Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Dit is mijn eerste post hier, ik even wat topics gelezen en het ziet er allemaal reuze interessant uit hier.

Meteen een vraag: Ik speel al heel mijn leven bas (ik geef ook les etc.) en wil nu eindelijk de overstap maken naar contrabas. Ik wil rond de 2000 euro uitgeven. Is dat een goed bedrag voor een (redelijk) professionele bas? Ik wil er serieus mee aan de slag, maar ik moet natuurlijk nog afwachten of het bevalt. Voornamelijk voor Jazz en pop/wereldmuziek-achtige dingen.

En wat is het handigst om mee te beginnen, een 3/4, 7/8 of hele bas?

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Een 3/4 is sowieso het handigst, hoe kleiner, hoe handiger natuurlijk. Ik heb zelf een 7/8ste die me verkocht was als 3/4. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet veel last heb van zijn flinke formaat.
Het is in elk geval niet zo dat een grotere bas ook een betere bas is. Er zijn kleine bassen met een groot volume en een grote klank en grote bassen met een kleine klank en volume. Gewoon maar uitproberen dus.
2000 euro is niet veel voor een bas, dus je zult een beetje mazzel moeten hebben.

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

omdat ik nog in de probeerfase zit wil niet meteen een heel duur instrument kopen. Het gaat me nu vooral om een goed speelbaar instrument met een goede klank.
Ik kan altijd na een jaar nog beslissen om een duurdere bas te kopen.
Of raden jullie me toch aan om meteen een duurdere bas te kopen van zeg 4000 euro?

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Een goed bespeelbare bas met een goede klank is natuurlijk wat elke contrabassist wil (en daar betaal je dan meestal voor). De bespeelbaarheid is vaak met enige ingrepen wel in orde te krijgen, maar als de klank niet goed is, lukt het meestal niet om hem beter te krijgen. EEN WAARSCHUWING: als je eenmaal een fijne contrabas in huis hebt, raak je er subiet aan verslaafd, dus ik zou niet te veel beknibbelen op de aanschaf, als je het geld op de een of andere manier bij elkaar kunt sprokkelen.

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Ik wil er ook eerst eentje een paar maanden huren. Pas als ik zeker weet dat hij bevalt ga ik over tot de koop, zoniet ga ik kijken voor een duurdere.

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Ik heb een 1/2 contrabas met een mensuur (de afstand tussen beide kammen) van 100 cm. Ik speel ook basgitaar en ik vind een kleine mensuur prettig omdat ik daarmee nog met de 4-vingertechniek kan spelen zoals ik dat op de basgitaar gewend ben. Het is een Roemeense bas, merk Reghin, van geheel massieve hout en ik vind de klank prima en het volume best acceptabel maar ik heb hem nog nooit goed met een andere grotere bas vergeleken. Ik heb er maar 600 Euro voor betaald (één jaar geleden, zonder hoes en element).

Er is weinig 2e hands aanbod in deze maat en hij heeft een paar maanden op Marktplaats gestaan wat aangeeft dat er ook weinig vraag naar is. Voor spelen in een groep is een grotere maat toch meestal ook te zacht en je hebt dus zowiezo versterking nodig. In mijn geval zal ik iets meer moeten versterken dan bij een grotere bas maar dat vind ik geen bezwaar. Je zou deze maat dus misschien ook nog kunnen overwegen.

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Het is bij een aantal luthiers mogelijk om een bas te huren, en als de bas je bevalt, hem vervolgens te kopen. Het betaalde bedrag aan huur wordt dan van de koopsom afgetrokken.

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Ik heb er dus nu eentje gehuurd.
Deze bas heeft een mensuur van 111 cm, is dat een 3/4 bas?
wat zijn de afmetingen van de verschillende emnsuren van 3/4/, 7/8 en heel?

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Ik heb deze vraag even doorgestuurd naar vioolbouwer Dirk Jacob Hamoen!

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Een bliksemsnel antwoord van Dirk Jacob Hamoen. Bedank D.J.! Dit is het:
Ik neem aan dat je de snaarlengte bedoelt. Klopt dat? Hoe dan ook, die is niet erg gestandaardiseerd. De moderne standaardbas is een 3/4 bas met een snaarlente van ca. 104cm. Hele grote bassen, die dan meestal 5-snarig zijn, met een lage C-snaar, hebben een snaarlengte van 110cm of zelfs nog iets meer. Het punt is nml. dat de grootte van het corpus ook meespeelt bij de bepaling van 3/4, 7/8 of heel. Zo kun je een 3/4 bas met een snaarlengte van 107 tegenkomen en een hele bas met eens naarlengte van 104; die is dan van boven vrij compact, met een enorm uitgebouwde onderkant. Erg rommelig allemaal, maar de bas is nu eenmaal het minst gestandaardiseerde strijkinstrument.
Niet wetende wat de achtergrond van de vraag is, zou ik aanraden niet te ver van de 104 af te wijken, ongeacht de grootte van de bas.
Kun je hier wat mee?

Re: 3/4 bas, 7/8 bas of hele?

Jazeker, echt te gek dat je op dit forum zo snel antwoord krijgt! Omdat ik net begin en vrij fanatiek ben zit ik nog vol van vragen.

Zoiets(van die maten)zei de man waar ik hem huurde ook al.
Ik bedoel met die 111 cm de afstand van de kam tot de brug.

De achtergrond van de vraag is dat mij de toonsafstanden groter lijken dan een gemiddelde 3/4 bas, waardoor ik ook grote spreiding moet toepassen. Ik heb natuurlijk niet veel vergelijk, omdat ik nog maar op 1 andere contrabas heb gespeeld.
Maar dit is de voornaamste reden dat ik een 3/4 bas wil en geen hele. Hoe groot de body is maakt me minder uit.