Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
blessure

Ik speel al een aantal jaren contrabas (jazz)en heb momenteel te maken met een schouderblessure waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is (maar wordt onderzocht) Hinderlijk en pijnlijk, mijn spel wordt er echt minder door; weinig uithoudingsvermogen. Wie heeft ervaring en wat heb je gedaan? (oefeningen als roeien, blijven oefenen op een plank,gewoon doorgaan?)

Re: blessure

Een blessure is eigenlijk altijd het gevolg van te veel spanning. Er is blijkbaar sprake van bovenmatige spanning in je schouders als je speelt – wat trouwens heel vaak het geval is bij bassisten. Dus wat je verder ook doet; het is zaak dat je deze spanning eerst op het spoor komt en er prioriteit aan geeft om hem te leren loslaten, anders kan het je je bascarrière kosten. Ga spelen, maar let nu eens niet op wat je speelt, maar uitsluitend op welke spieren je gebruikt en of je die spieren meer kunt ontspannen. Ik weet zeker dat je heel veel meer ontspannen kunt spelen, anders was het niet misgegaan. Het kan zijn dat je je hele techniek radicaal moet omgooien en in het begin ben je zeker een stuk onhandiger op je instrument. Maar op den duur pluk je hier heel veel vruchten van, niet alleen omdat je blessures vermijdt, maar ook omdat je speelgemak enorm toeneemt.
Ik ben zelf altijd door blijven spelen bij blessures, maar wel op de zojuist beschreven manier. Want je moet wel goed uitkijken dat het niet nog erger wordt, natuurlijk.