Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Basles over slappen

Heeft iemand zin om een basles te schrijven over slappen voor deze site? Ik weet niets over dit onderwerp, maar het zou een mooie aanvulling zijn op de overige baslessen als er zo'n les komt van een ervaren slapper!

Re: Basles over slappen

Ik heb een paar maanden geleden in de bibliotheek voor een paar euro een (Engelstalig) lesboek over dit onderwerp gekocht dat afgedankt was. Het heet Slap Bas, teach yourself, 10 easy lessons en is geschreven door Peter Gelling. Er zit ook een CD en een DVD bij. Info over dit boek zou te vinden moeten zijn op www.music-exchange.co.uk Ik heb er een uurtje in gelezen en geprobeerd om te doen wat ze zeggen dat je moet doen maar het is lastig om uit een Engelstalige geschreven tekst precies op te maken wat er bedoeld wordt. Omdat ik uiteindelijk toch niet wil gaan slappen heb ik het er maar bij laten zitten maar iemand met wat meer doorzettingsvermogen zou er toch wel wat aan kunnen hebben. Ik denk wel dat het volgen van een paar praktijklessen van iemand die het goed kan geen overbodige luxe is.

Re: Basles over slappen

Hi Hierbij een korte poging:
De reden voor mij om contrabas te gaan leren spelen was juist omdat ik helemaal gek was het rockabilly slappen. Ik heb er nooit les in gehad en heb het mezelf dus aangeleerd. Eigenlijk is het niet moeilijk en ik had het dus betrekkelijk snel onder de knie. Ik heb in een later stadium nog eens een videoband gekocht van Lee Rocker met een paar lessen, zelf heb ik daar eigenlijk niets nieuws van geleerd (hij is te koop voor de liefhebber) Een paar belangrijke zaken:

De snaarhoogte
Je snaren moeten zeker niet te laag staan, maar ook niet te hoog. Dat klinkt alsof je op zoek moet naar de gulden middenweg. Hoog heeft als voordeel dat je meer volume hebt, het nadeel is dat slappen veel energie kost. Te laag levert problemen om de snaar te kunnen grijpen. Bij de G moet je in de ideale situatie je vingertoppen net onder de snaar kunnen krijgen.

Houding
De klassieke houding (achter de bas) werkt niet. De bas moet haaks op je lichaam staan, eigenlijk zodanig dat je hem tussen je knieën kunt klemmen.
Het slappen zelf:
Ruwweg bestaan er drie soorten slap;

De single slap
Hierbij haak je je vingertoppen (meestal wijs- en middelvinger, de ringvinger mag er desgewenst ook bij), trek je de snaar recht (dus haaks) van de toets af en laat hem terugschieten. Hierdoor mept deze door zijn eigen massa tegen de toets en geeft dan het
verlangde slapgeluid gevolgd door de toon.

De double slap (meest gebruikt)
Je begint met een single slap, vervolgens mep je de snaar tegen de toets. Gebruik hiervoor je vlakke vingers, niet je handpalm. Je kunt hierbij netjes op de tel spelen, maar er ook een swingfeel (soort triool zonder tweede tel) aan geven.

Triple slap
Je begint met een single slap, vervolgens mep je de snaar 2x tegen de toets met een triolenfeel. (één-e-te, twee-e-te) Dit is lastig onder de knie te krijgen. Een goede methode is de eerste mep met de muis van je hand uit delen, dan laat je je hand in feite van de snaar af stuiteren terwijl je hem iets terugtrekt en mept vervolgens met de vlakke vingers. Hierdoor onstaat een soort ronddraaiende beweging.

Tip:
Als je vingertoppen branderig beginnen te voelen (en zeker in het begin gaat dat vrij snel) ben je te laat! Dat levert geheid een blaar op en ben je een paar dagen uitgeslapt. In het begin gebruikt ik sporttape om mijn vingers te beschermen.

De kunst is om zo zacht mogelijk te slappen, dat kost het minste energie, dus net hard genoeg meppen en trekken dat je de slap nog hoort.
Al typende voort vindt ik dit best lastig uit te leggen zonder het echt te kunnen laten zien en horen.

Op youtube is er best wel redelijk veel materiaal te vinden dat je een aardig eind op weg helpt.
Voorts is er nog een versterkingskwestie. De normale pickups geven de slap slecht door. Hiervoor wordt meestal een extra pickup (piezo) achter de toets gemonteerd. In een podiumsituatie wordt deze dan meestal over de zanginstallatie versterkt. Hiervoor zijn ook kant en klare oplossingen te koop, bijvoorbeeld de K&K Rockabilly slap special. Deze heeft een speciale voorversterker waarbij beide signalen worden gemixed en als één signaal naar de versterker gaat.

Re: Basles over slappen

Fantastisch, bedankt,zo komen we een heel eind! Heeft iemand nog een belangrijke aanvulling?

Re: Basles over slappen

Het is al de huidige basles. Ronaldf, heb je nog een mooie foto voor me van jezelf terwijl je aan het slappen bent? Dank!

Re: Basles over slappen

Philip. Ik heb eens even door mijn archief gespit maar blijkbaar vindt men me niet erg fotogeniek!