Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
superbas

Op de homepage vroeg Philip naar een supergrote bas, waar hij van gehoord had. Het gaat om de zgn. 'octobasse', in de 19e eeuw gemaakt door de vioolbouwer J.B. Vuillaume (beroemd om zijn violen en vooral ook om zijn strijkstokken), naar het schijnt op verzoek van de componist Hector Berlioz. Het instrument is ong. 3,5 m. groot. De snaren moeten met handels worden ingedrukt. Er zitten drie snaren op c-g-c, waarbij de laagste c een octaaf en een terts lager is dan de lage e-snaar van de gewone contrabas. Er zijn twee exemplaren, in Parijs en Wenen. Een Italiaan, Nicola Maneta, heeft er recent een laten namaken en speelt daar ook op. (Had hij er beter één van carbon kunnen laten maken.)
De informatie haal ik van de Franse wikipedia. Een paar plaatjes zal ik naar Philip mailen, want het lukt me niet ze hier in te voegen (ondanks de mooie codes van Sander).

Groot, groter, grootst... mij kan het in ieder geval niet bekoren.

Re: superbas

gelijk nog even een aanvulling: Nicola Moneta heeft aan de octobasse een website gewijd, waarop o.a. een paar mooie foto's. Zie vooral de pagina 'fisica', waar je de bedienhandels goed kunt zien. http://www.xray.it/octo/

Re: superbas

Bedankt Theo, hij staat bij de bijzondere bassen!