Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
droge klank instellen

Hallo,

Als contrabassist in een rockabilly trio streef ik naar een droog geluid. Tot nu toe probeer ik dat te bereiken door alle middentonen via de equalizer weg te filteren. Een groot bijkomend nadeel echter is dat ik een groot deel van mijn volume daarmee verlies. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd, andere pick-ups, speaker diameters, andere versterkers, maar de uitkomst blijft gelijk, mijn versterker vermogen dondert in elkaar als ik de middentonen wegfilter. Nu gebruik ik een Hartke HA5500 versterker en een Hartke pro 2200 basbox plus een Hartke 2.5XL Basbox. Hebben alle transistor versterkers (solid state) dit probleem of zou een buizen basversterkers een positiever beeld geven.

Groet, Abel.

Re: droge klank instellen

Ik weet niet of ik het zelfde (klank)beeld voor mij heb bij een droog geluid, maar ik zou dan juist de mid wat meer open zetten en de bass wat terug? En wat meer treble natuurlijk.

Met buizen krijg je een vetter, wolliger geluid.. transistor lijkt mij bij uitstek geschikt voor een droog geluid.

Ik ga voor sommige hele enge dingen zeggen waarschijnlijk, maar heb je al eens een compressor geprobeerd? Of een equalizer (pedaal)? Ik denk dat jij daar een heel eind mee zou kunnen komen in de zoektocht naar een prettig geluid.

Re: droge klank instellen

Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn versterker equalizer staat zo ongeveer in een V-vorm op dit moment, waarbij de laagste frequentie band net boven de 0db staat. Vooral zo rond de 400 tot 600 hertz heb ik alles weggefilterd. Daarna loopt het geleidelijk weer op tot boven de 0db. Een equalizer pedaal heb ik nooit gebruikt. Dat zou ik eens kunnen proberen. Een compressor zit wel in mijn versterker maar heb ik nooit gebruikt. Nu mis ik gewoon teveel vermogen en dat zou zeker geen probleem moeten geven met een 500 watt versterker aan 4 ohm. Ik zoek een gortdroge klank, weinig sustain en de tik van het slapbass spelen.

Re: droge klank instellen

Om nog wat aanvullende informatie te geven. Vanmiddag heb ik een Boss bas equalizer gekocht. Die komt dus voor de versterker. De versterker equalizer heb ik nu uitgeschakeld. De klank is iets verbeterd, maar bij een iets te hoog volume treed er feedback op, waarbij de lage tonen het probleem zijn. Er is al veel gezegd over demping enz. in dit forum dus ga ik daar nu maar eens serieus naar kijken. Het is een flinke puzzle om een droog geluid en een behoorlijk volume te krijgen. Tips blijven zeker welkom.

Re: droge klank instellen

Ah, dat is goed om te horen. Bijkomend voordeel van zo'n eq pedaal is dat die aanpassingen ook meegenomen worden door de PA als je via een DI in prikt (wat meestal het geval is).

Voor demping kun je inderdaad andere draadjes van het forum checken.

Re: droge klank instellen

Het oor is gevoelig voor frequenties van rond 1.5kHz a 2kHz (zoek naar audiogram op wikipedia/google). Als je juist dit dit wegfiltert is het volume uiteraard minder. Is weinig of niks aan te doen. Je kan met een compressor proberen het verschil tuissen laagste en hoogste volume (= dynamiek) te beperken - daar dien een comprssor namelijk voor. Het resultaat gaat zijn dat het gemiddelde signaal hoger komt te liggen, en je dus luider klinkt. Of dit nou zou mooi klinkt laat ik effe in het midden.

Ik heb problemen met de term "droog" geluid, en weet niet wat je exact hiermee bedoelt. Heb je een voorbeeld van een opname met zo'n droog geluid?

Re: droge klank instellen

Hallo Erwin,

Bedankt voor je bijdrage. Ik begrijp je opmerking dat je moeite hebt met de term droog geluid. Ik speel rockabilly op mijn contrabas en dat uit zich vooral in slapbass spelen. Dus de snaar optillen en laten vallen op de toets waardoor je na de toon de tik hoort. Dit gebeurt in een flink hoog tempo. Omdat goed te laten klinken heb je een korte droge klank nodig. Een toon die weinig sustain geeft. Sommige rockabilly bassisten prefereren daarom 10 inch speakers omdat die het laag minder goed doorgeven. Houden ze een percussie achtige klank over. Ik speel echter met 15 inch speakers aangezien ik wel het laag wil behouden omdat we in onze muziekkeuze in de band verder gaan dan enkel snelle rockabilly nummers. Ook andere stijlen muziek komen aan bod. En ik vind mezelf meer een bassist dan percussionist en hou dus ook meer van de lage sound. Ik heb de compressor functie in mijn Hartke HA5500 versterker wel eens gebruikt maar heb daar geen goede resultaten mee behaald. Ik zal eens zoeken in mijn cd verzameling naar het basgeluid wat ik bedoel. Laat ik dat hier weten.

Groet, Abel.