Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Advies gevraagd

Hi ,
omdat ik al een gans leven gitaar speel , soms goed , soms slecht en alle genres van muziek waarvan ik hou ( Western Swing ,Bluegrass , R&Roll , Blues , Swing Jazz) meestal een contrabas in voorkomt zit het idee om eens een contrabas te hebben , al jaren in mijn hoofd
Het is nu vorig weekend gebeurd , na twee maanden uitkijken en zoeken op allerhande sites , staat hier nu een BAS , volgens de verkoper uit 1930 en het enige wat er van label in kleeft is " Made in Czechoslovakia", de bas heeft geleefd en heeft een 4 jaar geleden een restauratie behandeling gehad , ik was meteen verliefd op dat ding ,
het is een 4/4 , vol houten voor en achterkant , zijkanten weet ik niet echt of deze van vol hout zijn ,
blijft gestemd en speelt voor mij , een leek , niet moeilijk , of ik ben vrij vlug tevreden ...
wat ik wel vind is dat de bas niet luid is , komt waarschijnlijk doordat ik het niet goed kan , omgeving , je staat er ook achter ...zijn de snaren dood ? en het is een 4/4
dus mijn vraag , of er eens iemand zin , of tijd heeft, om eens een half uurtje of zelfs minder op de bas te komen spelen , zodat ik van op een paar meter eens kan horen , zijn indruk te geven , goed of slecht ....
ik woon wel in de zuid-west hoek van Friesland dit ter info , voor mensen die 100 of 200 km moeten rijden , dit hoeft nu ook niet , maar wie weet komt er hier ooit eens iemand langs , of woont hier een paar dorpen verder iemand die dit wil doen
Alvast bedankt
Patrick/ tbgs@orange.nl

Re: Advies gevraagd

Bassen van triplex zijn nog weleens (vaak) luider dan de massieve bassen.. Maar ieder beestje heeft zo z'n aard, dus het kan goed zijn dat jouw bas wat zachter klinkt.
Het kan goed zijn dat de snaren aan hun einde zijn... Vervangen kan wellicht geen kwaad.
Naast dat kan het zijn dat jij te lief bent voor je bas, dat was ik in't begin ook.

*suggestie, geen reclame*
Rikkers zit in Groningen.. misschien is het een idee om de bas daar eens langs te brengen ter inspectie en wellicht een kleine / grote beurt?

Re: Advies gevraagd

Ja , te lief , daar had ik nog niet aan gedacht ,
en bij optredens waar ik dan bassen hoor en zie , zijn die altijd versterkt
maar ik wist niet dat vol hout zachter klonk dan triplex
ik voel mij er niet ongelukkig bij ,
alvast bedankt voor de support

Re: Advies gevraagd

Dat is ook niet altijd het geval hoor; ik heb ook weleens houten bassen gehoord die echt keihard waren en triplex bassen met een heel zacht geluidje. In zijn algemeenheid is het wel waar, maar er zijn echt uitzonderingen. Het fijne van een bas met volume is dat je niet bij al je optredens een (zware) versterker hoeft mee te zeulen, vooral als je zonder drummer speelt.

Re: Advies gevraagd

Hoe is de bas als je 'm strijkt?
Ik heb het idee dat massieve bassen daarin beter presteren dan de triplex varianten. Ik weet niet of andere die mening delen... Mijn massieve bas blaast meestal een triplex bas compleet weg (zowel in volume als in klank), terwijl ik met plukken vaak zachter ben.

De akoestiek waar je speelt maakt natuurlijk ook veel uit, zie basles 19.

Ik zou eerst de bas een beurtje laten geven (kan nooit kwaad) en daarna verder zoeken.

Re: Advies gevraagd

Ja , inderdaad , als ik hem strijk , zit er wel een geluid in !!!
De persoon van wie ik hem kocht was een strijker , drie jaar conservatorium gevolgd en er mee gestopt , nooit "geplukt", ik weet ook niet wat voor merk de stalen snaren zijn die er op staan , maar deze zullen na 3 - 4 jaar wel mogen vernieuwd worden begrijp ik

Re: Advies gevraagd

Ook is het zo dat niet alle snaren die mooi klinken met strijken goed klinken met plukken. Dat was duidelijk wat minder interessant voor de vorige eigenaar.

Re: Advies gevraagd

Ja , daar heb ik ook aan gedacht ,
nu terug een moeilijke vraag , wat is een aanrader , van snaren om uit te proberen , en ik besef wel dat veel afhangt van persoon tot persoon ....

Re: Advies gevraagd

Er staan veel reacties van bassisten over snaren in de basles rubriek, dat is een tijd een serie geweest.

Re: Advies gevraagd

Ik vind het gebruik van de naam snaarlengte voor de mensuur verwarrend. Daarbij denk ik gewoon aan de lengte van de ongespannen snaar van de knop tot het einde. In Engelstalige teksten wordt vibrating string length ofte wel trillende snaarlengte gebruik en dat is veel duidelijker.

Op de website www.doublebassguide.com staat een overzichtje van snaarlengtes als functie van de basgrootte en er is inderdaad nogal wat verschil afhankelijk van het fabrikaat. Het is mij niet helemaal duidelijk of je bij mensuur meet op het hart van de beide kammen of op de binnenkant van beide kammen. Het scheelt ongeveer 5 mm. Mij lijkt de binnenkant juist. Mijn eigen 1/2 bas heeft met 100 cm een tamelijk grote mensuur.

Re: Advies gevraagd

Hoi Adriaan,

Interessante site. Met mensuur wordt volgens mij standaard de lengte van de snaar van kam tot brug bedoeld (beide binnenkant).

Mijn bas heeft een mensuur van 111 cm, de (gerespecteerde)bouwer waar ik hem van gehuurd heb zei dat het een 3/4 bas is, maar volgens dat lijstje een bas met een mensuur van 107 of meer een 4/4 bas. Kan het toch een 3/4 bas zijn?...want ik wil wel een 3/4 bas en geen 4/4.

Re: Advies gevraagd

Mijn vorige bas had misschien hetzelfde: de mensuur van een 4/4, maar hij werd toch als een 3/4 beschouwd, omdat de kast vrij klein was.

Re: Advies gevraagd

Een mensuur van 111 cm lijkt mij inderdaad erg groot voor een 3/4 bas. Ik dacht dat 105 cm een gangbare maat is voor een 3/4 bas. Wat nog zou kunnen is dat de losse kam niet op de juiste plaats staat of te veel naar onderen helt. Het hart van de kam moet samenvallen met de inkepingen in de f-vormige sleuven die in het bovenblad zitten. Als de kam te veel naar onderen helt dan zou er aan de bovenkant een kier moeten zitten of zou het ondervlak van de kam niet haaks op de kam moeten zitten. Maar meer dan zo'n 2 cm zal de mensuur niet kleiner worden als dit niet goed zou zitten en 119 cm is nog steeds erg groot voor een 3/4 bas. Dus misschien heeft hij inderdaad een erg kleine kast voor de gegeven mensuur. Je zou hem eens moeten vergelijken met een moderne 3/4 bas.

Het nadeel van deze grote mensuur is dat je er aan gewend raakt en wanneer je later je eigen bas koopt die wel een mensuur van 105 cm heeft, dan moet je weer opnieuw wennen en het zal dan wel een poos duren voordat je weer zuiver speelt.

Re: Advies gevraagd

grappig, ik zie nu pas de inkepingen bij de f gaten, was me nog nooit opgevallen.

Waar dienen deze inkepingen trouwens voor?

De kam staat trouwens wel precies bij die inkepingen.
Ik zie wel dat hij ooit ongeveer 1,5 cm hoger heeft gezeten (meer naar de hals toe).

Ik heb de bas maar voor twee maanden gehuurd.
Het voordeel is denk is wel dat als ik het op deze 4/4 mensuur kan, mijn spreiding dan zeker goed is en het op een 3/4 bas alleen maar mee valt.