Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Zang en bas

Hi. Recent ben ik in contact gekomen met een zangeres en samen het plan opgevat om haar zang met alleen de bas te begeleiden. Dat leek een leuke uitdaging en we hebben ontdekt dat het dat ook is. Het lastigste blijkt het uitzoeken van geschikt repertoire. Nummers die in eerste instantie leuk lijken blijken al snel oersaai te worden met alleen een bas eronder. Voorbeeld is Sunny van Johnny Hebb, als je er de eerste keer naar luistert ben je enthousiast, maar als je het een paar keer repeteert val je halverwege bijna in slaap. Wel heel geschikt bleken weer Moondance (Van Morrison) en Fever (Peggy lee), die laatste heeft overigens origineel eigenlijk alleen maar een basbegeleiding. Uptempo nummers lijken ook meer geschikt. Onder andere rijst bij mij de vraag of je een normale basbegeleiding kiest of dat je er een andere invulling aan geeft, je vervult immers een andere rol, je zet geen basis neer maar hebt eerder een soort solorol. Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom!

Re: Zang en bas

Hoi Ronald,
Ik heb er niet zelf ervaring mee (jammer genoeg, lijkt me een prachtige uitdaging), maar heb je al naar Hein van de Geyn met Paulien van Schaik geluisterd? Die doe hetzelfde. Misschien kan hun repertoire je inspireren!

Re: Zang en bas

Ik heb nog even in mijn geheugen gedraafd, en kom tot de conclusie dat ik een hele tijd geleden wél volgens dezelfde formule als jij hebt gewerkt. Destijds vond ik geen enkel tempo of nummer een probleem. Ik gebruikte wel veel meer dubbeltonen (of meer) dan normaal in de begeleiding. Ik vond het heerlijk, die vrijheid! Op dit moment denken Peter Massink (saxofonist) en ik over het opnemen van een cd met zijn twee. Net zoiets dus. Heerlijk, die vrijheid als bassist!

Re: Zang en bas

Ronald,
Knap zeg, wat een uitdaging !
Je zult zowel pianist, drummer als bassist moeten zijn. Dat geeft je onwaarschijnlijk veel vrijheid maar je moet al die vrijgekomen ruimte wel invullen...
Ik vond nog dit video'tje op Youtube : http://nl.youtube.com/watch?v=IY2qMWR41_4
Speel je eigenlijk contrabas of electrisch en gaan jullie jazzy spul doen of eender wat ?
Als je geen bezwaar ebt tegen het gebruik van electronica zou je een "loopstation" kunnen overwegen. Je speelt een lijntje in (dat hoeven trouwens geen echte noten te zijn maar gewoon klappen op je snaren) en dat blijft zich eeuwig herhalen (tot je op het pedaal stampt...) je kan daar nog extra lijntjes bovenop spelen. Goed gebruikt kan je er mooie dingen mee doen.
kijk bijvoorbeeld hier eens : http://nl.youtube.com/watch?v=Oyh8AvLlf-g
of Jaco !!! http://nl.youtube.com/watch?v=AxZWvhGE7CM
(vanaf 1'40")
Het zou voor een aantal nummers een oplossing kunnen bieden...
Succes !

Re: Zang en bas

Cold Cold Heart in de uitvoering van Norah Jones (sorry Philip). Die piano kun je volgens mij prima weglaten, alleen bij de pianosolo wordt dat wat saai ).
En welke het volgens mij met alleen bas ook prima doet (maar misschien iets minder past bij een zangeres): Stray Cat Strut van de Stray Cats.

Ik weet niet of je ook slapt op je contrabas (ik ga er even vanuit dat het om contrabas gaat), maar zelfs wanneer je de snaren niet echt tegen de toets laat kletteren kan dat ritmisch soms wel wat toevoegen. En dan met name de verschillende varianten van triple slaps (gallop/"ta-ka-doem" en triolen).

V.w.b. de loopstation: KT Tunstall maakte een meer dan aardig televisie debut bij Jools Holland toen zij een complete band uit haar loopstation toverde met haar stem, gitaar en tambourijn. Maar ik kan me voorstellen dat dat juist net niet de bedoeling is van je project.

Re: Zang en bas

Oh ja, je stelt dat je in deze bezetting een solorol vervult i.p.v. dat je een basis neerzet, maar volgens mij zet je als solobegeleiding juist een basis neer. De meeste zangers/zangeressen zijn immers niet echt goed in het begeleiden van een bas , dus de basis moet juist van jou komen lijkt mij.
Ik zou het dan ook vrij sober houden met bv. een repetatief ritme (zoals in Fever en Cold Cold Heart) of een walking bass die lekker op de tel de vaart er een beetje in houdt.

Nog een suggestie: Going Down to Big Mary's van The Paladins. Ik kon helaas alleen een niet al te beste cover vinden.

Re: Zang en bas

Hi allemaal, geweldig bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga zeker op zoek naar muziek van Hein van de Geyn met Paulien van Schaik, dat zijn ervaren mensen die weten wat ze doen.

Sorry, vergeten te vermelden dat ik contrabas speel! (althans, ik probeer dat). Juist het invullen van die enorme vrijheid is mijn uitdaging en misschien zelfs wel de grootste valkuil. Er is volgens mij ook geen vaste benadering voor. Bij sommige nummers zorgt een basic benadering juist dat het oersaai wordt, bij andere nummers (Bijv Fever), is het volproppen met een walking lijn juist weer dodelijk voor de sfeer van het nummer. Het zal vooral veel samen spelen en repeteren worden om de juiste invulling te vinden.

V.w.b. het gebruik van een loopstation of andere apparatuur wil ik daar nog wat behoudend in zijn. De primaire insteek was juist de eenvoud van alleen bas en zang. Overigens wel even de Youtube’tjes bekeken die Francis aanbeval en dat klinkt toch wel leuk. Maar ik houd van puur en dat vind je terug in mijn muzieksmaak. Bij veel artiesten vind ik bijvoorbeeld alleen het vroege werk mooi, als ze zich gaan ontwikkelen is het oorspronkelijke verdwenen. V.w.b. het repertoire hebben we natuurlijk te maken met ons beider voorkeuren, gelukkig botst dat niet een geeft andere inzichten dan alleen je eigen persoonlijke voorkeur. Het is wel allemaal wat aan de jazzykant. Maar ook wel werk van Katie Melua en Amy Winehouse staan op de lijst om uit te proberen.

Ik heb ook geprobeerd op Fly me to the Moon te slappen, dat gaf toch wel een verassend resultaat. Grappig ook dat Sander Stray Cat Strut noemt als mogelijkheid, daar had ik ook al aan gedacht. Ik ben eigenlijk vanwege het slappen aan de contrabas begonnen, daarvoor speelde ik gitaar.

In elk geval heb ik weer meer richting gekregen en we gaan met goede moed verder. Ik heb er wel vertrouwen in dat het lukt. Verder heb ik ook de creatieve steun van mijn basleraar, een professionele multi-instrumentalist.

Re: Zang en bas

Er is een oude post op dit forum 'Muziek: contrabas+zang' van 21 aug. 2006, waar ook allerlei opmerkingen over bas +zang worden gemaakt.

Re: Zang en bas

Hi allemaal! Alweer een tijdje geleden dat er op deze post is gereageerd. Inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en de ontwikkelingen staan niet stil. De zangeres maakte ook deel uit van een a-capella close-harmony sextet en de dames wilden ook wel experimenteren met een basbegeleiding. We hebben vorige week voor het eerst samen gerepeteerd en afgelopen zaterdag bij de dirigente voorgespeeld. Iedereen is enthousiast (ook de dirigente die als zeer kritisch bekend staat)dus dat is veelbelovend. Ook nu is het weer zoeken naar de juiste invulling voor de bas. Voor alleen een solozangeres is de basbenadering toch weer anders dan bij een koortje met een S.A.T.B. bezetting, weer een nieuwe uitdaging dus! Vooral omdat de close harmony binnen één nummer vaak wordt afgewisseld met solozang wat weer een andere benadering vraagt. De close-harmony delen vragen een een basic invulling om niet te conflicteren met de vier stemmen, bij het solodeel is een walking base weer prettig als ondersteuning. saillant detail: de dames vielen zaterdag door de mand toen bleek dat ze bij "Java Jive" een halve toon lager eindigden dan waarmee ze begonnen, zonder de basbegeleiding was ze dat nog niet eerder opgevallen. De eerste optredens staan al geboekt! Tips en ervaringen van jullie zijn zeer welkom!