Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Akkoordenschema Beautiful Love

Hoi bassisten,

De standard "Beautiful Love" (D-mineur) eindigt in een verminderde E7 en A7(b9), maar begint er ook mee. Bij het walken van het eerste naar het tweede A-tje vind ik het knap lastig om een mooie lijn te spelen. Hoe gaan jullie met zo'n schema om? Volgens mij komt het niet zo vaak voor, toch?

Alvast bedankt.

Groet,

Melvin 2

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

2-5jes die herhaald worden zonder naar de 1 te gaan komen vaak voor. De eerste 4 maten van Satin Doll gebeurt dat al 2 keer. ik zie zelf vele mogelijkheden. Als je het leuk vind schrijf ik er morgen 10 voor je op!

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

Ik had er wel lol in, dus ik heb gelijk maar een kantje vol geschreven. Als je http://baumgarten.nl/beau.pdf in je adresbalk plakt, start je computer met downloaden als het goed is.

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

mooie lijntjes Philip, bedankt hiervoor.

waarom heb je trouwens nergens een bes staan i.p.v. een b? omdat het Em7b5 is en A7b9.
Is dat omdat het(de laatste twee maten) niet oplost naar D mineur?
Nu heb ik gemerkt dat er over m7b5 akkoorden door de bas vaak wel een gewone 5 wordt gespeeld i.p.v. de b5.

Maar waarom je de b5 helemaal vermijdt snap ik niet.

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

Oh ja, klopt, hij wordt vaak met Emtb5 gespeeld, was ik gewoon vergeten. Als je het leuk vindt, maak ik nog een serie voor je met de b5!

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

haha...gewoon de b vervangen door de bes toch

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

Hoi Melvin,
Ik heb mijn noeste arbeid van gisteren gereviseerd, plak http://baumgarten.nl/beauBb.pdf in je adresbalk. ik had er weer veel lol in, die Bb zorgt voor nog leukere lijnen, omdat je bij die A7 natuurlijk best een B kunt spelen. Mooie afwisseling geeft dat af en toe!

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

Hoi Philip,

Hmmm..ik moet eerlijk toegeven dat het veel leuker is als je zelf op dit soort mooie basloopjes komt, maar dit is ook wel cool! Het lijkt nu zo makkelijk, maar als ik het zelf moet uitvogelen, dan duurt het gewoon veel langer en het resultaat is minder. Ik ben namelijk steeds geneigd om het volgende akkoord steeds weer met de grondtoon te beginnen. Zo kom je dus in de "problemen". Ben hier wel blij mee, want dat principe kan ik ook bij andere vergelijkbare situaties toepassen; bij Satin Doll dus. Thanks!

Melvin 2

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

Er is niets op tegen om het volgende akkoord met de grondtoon te beginnen hoor! Er zijn veel solisten die deze duidelijkheid heerlijk vinden en je dankbaar zullen zijn, vooral als je begeleidt zonder akkoorden instrument natuurlijk. De kunst is dan om op een leuke manier naar het volgende akkoord te lopen. Uitkomen op een halve toon onder of boven de grondtoon van het volgende akkoord (dus op de vierde tel voordat het volgende akkoord komt) geeft bijvoorbeeld al een leuke spanning en tegelijkertijd een soepele overgang naar dat volgende akkoord.

Re: Akkoordenschema Beautiful Love

Hoi Melvin,

maar bij de voorbeelden komt hij toch steeds opde grondtoon uit (op een enkele terts of kwint na)?

Wat ook mooi kan zijn is om de grondtoon uit te stellen en hem op de tweede of zelfs derde tel te spelen (of helemaal niet). De eerste tel kan dan bijna alles zijn. Dit is wel iets gewaagder natuurlijk en moet je ook niet de hele tijd doen.