Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
massief of gelamineerd?

Ik heb een vraagje:
Hoe kan je zien of een contrabas massief of gelamineerd is bij aankoop?? Ik heb helaas nog niet de ervaring om het te horen namelijk..
Graag wat tips&tricks

Re: massief of gelamineerd?

Hallo Annelieke,
Ik heb de vraag doorgespeeld aan contrabasbouwer Dirk Jacob Hamoen. Wordt vervolgd!

Re: massief of gelamineerd?

Ik heb een massieve bas en bij mij kun je in ieder geval aan het voor- en het achterblad zien dat het massief is. Het voor en het achterblad steekt ongeveer 5 mm buiten het zijblad uit en als ik aan de zijkant tegen het voor- en het achterblad kijkt dan kan ik, door de transparante lak heen, zien dat deze bladen niet gelamineerd zijn want anders zou ik een wisselende nerfrichting zien. Toen ik mijn bas kocht was de lak er op de rand afgesleten waardoor nog veel duidelijker te zien was dat de bladen massief waren.

Ik heb vroeger een triplex bas gehad maar daarbij zat er om de de rand van het voor- en het achterblad een houten strook gelijmd waardoor je dus niet tegen de rand van het blad kunt kijken. Je kunt daar dan niet zien of de bladen massief of gelamineerd zijn. Het kan zijn dat een blad bij een opgelijmde strip altijd gelamineerd is omdat een gelamineerd blad zonder strip gevoelig is voor het uitbreken van stukjes blad als de laklaag afgesleten is. Als er een strook om de rand gelijmd zit dan zou je bij de F-gaten toch moeten kunnen zien of het voorblad gelamineerd of massief is.

Of het zijblad gelamineer of massief is dat kun je niet zien maar ik denk dat dit blad massief zal zijn als ook het voor- en het achterblad massief zijn.

Re: massief of gelamineerd?

Bedankt voor deze duidelijke tips!
Ik ga het geleerde morgen meteen in praktijk brengen..

Re: massief of gelamineerd?

adriaan kragten
Of het zijblad gelamineer of massief is dat kun je niet zien maar ik denk dat dit blad massief zal zijn als ook het voor- en het achterblad massief zijn.

Er zijn wel degelijk bassen met massief voor- en achterblad en triplex zijkanten.
Bij mijn bas is het zelfs nog wat vager: daar is het namelijk andersom Ik had 'm eens meegenomen naar een luthier en volgens hem is dat toch wel een vrij zeldzame combi, maar wel te verklaren uit het feit dat soms simpelweg gebouwd wordt met wat er voorhanden is in het atelier.

Re: massief of gelamineerd?

Een veel voorkomende combinatie is ook, dat het bovenblad massief is en de zijkant en de achterkant van triplex/gelamineerd.
Als je de zijkant controleert om te kijken of het massief hout is, moet je dat dus bij het bovenblad en bij de onderkant, want daar kan dus verschil in zitten.
Bij massief hout lopen de nerven allemaal dezelfde kant op. Dat werkt het beste voor de verspreiding van de trillingen in de klankkast. Het bovenblad is het belangrijkste voor die verspreiding, omdat de kam, die de trillingen van de snaren doorgeeft, daarop rust.
Een volledig massieve bas klinkt (meestal) het mooiste. Maar uit kostenbesparing kan een bas met een massief bovenblad en verder triplex ook best interessant zijn.

Re: massief of gelamineerd?

Beste Theo

Ik zie niet goed hoe je het zijblad kunt controleren. De lange kopse kant van het zijblad wordt immers door het boven en het onderblad afgeschermd. Je kunt alleen maar op deze kopse kant kijken als je het voor- of het achterblad verwijdert maar dat lijkt me nu weer wat te ver gaan om zekerheid over het zijblad te verkrijgen. Je kunt wel een korte kopse kant zien ter plaatse van de uitsparingen voor de strijkstok maar je ziet alleen wat als de delen daar niet in verstek maar koud op elkaar gelijmd zijn. Bij mijn bas is het laatste het geval maar de lak is daar erg donker van kleur waardoor ik er haast niet meer doorheen kan kijken. Toch denk ik dat de zijkant van mijn bas ook massief is.

Wel vreemd dat er bassen zijn met een massief boven en onderblad en met een gelamineerd zijblad. Op de keeper beschouwd zou je een dergelijke bas niet als een geheel massieve bas mogen verkopen hoewel het voor de klank waarschijnlijk weinig uit zal maken omdat het zijblad erg stijf is.

Re: massief of gelamineerd?

Ja, dat was een beetje slordig geformuleerd van mij. `Als je de zijkant controleert...' : daarmee bedoel ik de kopse kant van het hout van het bovenblad en het achterblad. (en zelfs dan blijft het lastig om te zien in veel gevallen.)
Het zijblad kun je niet controleren op de nerf, al kan ik me voorstellen dat een geoefend oor uit het geklop op het hout een verschil zal kunnen opmaken tussen massief hout en gelamineerd.

Re: massief of gelamineerd?

Je kunt de kopse kant van het hout dat voor de zijkanten gebruikt is soms zien waar de hals begint.

Re: massief of gelamineerd?

heb vandaag een contrabas aangeschaft (mijn eerste dus..)met massief bovenblad en gelamineerd achterblad en zijkanten. Dit heb ik nu dus kunnen controleren ;-)
Verschillende bassen op diverse lokaties geluisterd en deze klonk het mooist! Nu maar eens aan de slag!
Nogmaals dank voor de tips!

Re: massief of gelamineerd?

Annelieke
heb vandaag een contrabas aangeschaft (mijn eerste dus..)

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee

Re: massief of gelamineerd?

De bas is al gekocht, maar toch nog even voor de volledigheid het commentaar van contrabasbouwer Dirk Jacob Hamoen:

Dat is heel eenvoudig: kijk op de kopse randen van onder- en bovenblad. Als die, of een van beide, dat komt ook voor, gelamineerd zijn, is dat niet te verbergen. Tenzij het instrument bv. ondoorzichtig glimmend zwart gelakt is. Maar dat is een serieus instrument eigenlijk nooit.
Vooral voor plukwerk, kunnen gelamineerde bassen overigens uitstekend voldoen. Dus, let niet zozeer op het maaksel, alswel op de speelaard en de klank. Wel is een gelamineerd instrument in principe van een andere prijsklasse, laten we zeggen tussen de €500,- en 1200,-.
Let er bij een gelamineerd instrument op dat de randen nog gaaf zijn, en niet al beginnen te delamineren, want dat is heel lastig te repareren, en ook een teken dat het lamineerwerk niet erg goed gelijmd is. En ook, als een gelamineerd instrument open moet (ongeluk of zo) dan geeft dat extra problemen bovenop de gebruikelijke.
Let ook op of een gelamineerd instrument niet al te zeer vervormd is onder de druk van de snaren: doorgezakte zangbalk en zo. Om een of andere reden hebben gelamineerde bassen daar meer last van dan volhouten.