Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Ik heb sinds kort een contrabas gekocht.
Deze dus:

http://www.mainmusic.nl/nl/product/19670/138/strijkinstrumenten/contrabas/dimavery/contrabass_w._soft_bag,_flames.html

Ik wil deze voor een aantal rock and roll nummers gebruiken met de band.
Welk element raden jullie mij aan? Ik heb teveel merken en goede bedoelingen voorbij zien komen en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik ga er alleen maar rock-a-billy-achtige muziek mee maken.....iemand een gouden tip voor mijn contrabas?
Ik heb een Hughes & Kettner Baskick 313 versterker
( 100 Watt )

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Wellicht is de Bass Master Rockabilly PLUS van K&K Sound iets voor je. Die combineert een kam-element met een elementje voor onder de toets, voor de slap. Het bijbehorende voorversterkertje kan beide signalen gescheiden doorgeven of gemixt (ieder kanaal heeft een eigen volumeknop).
Heb 'm zelf en ben er zeker niet ontevreden over.

Vraag me wel af wat je Hughes & 'Knetter' met je contrabasgeluis gaat doen. Oversturing is bij contrabas redelijk dodelijk voor hetgeen het geluid zo typisch 'contrabas' maakt.

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Dank je wel voor je advies.
Wat betreft het element....dat ziet er op het eerste oog wel goed uit.....alleen is ie best wel prijzig.....maar dat terwege.....
Wat betreft mijn versterker.....ik speel er nu basgitaar op en daar waar wij voor spelen is het genoeg......de rest doet de P.A. wel.....:-)

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Wat betreft vervorming bij een contrabass.
Ik heb de Stray Cats live gezien en die contrabassist was ook niet echt vrij van vervorming.....en toch had het wel wat.....:-)

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Main Music, leuke winkel. Ben daar 1x geweest om een strijkstok te kopen. Ze hebben daar zat elementen, konden ze er geen aanraden? Of heb je'm via internet gekocht?

De meeste rockabilly bassisten die ik gezien heb (metname tijdens Speedfest vorig jaar) speelde met een Schaller 411 (of iets wat er op lijkt).

Je klemt'm onderaan je toets, geluidssterkte is per snaar in te draaien. Voor 118 eypo te kauf bij Thomann.

Het zal waarschijnlijk geen puur natuurlijk geluid weergeven, maar pakt wel je slap heel goed op en kan de rockabilly omstandigheden aan. Je wilt echt niet met een mic het podium op, geheid dat je feedback krijgt. Als ik die vlammende bas zo zie, is dit mijn advies.

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Kerel,
Goeie tip, man!
Al heb ik geen idee hoe je hem bevestigd.
Je zegt onder de toets.....

Weet jij hoe het is met feedback met die Schaller?
En weet jij ook hoe die dingen klinken? Klinken ze vet?
Geven ze ook die herkenbare klik weer? En je hebt geen voorversterker nodig? Gewoon in de basinstallatie pluggen en gaan?
Hoop weer iets van je te horen.....je hebt mij lekker gemaakt.....

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Paul
De meeste rockabilly bassisten die ik gezien heb (metname tijdens Speedfest vorig jaar) speelde met een Schaller 411 (of iets wat er op lijkt). ...

Het zal waarschijnlijk geen puur natuurlijk geluid weergeven, maar pakt wel je slap heel goed op en kan de rockabilly omstandigheden aan.

Elektromagnetische eElementen zoals de Schaller geven je bas een soort basgitaargeluid. Je ziet ze inderdaad vrij veel, o.a. bij Lee Rocker van de Stray Cats, maar dan meestal wel in combinatie met een apart elementje voor de slap (onder/achter de toets, terwijl je de Schaller aan het uiteinde van de toets schroeft, in het verlengde ervan). Het voordeel van dergelijke elementen is dat wat je speelt duidelijker door de mix komt, maar het typische contrabasgeluid lijdt er wel onder. Bij sommige rock-/psychobilly bands is die nuance echter sowieso vergeefse moeite.

Ik ken een bassist die 3 elementen combineerd: slap, kam (piëzo) en elektromagnetisch (Schaller of iets dergelijks). In de mix wordt voor de verschillende frequentiegebieden de balans tussen die elementen anders ingeregeld.

Anyway, als je voor de Schaller gaat zou ik er toch zeker een slap-elementje bij nemen. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Veel bassisten zweren bij een contactmicrofoontje van minder dan een euro. Doe daar nog wat bij voor een snoertje en een plug en je hebt je element. Meeste geld wat je i.v.m. met dit extra elementje kwijt zult zijn is waarschijnlijk aan een voorversterkertje met 2 kanalen.

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Martin
Al heb ik geen idee hoe je hem bevestigd. Je zegt onder de toets.....

Die zwarte plank waar je je noten op pakt = toets. Zie het 3e plaatje van deze advertentie, zo zit'ie vast.

Martin
Weet jij hoe het is met feedback met die Schaller?

Het werkt niet met 'n mic, dus je zult niet snel feedback krijgen.

Martin
En weet jij ook hoe die dingen klinken? Klinken ze vet?

Ik denk het wel. Ik heb persoonlijk geen ervaring met dit element, ik heb ze alleen op het podium in actie gezien en dat klonk OK.
Bij Rockabillie hoor je toch voornamelijk de slap en niet het volle bas geluid, dus zou dit element prima moeten voldoen.

Een voorversterking is misschien niet nodig, maar het signaal wat van 'n elementje afkomt is doorgaans veel zwakker dan 'n gewone electrische bas. Je volume knop zal waarschijnlijk wat harder moeten dan normaal. Kwestie van uitproberen.

Sander
Het voordeel van dergelijke elementen is dat wat je speelt duidelijker door de mix komt, maar het typische contrabasgeluid lijdt er wel onder. Bij sommige rock-/psychobilly bands is die nuance echter sowieso vergeefse moeite.

Precies

Sander
Anyway, als je voor de Schaller gaat zou ik er toch zeker een slap-elementje bij nemen

Dat klinkt als een goed idee.

Vergeet je bas niet te verstevigen Martin, dan kun je er mooie acrobatische truuks mee doen! Vergeet dan niet foto's daarvan hier op het forum te posten

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Dank je wel Paul en Sander voor al jullie adviezen. Deze neem ik graag aan van jullie....
Maar Paul, wat bedoel jij met de bas verstevigen?
Hoe doe je dat? Nogmaals allemaal....ontzettend bedankt. Met erg blij met jullie tips en gelukkig geen gezeik van "wat een sukkel dat ie dat niet weet "...!

groetjes van Martin en de foto's komen er aan als ik de bas en het element erop heb zitten......

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Paul
Die zwarte plank waar je je noten op pakt = toets. Zie het 3e plaatje van deze advertentie, zo zit'ie vast.
Maar die toets is dan weer niet zwart

Paul
Martin
Weet jij hoe het is met feedback met die Schaller?

Het werkt niet met 'n mic, dus je zult niet snel feedback krijgen.

Element is vergelijkbaar met dat van een basgitaar. Is dus niet erg gevoelig voor feedback, al heeft je bas natuurlijk wel een enorme klankkast die ook trillingen van buitenaf opvangt.

Paul
Bij Rockabillie hoor je toch voornamelijk de slap en niet het volle bas geluid, dus zou dit element prima moeten voldoen.

Het typische 'thumb' geluid van een contrabas-slap wordt veroorzaakt door de snaar die tegen de houten toets aankletterd. Een elektromagnetisch element neemt enkel waar wat voor effect deze klap heeft op de stalen snaar en niet het geluid van de toets zelf. Vandaar dus de tip om een extra slap-elementje erbij te nemen.

Oh ja, een elektromagnetisch element werkt enkel met stalen snaren! Hou daar wel rekening mee. Ook i.v.m. je vingertoppen. Als ik een tijdje niet heb gespeelt en dan ga slappen heb ik soms binnen een half nummer al blaren. 2 laagjes leukoplast kunnen gelukkig een hoop leed voorkomen, maar dat is wel even wennen.

Paul
Een voorversterking is misschien niet nodig, maar het signaal wat van 'n elementje afkomt is doorgaans veel zwakker dan 'n gewone electrische bas. Je volume knop zal waarschijnlijk wat harder moeten dan normaal. Kwestie van uitproberen.

Gezien de volumeknop op het element zou je haast denken dat er wellicht al een voorversterkertje in zit.

Paul
Vergeet je bas niet te verstevigen Martin, dan kun je er mooie acrobatische truuks mee doen! Vergeet dan niet foto's daarvan hier op het forum te posten

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een bassist die zijn contrabas werkelijk verstevigd heeft voor dit soort zaken. Niet dat het dan ook niet gebeurd, maar een contrabas, zeker een triplex bas, is erg sterk en kan heel veel hebben. Ik zou niet op het voor- of achterblad gaan staan, maar op zijkanten moet toch echt kunnen met een niet al te uitzonderlijk postuur. Met massieve bassen moet je wel iets voorzichtiger zijn.

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Die Schallers worden volgens mij eerder gebruikt wegens het vintage uiterlijk. Het waren tenslotte zo ongeveer de eerste pickups die voor een urb beschikbaar kwamen. De slap wordt behoorlijk doorgegeven. Het geluid gaat echter heel snel vervelen. Gewoon een basgitaargeluid. Maar er kleeft ook nog een ander probleem aan...wat als je voor andere snaren wilt gaan die niet van staal zijn? Daar is een ruime keus in die ontzettend goed klinkt, vaak mooier dan staal. De schaller is een electromagnetisch element dat uitsluitend werkt met stalen snaren. Een piezo is dus veelzijdiger. Als je wilt slappen zou ik persoonlijk voor de K&K gaan. Inderdaad niet de goedkoopste maar vergeet niet dat je voor dat bedrag een volledig op elkaar afgestemde set krijgt INCLUSIEF voorversterker. Koop je deze zaken los en van andere merken, dan schrik je ook wel even. Een paar honderd Euro ben je zo kwijt

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Ronald
Die Schallers worden volgens mij eerder gebruikt wegens het vintage uiterlijk. Het waren tenslotte zo ongeveer de eerste pickups die voor een urb beschikbaar kwamen.

Volgens mij speelden die oude rockers en hillbillies juist allemaal met darmsnaren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bass#Strings

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

Het is een magnetische pickup. Het enige materiaal dat door een magneet wordt beïnvloed is staal. Zet maar eens nylon snaren op je (bas)gitaar, plug hem in en je hoort.............precies; niets. Magnetische elementen zijn alleen te gebruiken als de snaar voldoende staal bevat om het magnetisch veld in beweging te brengen. Bij gebruik van snaren van ander materiaal (koper, brons, zijde, nylon) ben je dus aangewezen op de piëzo pickups die op hun beurt weer wel met stalen snaren werken.

http://www.gollihurmusic.com/product_details.cfm?ProdID=1377#

Re: Welk element raden jullie mij aan op deze contrabas?

@Ronald: daarom denk ik ook niet dat het vanwege het vintage uiterlijk gebruikt wordt... omdat het niet vintage is. Althans niet uit de tijd waar de meeste rock'n'roll/-billy bands zich mee willen associëren.