Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
verwisselen bassnaren

Heeft iemand tips over het verwisselen van bassnaren.Is er ergens een goede beschrijving te vinden?

Re: verwisselen bassnaren

Ik verwissel ze in elk geval één per één. En ik houd de kam tegen als ik ze opspan (anders zou die wel eens durven omknallen). Voor de rest wijst het zichzelf, zou ik denken...

Re: verwisselen bassnaren

In het begin, als ik ze net door het gaatje heb gehaald, wikkel ik ze een eind om elkaar heen. Dat scheelt een boel gedraai!

Re: verwisselen bassnaren

Bij de vraag over slapsnaren heb ik uitgebreid aangegeven hoe je nieuwe snaren kunt opspannen.

Re: verwisselen bassnaren

Op de website van Bob Gollihur staan ook wat tips over snaren verwisselen. Zie http://www.gollihurmusic.com/faq/1-STRINGS_CHANGING_STRINGS_ON_YOUR_UPRIGHT_BASS.html.

Wat ik handig vind: koop bij een basbouwer over muziekzaak een snarenwinder voor contrabas. Dat scheelt een hoop frustratie bij het opspannen van de snaren.

Re: verwisselen bassnaren

Hoi Theo,
Welke luthier verkoopt zo'n 'snarenwinder'? Die moet ik hebben!

Re: verwisselen bassnaren

Ik kocht hem ooit voor een paar gulden bij Suringar. Maar ik neem aan dat elke basbouwer zoiets kan leveren of bestellen. Voor gitaar heb je ze ook.
Het is een plastic hendeltje, dat je op de stemschroef zet, waardoor je die makkelijker kunt ronddraaien. In de wormschroef zit zoveel vertraging, dat je je anders helemaal lam draait.
Op de site van Gollihur staat, meen ik, zelfs een snarenwinder die je op een electrische schroefboormachine kan zetten. Helemaal uit de kunst.

Re: verwisselen bassnaren

ja, en dan je boormachine op high speed zetten - ik zie het zó voor me