Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Dubbeltonen akkoorden

Dag,

2 vragen.

1. Wie kan er wat meer vertellen over dubbeltonen op de bas.

2. stel gitaar speelt E Em. Hoe kan ik dan op de bas de verandering van E naar Em benadrukken? Kan natuurlijk heel safe op de E blijven, maar wat meer spanning mag wel.

Re: Dubbeltonen akkoorden

Als je dubbeltonnen wilt spelen, kun je de lage losse E spelen en de G# op de G snaar. Vervolgens speel je de E en de G snaar samen. Ik laat dat soort overgangen ook wel vaak horen door niet de grondtoon, maar de ters van het akkoord te spelen. Dan ga je dus van G# naar G.

Re: Dubbeltonen akkoorden

over dubbeltonen gesproken: hoe slaan jullie een deciem aan met de rechterhand? (bijvoorbeeld g op E snaar en b op G snaar).

Ik doe dat met duim en wijsvinger. Maar zijn er nog andere manieren voor contrabas. Ik hou wel van dat soort dingen.

Re: Dubbeltonen akkoorden

Als je de g op de e-snaar speelt en de b op de g-snaar dan speel ik de g met mijn wijsvinger en de b met mijn pink. Dat is volgens mij wel een gebruikelijke manier. Somigge mensen spelen de lage noot met hun middelvinger, maar misschien alleen in de wat hogere posities, dat weet ik niet zeker.
Ik zou hier in principe niet mijn duim voor gebruiken, hoe doe je dat dan? Druk je je duim op de snaar via de andere kant van de hals?? (als je begrijpt wat ik bedoel).

Re: Dubbeltonen akkoorden

Ik gebruik ook mijn duim en ringvinger/pink. Inderdaad Tobias, dan benader je de E snaar van de andere kant. Dat gaat erg lekker trouwens.

Re: Dubbeltonen akkoorden

Ehm... het is me ineens niet meer duidelijk of 'we' (jullie) het nu allemaal over dezelfde hand hebben en zo ja, welke dan.
Volgens mij ging het Huub om de 'pluk'-hand, maar heeft Tobias het vervolgens over de ander.

Re: Dubbeltonen akkoorden

Hoi Sander,

goed punt, ik heb het inderdaad over de linkerhand en ik dacht dat het over de linkerhand ging.
Voor de rechterhand gebruik ik ook mijn duim en mijn wijsvinger, dat werkt inderdaad prima.

Re: Dubbeltonen akkoorden

zijn we het toch weer lekker eens...haha

Re: Dubbeltonen akkoorden

Hoe slaan jullie trouwens twee naast elkaar liggende snaren tegelijk aan op contrabas? bijvoorbeeld de D en G snaar.

Met 1 vinger of twee vingers naar binnen trekken?
en welke vingers gebruiken jullie daar doorgaans voor?

je kan bijvoorbeeld de middelvinger op de G snaar doen en de wijsvingers op de D (zoals op elektrische bas).
Maar het kan ook andersom, dat past misschien beter bij een contrabas?

Re: Dubbeltonen akkoorden

Ik trek inderdaad min of meer naar beneden op de eerste manier. Ik zeg min of meer, omdat ik daarbij niet de A snaar raak. Het is dus echt een soort plukken.

Re: Dubbeltonen akkoorden

Je bedoeld met 1 vinger over twee snaren?

welke vinger gebruik je dan? het kan met wijs, middel of ringvinger natuurlijk.

Re: Dubbeltonen akkoorden

Precies zoals jij beschreef: 'je kan bijvoorbeeld de middelvinger op de G snaar doen en de wijsvinger op de D (zoals op elektrische bas)'.