitrate geen erg belangrijk gegeven als je het over mp3's hebt ?

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Interessant – maar eerlijk gezegd vind ik ze allebei beroerd klinken...

Re: poll geluidskwaliteit mp3

philip baumgarten
Interessant – maar eerlijk gezegd vind ik ze allebei beroerd klinken...


Over de speakertjes van je laptop bedoel je ???

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Hihi! Nee, ik luister bij mijn computer altijd met een mooie koptelefoon.
Grappig trouwens: er hebben nog niet zoveel mensen gestemd op de poll, maar de meningen zijn meteen al heel verdeeld over dit onderwerp!

Re: poll geluidskwaliteit mp3

WAV is een container format, net als AIFF. Deze kunnen zowel ongecomprimeerde als gecomprimeerde audio bevatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wav

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Ik zie het, interessant, bedankt! Toch gebeuren er 2 dingen bij het converteren naar Waf of Aiff; de geluidskwaliteit neemt af en de hoeveelheid mb's ook. Dus mijn conclusie is: er deugt iets niet aan dit systeem. Ik heb behoefte aan een formaat waarbij er geen waarneembare geluidskwaliteit verloren gaat. Moet kunnen in deze tijd!

Re: poll geluidskwaliteit mp3

philip baumgarten
Ik zie het, interessant, bedankt! Toch gebeuren er 2 dingen bij het converteren naar Waf of Aiff; de geluidskwaliteit neemt af en de hoeveelheid mb's ook. Dus mijn conclusie is: er deugt iets niet aan dit systeem. Ik heb behoefte aan een formaat waarbij er geen waarneembare geluidskwaliteit verloren gaat. Moet kunnen in deze tijd!

In het Wikipedia-artikel staat onder "Audio CDs" beschreven dat de 'file headers' worden gestript alvorens de data op de CD gebrand wordt. Deze file headers bevatten meta-data over het bestand, waarmee CD-spelers niet overweg kunnen. Je moet dan, in het geval van een container-format als WAV (niet Waf, tenzij we het allebei over iets anders hebben) of AIFF waarschijnlijk denken aan informatie als welke bitrate en evt. codec van toepassing zijn. Voor audio CDs staan deze gegevens vast, dus die data is niet nodig. Minder data = minder MB's.

Waarom de geluidskwaliteit minder zou worden en of dit per se aan het bestandstype ligt zou ik niet kunnen zeggen.

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Dank, heel interessant allemaal!
Het is wel een algemene bevinding, dat verliezen van geluidskwaliteit. Daarom masteren veel mensen ook in hetzelfde programma als ze mixen, zodat er maar 1 conversie nodig is i.p.v. 2. Dat vind ik jammer; het liefst zou ik na het mixen met een schone lei verder gaan met masteren.

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Ondertussen begrijp ik er weer iets meer van waarom een prachtige opname zo beroerd gaat klinken als de boel in een formaat wordt gezet (Wav of Aiff) dat op een CD past. De opnames zijn in 24 bit, voor een CD moet je terug naar 16. Het is beter om dit niet voor het masteren te doen en pas als allerlaatste stap bij het masteren terug te gaan naar 16. Een manier die ze bij het masteren toepassen om het kwaliteitsverlies enigszins in de hand te houden, is door gebruik te maken van dithering. De geluidsgolf, die vloeiend was in 24 bit en als een trap wordt bij conversie naar 16 bit (wat je vreselijk hoort) wordt beïnvloed door 'noise'aan het geluid toe te voegen. Nu worden de treedjes puntiger en heb je minder last van kwaliteitsverlies wat het menselijk gehoor betreft. Paradoxaal genoeg gaat de opname dus beter klinken door er noise aan toe te voegen.
Primitief blijft het hoor, dit gedoe. Wat een ellende. Dat moet beter kunnen!

Re: poll geluidskwaliteit mp3

PS: als je saved in 24 bit in je muziekprogramma voordat je gaat masteren, is er dus minder kwaliteitsverlies, omdat je bij het masteren kunt gaan ditheren. Dat moet je nooit voor het masteren doen, omdat anders de toegevoegde noise voor allerlei ellende kan gaan zorgen in de vorm van ongewenste bijgeluiden als je tijden het masteren de sound mooier gaat maken. Ik ben van plan om nu masteren te gaan leren, heb er een boek over besteld en de benodigde software gekocht. Ik vertrouw er maar op dat ik het snel leer, want ik wil de nieuwe CD die ik nu aan het mixen ben van Pot, Baumgarten & Friends zelf gaan masteren als de mix klaar is. Spannend! In elk geval is het zo dat de software ongeveer de helft kost van wat ik in het verleden betaalde om het te laten doen, dus financieel is het sowieso een succes. Bovendien kan ik nu mijn eigen smaak volgen en das ook mooi.
Als ik er wat meer kaas van gegeten heb zal ik een les schrijven over mixen en masteren.

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Hoi Philip,

wat is dat 'noise' dan precies? Wat voor soort bestand is dat? Of is het wat anders? Wat doet het dan precies?

Re: poll geluidskwaliteit mp3

'Noise' is ruis. Je voegt dus vaag kabaal toe om een beter geluid te krijgen. Raar maar waar.

Re: poll geluidskwaliteit mp3

Het schijnt dat je alleen last hebt van de geluidskwaliteit van mp3 als je gewend bent muziek te horen op een mooie stereo installatie. Op een geluidsinstallatie van matige kwaliteit hoor je het verschil niet tussen mp3 en een CD of plaat, is me verteld.