Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Stanley Clarke

In de video zitten veel closeups van zijn bas en ook van onder zodat je de snaren op de hals zit liggen vanaf het einde van de hals. Het lijkt net alsof de snaren heel dicht op de hals staan, zeker de helft dicher dan op mijn bas.
Ook lijken het hele dunne snaren, de G snaar ziet er zelfs bijna uit als een niet omwonden stalen snaar, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

Om die vibrato zo zingend te krijgen moeten de snaren volgens mij wel zo dicht op de hals staan. Hij hanteert een zelfde soort snelle vibrato als de klassieke bassisten en die hebben de snaren meestal ook dichter op de hals staan, toch?

Re: Stanley Clarke

Nee, klassieke bassisten hebben de snaren eerder wat hoger staan.

Re: Stanley Clarke

Volgens mij heeft Stanley Clatke inderdaad zijn snaren niet zo hoog staan en slaat hij inderdaad ook niet zo hard aan.
Klassieke bassisten hebben de snaren inderdaad vrij hoog staan meestal, de hoogte van je snaren maakt niet uit hoe je vibrato speelt, dat komt van je linkerhand.
Ik denk dat het zo klinkt bij Stanly Clarke omdat hij naar mijn idee toch ook wel een erg electisch geluid heeft op de contrabas. Stalen snaren inderdaad en dan behoorlijk heavy versterkt. Ik vermoed dat het vibrato daardoor ook erg duidelijk doorkomt. Maar ik ben niet echt een Stanley Clarke kenner, dus ik weet het niet zeker. Wat denken jullie??

Re: Stanley Clarke

Ik denk dat je gelijk hebt, Tobias, en dat je vibrato helemaal bepaald wordt door je linkerhand – dus ook het vibrato van Stanley. Dat kan hij gewoon erg goed. Overigens: financiële beperkingen heeft deze succesvolle man niet, dus hij heeft natuurlijk precies die bas uitgekozen die optimaal bij zijn spel (en vibrato) paste.

Re: Stanley Clarke

Hoi Tobias,

In hoeverre dragen stalen snaren dan bij aan vibrato?
Ik ben nog helemaal niet thuis in wat er allemaal te koop is qua contrabassnaren.

Zijn geluid is inderdaad erg elektrisch en ook nasaal, maar dat compenseert hij dan weer met zijn mooie aanslag en vibrato.

Ik gebruik zelf ook graag vibrato en dat gaat goed en toch klinkt het bij hem altijd anders. Ik ken ook geen andere bassist waarbij het vibrato zo klinkt als bij hem. Ik vind het eigenlijk het mooiste aan zijn spel en heb me altijd afgevraagd hoe hij dat doet of voor elkaar krijgt. Het zit hem natuurlijk voor 90% in zijn vingers maar de afstelling van je bas en snaren etc. kan er zeker invloed op hebben denk ik.

Re: Stanley Clarke

Het is zo dat stalen snaren iets meer sustain hebben en een iets fellere, meer gedefinieerde sound dan darmsnaren, die weer iets warmer en ronder klinken. Voor dat vibrato van Stanley heb je dus stalen snaren nodig.

Re: Stanley Clarke

Dat klopt inderdaad. De stalen snaren reageren wat directer dan darm snaren dus komt het vibrato duidelijker over.
Ik denk ook (maar ik kan het mis hebben, laar het me graag weten) dat meer gain in de versterking dit kan versterken, volgens mij als je meer gain in je geluid hebt is het gevoeliger wat je speelt, het pikt het meer op. Het geeft je ook een meer stalig electrisch geluid naar mijn mening, daar moet je van houden (zelf geen grote fan), maar dat is een kwestie van smaak.
Wat denken jullie hierover? Kan het ook met de gain te maken hebben?(los van het feit dat het natuurlijk voornamelijk uit je linkerhand komt...)

Re: Stanley Clarke

Ik gebruik zelf veel vibrato, maar heb nog niet gemerkt dat ik dit met mijn versterker kan beïnvloeden. Interessant hoor, ga ik uitzoeken, al ben ik net als jij Tobias, ik hoor de contrabas het liefst helemaal akoestisch. Ik heb de afgeopen tijd een aantal optredens akoestisch kunnen doen en ook een CD akoestisch kunnen inspelen. Heerlijk! Echt even wennen hoor, als de versterker dan vervolgens weer aan moet.

Re: Stanley Clarke

Dat van die gain weet ik (nog) niet omdat ik nog geen pickup heb. Dat wordt ook weer een leuke zoektocht. Ik ben aan het denken over een Fishman full circle, dan heb ik gelijk een verstelbare kam en kan ik meteen experimenteren met de snaarhoogte. Maar goed dat is een ander topic.

Hoe zit dan met kunstof snaren en sustain i.v.m. stalen snaren? deze liggen momenteel op mijn bas.

Re: Stanley Clarke

Stalen slaat alles. Zijn ze helemaal kunststof? Vaak is het een combinatie van staal en kunststof en dat werkt prima.

Re: Stanley Clarke

inderdaad volgens mij een combinatie van staal en kunstof. De bouwer zei dat het kunstof was maar ze voelen aan als metaal. Zoals flatwounds op een elektrische bas. Zal wel een hybride set zijn denk ik.

Re: Stanley Clarke

Dan heb je mogelijk al het maximale resultaat. Maar op sommige bassen zitten snaren echt jaren, Vrijwel elke contrabassist haat nieuwe snaren, met als gevolg dat ze er meestal veel te lang op blijven zitten. Daar bezondig ik me ook aan. Terwijl toch echt het volume achteruit gaat en het een serieuze aanslag op de boventonen is. Maar ja, je moet die eerste maand doorkomen he.

Re: Stanley Clarke

Ik ben benieuwd naar de invloed van de gain, laat me weten als je het hebt uitgeprobeert. Ik heb geen idee, maar mijn gedachte was: Als je meer gain erin draait, wordt je element 'gevoeliger', het stuurt meer door naar je versterker, als je begrijpt wat ik bedoel, ik vind het lastig uit te leggen. Als het gevoeliger is zal het ook duidelijker een verschil in klein of groot vibrato doorgeven was mijn gedachte. Maarja, dan moet je inderdaad wel het vervormde geluid van de gain accepteren.

Re: Stanley Clarke

No even over dat aaien aan de snaren van Stanley Clarke.
Ik vraag me af hoe hij dan puur akoestisch klinkt.

Wat me als eerste opviel bij de eerste les is dat mijn leraar veel harder aanslaat dan ik waardoor de bas veel harder en beter klinkt (de bas ging zelfs een beetje kletteren soms, niet makkelijk met de vrij hoge actie op mijn bas). Terwijl ik op elektrische bas toch een vrij forse aanslag heb.
De komende tijd ga ik proberen om overdreven hard aan te slaan met de 1 vingertechniek, dan kan het later altijd weer minder. Gisteren had ik al meteen een blaar te pakken op mijn wijsvinger.

Re: Stanley Clarke

Heel goed dat je alles uitprobeert. Het is het mooiste als je dan overhoudt wat voor jou het lekkerste speelt, wat voor jou het mooiste klinkt en wat je zo ontspannen mogelijk kunt doen. Volg je eigen smaak (wat niet noodzakelijkerwijs de samenvalt met de smaak van je leraar natuurlijk). Je kunt ook eens langs gaan bij een luthier, die kan kijken of alles goed staat afgesteld.