Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Waar zit het knopje?

Hallo allemaal,

ten eerste een groot compliment aan Philip voor deze prachtige website!

Ik ben na 15 jaar weer begonnen met contrabas. De eerste keer moest ik na één jaar vanwegen mijn linker pols ophouden (peesonsteking). Helaas had mijn daarmalige leraar er niet veel verstand van Maar waarom zou het een tweede keer, en dit keer met een goeie leraar, niet lukken?

Ik merk na twee weken alweer mijn pols hoewel er eigenlijk helemaal geen reden voor is. Ik denk dat het met mijn angst heeft te maken weer een blessure op te lopen en voorgoed op te moeten geven.

Heeft iemand een tip hoe ik desondanks kan ontspannen?

Groeten uit Duitsland
Marcel

Re: Waar zit het knopje?

Hoi Marcel,
Dank voor je compliment!
Heb je basles 56 al gelezen? Affirmeren lijkt me in jouw geval een goede optie. Bijvoorbeeld: Ik kan nu heel ontspannen contrabas spelen. Of: Mijn pols is altijd totaal ontspannen terwijl ik contrabas speel.
De affirmatiemethode wordt dus beschreven in basles 56.
Het grappige van affirmeren is, dat wat met je affirmatie in tegenspraak is, eerder tot je bewustzijn doordringt. Je begrijpt daardoor sneller hoe je meer ontspanning kunt brengen in je pols.
Groet Philip

Re: Waar zit het knopje?

Hi Philip,

hartelijk dank voor je antwoord!

Ik ben weliswaar niet zo'n fan van zulke methoden maar aan de andere kant begrijp ik dat als negatieve gedachten de oorzaak voor mijn problemen zijn, ik die niet door bas spelen of zelfs minder spelen kan oplossen. Ik heb meerdere blokkades "gevonden" dus genoeg werk aan de winkel.

Ik hou je op de hoogte.
Groeten Marcel

Marcel

Re: Waar zit het knopje?

Je bent niet de enige, veel mensen hebben moeite met dit soort methodes. Maar ja, het werkt, en daar gaat het toch om, denk ik dan. Affirmeren werkt goed als er ergens spanning in je lichaam ontstaat als gevolg van angstige, vaak onbewuste gedachten.