Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Versterker met extra box

Ik vind het laag van mijn huidige geluidsset ( een GK MB150 )niet laag genoeg.Ik heb al een extra box van GK gekocht maar ben nog niet echt tevreden.
Heeft er iemand ervaring met de combinatie Gallien & Kreuger MB150 en een Glockenklang Uno 115/8.
Ik speel contrabas en elektriek ( Gibson Grabber en Fretloze Kramer )

Re: Versterker met extra box

Ik heb, in combinatie met een GK 150, prima ervaringen met een Suringar 300W box.

Re: Versterker met extra box

Hallo Dick,

Ik zag je vraag over het verkrijgen van extra laag basgeluid. Ik vond mijn basgeluid in het laag wat te weinig diepgang hebben en te weinig decibels opbrengen. Daarom heb ik mijn Hartke 115XL (1 X 15 inch) vervangen door een 215XL (2 X 15 inch). Deze basbox vind ik een grote verbetering in wat ik zocht. Levert 2 keer zoveel vermogen (nu 400 watt), gaat dieper in het laag en heeft meer geluidsdruk. Nadeel is het gewicht. Daar wordt een Arbodienst niet blij van.


Groeten, Abel.

Re: Versterker met extra box

Ik was nog eens door het forum aan browsen, en zag deze post. Ik wil hier graag volgende aan toevoegen:
1) niet genoeg laag: Dit kun je oplossen door een 18" speaker te gebruiken ipv 15". Op elke luidspreker-kast staat het frequentiebereik. De frequentie van een lage E-snaar (4-snarig) is ongeveer 42hz, van een lage B-snaar (5-snarig) is dit 34hz. Je moet er dus voor zorgen dat je luidsprekerkast op zijn minst dit bereik aan kan. Sowieso heeft de versterker hier niets mee te maken, vermits deze typisch door loopt tot 20Hz (@ -3db). Voor luidsprekers is dit anders. Per definitie is een 18" speaker hier beter in.

2) Vermogen: Het is belangrijk om het onderscheid te maken tussen luidspreker vermogen en versterker vermogen. Luidspreker vermogen betekend: "gaat niet stuk bij xxx Watt". Versterker vermogen betekend: Kan maximaal xxx vermogen leveren aan belasting xxx. Dit bepaald hoe "luid" iets klinkt.

Bijvoorbeeld: Een versterker van 400 Watt aan 4 ohm kan nog slechts 200 Watt leveren aan 8 ohm (en dus ook 800 Watt aan 2 ohm). Als je hier nu een 8 ohm luidspeker van 1000 Watt of van 200 Watt op aansluit maakt geen enkel verschil, vermits de versterker toch maar 200 Watt kan leveren. Beide klinken even luid! Wil je luider gaan, moet je 2 boxen aansluiten, zodat de weersatand halveeert. 2 luidsprekers van 8 ohm geeft samen 4 ohm. Diezelfde versterker levert dan weer wel 400 Watt.

3) Rendement en geluidsdruk:

Rendement en max. geluidsdruk (SPL) is een eigenschap van een luidspreker die zegt hoe hard ie klinkt per 1 Watt, gemeten op 1 meter afstand. Je hebt er alle belang bij om een luidspreker te kiezen met het grootste rendement.

Dubbel zo hard wil zeggen 3 db erbij. 10x will zeggen 10db. 100x = 20db, 1000x = 30db.

Een 5 (!) watt versterker aangesloten op een cabinet 4 x 12 inch luidsprekers die elk een rendement hebben van 110 db, gaat vele malen harder dan een 100 watt versterker die aangesloten is op een cabinet
met luidspreker van 80 db per stuk.

Immers om het geluid van 5 watt in 4 x 12 inch luidsprekers van 110 db te evenaren, zul je dus een versterker moeten aansluiten op de 80 db rendement luidsprekers die dan 1000 x zoveel vermogen heeft.

Kortom:
Zorg gewoon dat je let op de kwaliteit en dBm rendement van je luidsprekers. Het vermogen wat je daar dan aan toevoegt via een versterker, is dus (theoretisch gezien onder ideale omstandigheden) minder van belang.

Re: Versterker met extra box

Dag Dick, Je bent wel een beetje karig met je informatie hoor...
Waarvoor moet de set dienen, welke stijl speel je ?

Dat er uit een GK MB150 weinig laag komt is geen verrassing. Een 12" speakertje heeft zo zijn beperkingen... Welke extra kast heb je gekocht, ook een 12" ? Ik heb Dave Holland al een paar keer zien spelen met een GK MB150 maar hij combineerde dat met een 4x10" kast van GK. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen laag uitkomt. Heb je je contrabas al eens op een andere versterker geprobeerd ?
Smaak is iets heel persoonlijks maar hoeveel laag wil je eigenlijk, meer laag betekent vaak ook minder definitie. Vooral een contrabas durft dan al eens wollig gaan klinken.
Kan je niet naar een winkel met de contrabas en de GK MB150 om daar dan een aantal kasten aan de tand te voelen ?

Alvast succes,

Francis

Re: Versterker met extra box

Hallo,

voor meer laag gebruik je je equalizer, niet per definitie een grotere basbox.
15 Inch is in 9 van de 10 gevallen veel te groot voor contrabas, kun je beter 10 keer 5 Inch gebruiken.
Met en grote speaker blijf je onduidelijk klinken.

Een goede monitor (of ) is vaak veel fijner.
Als ik op het podium weinig laag hoor dan horen mensen een paar meter verder vaak al twee keer zoveel bas en zijn daar vaak ook niet zo blij mee
Als ik naar mijn smaak net iets te schel klink dan is het een paar meter verder op juist heel bassig.


Misschien een extra box (12 of 2x10 inch)een paar meter van je af, naast het podium naar jezelf gericht is ook een goede oplossing.

succes en groeten!

Re: Versterker met extra box

Inderdaad, je kan ook je equalizer gebruiken om het gebrek van je luidspreker te verhelpen, maar als je luidspreker gewoonweg die lage B-snaar niet kan weergeven, helpt een equalizer ook niet meer natuurlijk...

Heel kort door de bocht is het ongeveer als volgt:
- 18" luidspreker: perfect voor lage tonen, slecht voor midden en hoog.
- 15" luidspreker: perfect voor lage tonen, goed voor midden, slecht voor hoog.
- 10" luidspreker: aanvaardbaar voor lage tonen, perfect voor midden en hoog.

Niet voor niets word meestal een 15" of 18" gecombineerd met een klein tweetertje voor het hoog. dit tweetertje zie je wel zitten, maar word niet altijd vermeld op de box zelf.

Of er 4 luidsprekers danwel 2 luidsprekers in je box zitten veranderd hier niet zo veel aan eigenlijk. Dit verhoogd gewoon het volume.

Re: Versterker met extra box

Volgens mij klopt er iets niet in de uitleg van Erwin. Het menselijk oor werkt logaritmisch. Daardoor ervaren we een geluid als 2 maal zo sterk wanneer de energieinhoud van het geluid 10 maal zo hoog is. Wanneer de energieinhoud 10 maal zo hoog is dan is de geluidssterkte 1 bel ofte wel 10 decibel hoger. Als wij het geluid als vier maal zo sterk ervaren dan is de energieinhoud 100 maal hoger en de geluidssterkte 20 decibel hoger. Als wij het geluid als acht maal zo sterk ervaren dan is de energieinhoud 1000 maal hoger en de geluidssterkte 30 decibel hoger. Ondanks dat ik het niet eens ben met zijn bewering op dit punt kan de rest van zijn verhaal wel kloppen.

Re: Versterker met extra box

Ik heb nog eens op Wikipedia gekeken hoe het nu ook weer zit met die decibel. Vertienvoudiging van het vermogen resulteert in toename van het geluid met 1 bel ofte wel 10 decibel. Uit de gegeven formules valt af te leiden dat verdubbeling van het vermogen leidt tot toename met 3,01 decibel. Nu is het alleen de vraag wat met twee keer zo hard bedoeld wordt. Als je bedoelt twee keer zo veel vermogen dan is een toename met 3 decibel dus juist. Alleen is het volgens mij zo dat verdubbeling van het vermogen door het menselijk oor niet als twee keer zo hard ervaren wordt. Ik kan me nog herinneren, dat toen dit onderwerp op school behandeld werd, ze het voorbeeld gaven van een violist die een bepaald stuk op een bepaalde sterkte speelt. Wanneer je er nog één naast zet die even hard speelt dan ervaar je het gezamelijk resultaat maar als een beetje harder. Om het echt twee keer zo hard te laten klinken heb je tien violisten nodig.