Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Contrabas-lessen

Geacht forum,

Ik ben een tijdje geleden verhuisd naar rotterdam, en wou weer verder met contrabaslessen.
Hiervoor had ik ongeveer 10 lessen in utrecht gehad, bij een niet zo goede docent.

Dit keer wil ik dus zeker weten dat ik bij iemand terecht komt die een 'plan' heeft, welke stappen nodig zijn om een goede basis op te bouwen qua techniek enzo.

Ik dacht dat een muziekschool de beste plaats hiervoor zou zijn, maar 4 maanden later heb ik nog steeds geen bericht gekregen dat er een plaats vrij is (wat is het toch ellendig als je werkt en alleen in de avonden kan lessen).

Mijn vraag aan het forum: vrienden geven me de tip om bij het consevatorium gewoon een briefje op te hangen om les te krijgen bij een van de studenten daar. Hier ben ik een beetje huiverig voor omdat ik dan misschien weer iemand tref zonder 'plan'.
Hoe denken jullie hierover?

Re: Contrabas-lessen

Jacques,
Op zoek gaan naar een leraar is een moeilijke zoektocht...
Een aantal van hen kan het werkelijk geen reet schelen of je nu vordert of niet, of je je studiemateriaal bekeken hebt of wat dan ook. Eén ding telt ; ja raadt het al... Afrekenen, kassa kassa !
Probleem is dat een klinkende naam en een prachtbassist niets zegt over zijn pedagogische kwaliteiten.
Een goed student aan een conservatorium zit (als alles goed is) op een hoger niveau dan jijzelf en krijgt zelf nog les. hij kan volgens mij een aantal zaken makkelijk doorgeven aan jou. Bijkomend voordeel is dat zo'n jongens (of meisjes) nog niet het grote geld willen ontvangen.
Spreek bijvoorbeeld eens één van de docenten aan. Zij kennen de betere (of geschikte) studenten.
Succes,
Francis

Re: Contrabas-lessen

"Een aantal van hen kan het werkelijk geen reet schelen of je nu vordert of niet, of je je studiemateriaal bekeken hebt of wat dan ook."

Of je je studiemateriaal bekeken hebt of niet lijkt me ook niet de verantwoordelijkheid van de docent.

Re: Contrabas-lessen

Sander,
Als je wekelijks een uur lang gaat vertellen hoe leuk het weekend was en je wil daar pakweg 30€ voor betalen dan is dat is principe jou probleem. Anderzijds mag een leraar wat mij betreft wel een soort van deontologische code hanteren. Hij zou je kunnen voorstellen om OF te werken aan je zaken OF voortaan niet meer te komen.

Re: Contrabas-lessen

Sander, ik ben het wat dat betreft ook wel met Francis eens. Een leraar moet met zijn kennis en ervaring een student erop wijzen om aandacht te besteden aan dingen die op het eerste gezicht niet 'leuk' zijn om te doen, maar wel belangrijk.

Om maar een voorbeeld te nemen, ik ben nu zelf noten-schrift aan het leren (bij gebrek aan lessen). Saai en vervelend voor me omdat ik het probleem heb dat ik snel dingen onthoud: dit zorgt ervoor dat ik na een paar keer een melodietje te hebben gespeeld niet meer naar het papier hoef te kijken, met als gevolg dat ik veel trager leer 'lezen'.

Zoals ik mezelf nu dwing om naar het papier te blijven kijken ook al ken ik de melodie, zo kan een leraar pedagogisch op vele vlakken op de wat minder prettige dingen wijzen die wel belangrijk zijn voor het leer-proces.

Re: Contrabas-lessen

Natuurlijk moet een docent je wijzen op de zaken die belangrijk zijn, maar als 'jij' daar vervolgens niks mee doet lijkt me dat toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt van een docent niet verwachten dat deze meer waarde hecht aan jouw vorderingen dan jijzelf (tenzij hij/zij misschien bepaalde talenten in je herkent waar je zelf nog geen weet van hebt).
Een docent is een opleider geen opvoeder.

Re: Contrabas-lessen

Natuurlijk moet je zelf moeite doen, dat staat vast.

Maar jullie raden dus allen aan om via een conservatorium iemand te zoeken?

Re: Contrabas-lessen

Gewoon doen ! Wat heb je te verliezen ?
Als je iemand vindt, maak dan gewoon duidelijk wat jou bedoelingen zijn, maak (zoals je zelf zegt) eventueel samen met de leraar een plan op. Zo vermijd je mischien een nieuwe teleurstelling.