Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Mede bassisten,

Naar aanleiding van de vraag over microfoons en versterking kom ik eigenlijk op de volgende vraag.
Is er een manier om de contrabas duidlijker te horen als bespeler?

Als ik drie meter van m'n bas afsta heeft hij precies het volume waarmee ik m'n bas zou willen horen in de band. Alleen zijn m'n arman dan te kort ;-)
Zijn er mogelijkheden om een bas beter hoorbaar te laten zijn voor de bespeler? Het liefst zou ik m'n versterker thuislaten en acoustisch spelen. Nu heb ik een triplex Musima, prima bas maar ook niets bijzonders, mischien dat een betere/massieve bas ook meer geluid naar de speler toe geeft?

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Of een bas veel volume heeft, tart elke logica. Onooglijk kleine bassen hebben soms een gigantisch volume, terwijl de grote exemplaren soms heel zacht zijn, en andersom is ook waar. Het is wel zo dat je wat meer volume krijgt door een hogere actie.

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Dit is overigens het dilemma van de meeste contrabassisten: we zijn op dat enigszins onhandelbare instrument gaan spelen omdat we dol zijn op het akoestische geluid, en niet omdat we enthousiast zijn over het geluid zoals het door de versterker klinkt. Waarom is dit probleem eigenlijk nog niet opgelost? Zet een willekeurig praatprogramma aan op tv en elke stem die je hoort wordt perfect weergegeven. Zo'n stem klinkt dus niet elektrisch, daar wordt geen piezo element voor gebruikt en het klinkt perfect, ondanks vaak onooglijk kleine mics die op het revers geprikt worden. Dan moet zoiets toch ook mogelijk zijn voor de contrabas, potverdorie?!?!

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

De oude trucs zijn volgens mij:


  • Zorg dat je als eerste op het podium staat en zoek een plaats waar het podium je geluid het beste versterkt (door de constructie van het podium zelf). Zal op kleine houten podia waarschijnlijk beter werken dan grote podia in grote zalen.

  • Zoek een hoek op op het podium en kijk of je gebruik kunt maken van de reflectie van je geluid in die hoek.



@Philip: volgens mij klinken stemmen akoestisch ook behoorlijk anders dan versterkt hoor. Al is het alleen al vanwege de andere ruimtelijkheid ervan. We zijn versterkte stemmen echter zo gewend dat het heel 'normaal' lijkt te klinken.

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Ik moet woensdag met m'n bas toch langs de viool bouwer, zal hem eens vragen hoe dat zit.

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Betr. de hoorbaarheid overweeg ik zelf om 'n versterker te nemen met een gekantelde cabinet, net als een monitor. Voordeel is dat je je bas veel directer hoort. Je moet het volume dan niet te hard zetten, want dan werkt het versterkte geluid op je bovenblad en wordt je bas heel zompig. Als je met mic zou spelen, zou ook dat geluid mee de zaal in gaan, dus ook dat is een aandachtspunt.

Ik heb weleens een in-ear systeem overwogen, maar na wat feedback op dit forum in een ander topic, heb ik dat idee laten varen.

Als het hele versterking-verhaal niet aan de orde is, en je akoestisch kunt spelen kun je inderdaad het beste het podium benutten zoals Sander hierboven beschrijft. Mits je geen vaste spot hebt in de podium opstelling.

Het volume per bas is inderdaad bijzonder divers.. Ik heb eens een afgetrapt triplex basje gezien, die mijn massieve bas compleet weg blies..
Let wel op, dat je met een hogere actie ook meer moet werken..

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Net even m'n bas weggebracht en het even gevraagd, bij Pot en van Dalen. Een contrabas is gebouwd om vooruit te projecteren en dat schijnt al een hele kunst te zijn. De zijkanten zijn te stijf om de trillingen door te geven. Je zou een klankgat in de zijkant kunnen maken, maar aanbevelenswaardig lijkt me dat niet. Dus als speler zelf sta je eigenlijk op de verkeerde plek.
Dus helaas zonder versterking wordt het niets.

We hadden het nog even over microfoons, hij zei dat het bovenblad van een contrabas niet uniform trilt, dus als je een microfoon heel dicht op het bovenblad plaatst krijg je maar een deel van het totaal geluid. De plaatsing van de microfoon vlak boven het bovenblad is dus heel erg lastig omdat iedere plaats dus toch anders klinkt. Dat is weer jammer want als je de microfoon verder wegzet is het gevaar voor feedback weer groter.

Verder sprak hij nog de wijze woorden:
"Als je in een kroeg speelt zal het die jongen aan de bar niet veel uitmaken of je bas goed klinkt, die vindt het belangrijker dat het swingt"

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Ik denk dat de hoorbaarheid voor de bassist zelf ook bepaald wordt door de manier waarop je de bas vasthoudt. Als je achter de bas staat dan zul je klank minder goed kunnen horen dan wanneer je de zijkant van de bas tegen je aan laat leunen. Ik speel de laatste tijd meestal zittend op de rand van een tafel en klem het achter- en het voorblad tussen mijn linker en rechter knie. De bas staat hierdoor zeer stevig en dit geeft heel veel vrijheid voor mijn linkerhand maar het heeft als bijkomend voordeel dat ik ook het geluid dat voor uit de bas komt beter kan horen. Deze houding is alleen geschikt voor aanslag met de vingers en dus niet voor een gestreken bas.

Re: Hoorbaarheid contrabas in spelers positie

Ik speel veel met 2 monitoren en een PA. Een monitor geeft nooit het precieze basgeluid en daar gaat het ook niet om. Het precieze basgeluid is aan de PA en de geluidsman, dat is een kwestie van vertrouwen.
Bij monitoring gaat het vooral om intonatie en timing. Let er wel op dat de monitor geen 15 incher is. Die speaker bouwt zijn geluid op en heeft daar weer een meter of 4 a 5 nodig.
Ik verbaas me wel eens over grote zangmonitoren met 15 inch erin. De zanger hoort niets en de spelers achter de zanger worden vervolgens geheel weggeblazen.
Ik gebruik twee mooie 12 inch cabinetje zoals Lucas Suringar die bouwt. Die voldoen prima.