Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Op de zolder van de bompa hebben we bij het, na zijn dood, uitkuisen ervan een contrabas gevonden.
Blijkbaar nog nooit gebruikt maar wel vrij nieuw, vermoedelijk een lage qualiteit en lage prijs.
Omdat hij wel meer van die dingen kocht, zomaar.

Het probleem is echter dat hij nog niet ineen zat, de bridge zat er nog niet op.
Dus proberen we die er onder te steken, maar 2 dikste snaren schoten er steeds terug af.
Dus hebben we er zelf gleufjes in gevijlt (die waren er namelijk nog helemaal niet.)
maar nu staan de snaren eerder ver uiteen, hoewel ik een afbeelding heb nagevolgd die ik op het internet vond:
http://www.ehhs.cmich.edu/~dhavlena/basbr4.gif
Ook denk ik dat de bridge te hoog is, want als ik de A of de D snaar indruk, geraakt de boog er niet aan zonder de andere snaren te raken. En het voeltook raar aan...
En als laatste lijken de snaren nog al snel losser te komen staan.

Dus:
-Hoe moeten de gleufjes voor de snaren zijn? (hoe ver uiteen etc..)
-Hoe hoog moet de bridge komen en hoe verlaag ik ze het beste? (De snaren staan nu 1 cm (G snaar) tot 1,5 cm (E snaar) van het fingerboard, waar deze vanonder teneinde loopt.)
-Komen de snaren losser te staan omdat ze er nog maar net op liggen? (m.a.w. gaat dit na een tijdje weg?)

Dank bij voorbaat
- vincent

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Staat de stapel er wel in? Er hoort een stok – de stapel – te steken tussen boven- en onderblad, ter hoogte van de f gleuven in het midden, vlak bij je kam. Als die er niet meer in zit, en die kans is heel groot als de snaren er niet op zaten, moet je die snaren er ook echt niet opzetten, anders kan er een dikke barst komen in je bovenblad. Kijk daar eerst naar!

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Jawel, die zit er in.
Dat had ik al op het interweb gevonden omdat ik eerst geeneens wist waar de bridge moet komen.
Op de stapel dus, logisch ook

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Ik zou er gewoon eens mee langs een luthier gaan. Als je geen hele specifieke eisen hebt t.a.v. de afstelling dan is het speelbaar maken van de bas niet zo'n grote klus voor zo iemand, er even van uitgaande dat er verder geen mankementen zijn. Hij/zij zal je dan waarschijnlijk ook wat meer over de bas in kwestie kunnen vertellen.

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Dat kies ik dan als noodoplossing.
Maar waar zou ik er één vinden bij mij in de buurt? (België, prov. Antwerpen, Herenthout)
Staat niet in de Gouden Gids, zijn er mss websites voor?
Hoeveel kan dit kosten, mits ik geen eisen heb?

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Misschien http://www.viool-cellobouwer.be/new2003.html?

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Pro Arte in de Geuzenstraat in Antwerpen misschien?

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Gouden Gids: Luthier - Antwerpen: levert Gröger Strijkinstrumenten op in de Hoogstraat te Mechelen

Re: Nieuw contrabas gevonden, problemen bij het in mekaar zetten

Even voor de volledigheid: De kam moet niet óp de stapel. Eerst de plaats van de kam bepalen, die moet nl. exact tussen de keepjes staan van de F-gaten, de stapel op dezelfde hoogte van de kam (in de lengterichting dan) de stapel zelf moet dan driekwart van zijn eigen dikte van de kam lager worden geplaatst. let wel, dit is een ruwe aanduiding, de plaats van de stapel is bepalend voor het geluid, een luthier kan met schuiven het geluid perfectioneren.