Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Studio / Recording

Dag allemaal!

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en expertise op het gebied van (contrabas) opnames in de studio...

Momenteel ben ik betrokken bij een cd project waarbij ik toch wel heel graag een aantal nummers op contrabas op zou willen nemen. Onze studio engineer is ervaren, maar ik twijfel een beetje of we het wel goed aanpakken.

Hoe krijg je het beste geluid? Tot nu toe maken we gebruik van twee microfoons, één voor het laag (ter hoogte van de klankgaten) en één voor het hoog (ter hoogte van het einde van de hals, bijna bij de stemmechanieken). Maar het geluid is heel zwaar, hoofdpijn zwaar eigenlijk - en dit maakt de intonatie lastig.

Op een gegeven moment ging ik gewoon twijfelen of de juiste noten nog wel op mijn bas (of in mijn hoofd)zaten!!! En ik ben al geen zelfverzekerde bassist...

We maken op dit moment geen gebruik van een versterker. Zou dat beter werken? Een microfoon voor de versterker? En klopt het dat het door het geluid komt dat ik niet kan intoneren? Om gek van te worden is dat!!! Vooral als het thuis dan weer wel lijkt te lukken...

Ik wil gewoon dat mijn bas naar zichzelf klinkt...

Ik hoop (weer) van jullie te horen!!!!

Re: Studio / Recording

Martijn,
Heb je een pickup op je bas ?
Vraag aan de technieker of hij dat signaal ook kan binnennemen om dat dan vervolgens te gebruiken om naar de monitoring te sturen. Het opgenomen signaal is dan nog steeds dat van de mics maar je krijgt een véél directer geluid in de hoofdtelefoon.
Het kan trouwens geen kwaad om wat van het piezosignaal in de mix te gebruiken om de contrabas wat meer definitie te geven. Laat hem er trouwens zowiezo wat laag uithalen en wat mid bijdoen...

Re: Studio / Recording

Hier vind je mischien nog wat handige info :
http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/44673-recording-upright-bass.html

Re: Studio / Recording

Bij opnames is er gebruik gemaakt van m'n piezo, 'n grootmembraan op 1m afstand en 'n kleine richtmic net onder m'n toets. En daar'n mix van. Klinkt best goed. Is wel bas afhankelijk volgens de studioman, want de contra die hij voor mij had opgenomen, had een stuk meer volume.
Zeker je piezo meenemen, daar komt stiekum toch best een fijn signaal vanaf.

Re: Studio / Recording

Bedankt voor jullie tips! Ik wil het allemaal proberen!
Ik heb een Fishman BP100 (of hoe heet zo'n ding) op mijn bas zitten, eigenlijk alleen voor een klein beetje extra bij optredens. Maar ik zal 'm eens testen in de studio, wie weet!

Maar een versterker ertussen (ik heb een Glockenklang Soul Top - dus behoorlijk neutraal geluid) heeft dus eigenlijk geen zin (dacht ik, voor het volume)?

Groeten!

Re: Studio / Recording

Het zit m.i. toch een beetje anders. Natuurlijk, de microfoon waarmee je opneemt is belangrijk. Allicht, als je geluid een brei is, kan het helpen om er wat geluid uit je versterker bij in te mengen. En als het geluid dat je produceert niet mooi is, wordt de opname ook een ramp. Allemaal waar. Maar de kwaliteit van de voorversterker waarmee wordt opgenomen is ook zeeeeer belangrijk. Geloof me, die kan alles verpesten of je in de zevende hemel brengen.
De eerste week van september vertrek ik naar New York om daar te gaan opnemen in een studio die het beste van het beste heeft qua voorversterkers. Als mijn bas dan nog niet perfect is opgenomen, eet ik mijn hoed op.

Re: Studio / Recording

Nou ja,ondertussen ben ik naar New York geweest en ben ik opgenomen met een prachtige voorversterker en microfoon. Ik hoef mijn hoed niet op te eten, in de opname klinkt mijn bas precies zoals hij nu eenmaal klinkt – wat ook helemaal de bedoeling was. De mic was een Korby 6500, de voorversterker was een Universal Audio LA-610.

Re: Studio / Recording

Dag Philip,

Leuk om te horen! Ik ben erg benieuwd hoe die opnames klinken. Kun je ons iets meer vertellen over de opstelling in de studio?

Bij mij is de opname uiteindelijk heel aardig geworden, mede dankzij de tips op dit forum - maar ik ben ervan overtuigd dat het nog veel beter kan! Voor de volgende keer...

Gr.

M.

Re: Studio / Recording

Hoi Martijn,
Je kunt er wel iets van horen, is heb 5 onbegeleide solo's op de pagina over mezelf gezet, 2e in de navigatiebalk links. Dat is dan natuurlijk wel mp3 kwaliteit... De mic stomd ongeveer 1.50 meter van me af. Eigenlijk ging het om het opnemen van een duo CD met saxofonist Bob Anram, maar daar moet ik de gemasterde versie nog van in huis krijgen. Bob stond in dezelfde ruimte, zo'n 2,50 meter van me vandaan. Zijn mic stond op zo'n 50cm, schat ik. Die is trouwens ook vreselijk goed opgenomen; een warm bad, dat geluid van hem. En dan waren er nog 2 mics om het totaal geluid in de ruimte mee op te nemen. Die stonden hoog in de kamer, op zo'n 2,50 meter van ons beiden.