Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Home recording

Dag allemaal, ik hoop dat ik wederom van jullie expertise gebruik mag maken.

Dit keer een vraag over Home recording. Ik wil op een simpele en goedkope manier opnames kunnen maken, natuurlijk het liefst meerdere lijntjes onder (na) elkaar.

Je hebt hier leuke apparaatjes voor zoals de Zoom H4, maar volgens mij zitten daar véél meer functies op dan mij lief is.

Via internet kun je wel allerlei gratis opnameprogramma's downloaden. Maar hoe dan verder? Een mixer ertussen? Of alleen een losse mic aansluiten?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Mvg

Re: Home recording

Hoi,

Ik veronderstel dat je elke track appart wil opnemen. In dat geval heb je eigenlijk alleen een goede microfoon nodig. In vologorde van belangrijkheid zou ik investeren in het volgende:
1) microfoon. Liefst een grootmembraam condenstor microfoon. Hier heb je dan wel een apparte fantoomvoeding voor nodig (of een microfoonvoorversterker of een mengtafel, maar dat vind ik zo'n zonde). Voorbeeld Neuman (http://www.neumann.com). Enetueel voldoet een goede dynamische zang-microfoon ook.
2) microfoonvoorversterker. Voorbeeld Focusrite.
3) goed geluidskaart voor je PC
4) goede speakers - een fatsoenlijke hifi-set voldoet ook uitstekend. Dit is handig om te beluisteren wat je hebt opgenomen.

Over welk budget hebben we het hier eigenlijk? Je kan natuurlijk ook alles van Behringer kopen. Dit is een kwalitatief goed budget-merk.

Re: Home recording

Hey Martijn,
Heb je echt een microfoon nodig of ga je enkel de electrische of contrabas met pickup opnemen ?
Wat is precies de bedoeling ; gewoon jezelf opnemen of songs in elkaar knutselen met b.v. zang, keys, gitaar en gebeurt dat track-voor-track of live ?
Als je niet te groots ziet zijn er genoeg betaalbare oplossingen.
Een erg leuk apparaatje is de UX1 Tone Port van Line6. je linkt hem gewoon via USB aan de laptop of PC.
De Tone Port heeft een instrument- en microfoon ingang. Daarnaast zijn er 2 line-inputs, een monitor out en een koptelefoon aansluiting vooorzien.
Er zitten een boel versterkertypes (zowel git als bas), channelstrips van de bekendste mengtafels en effecten in. Bovendien wordt er meersporen opnamesofware (Ableton Live) meegeleverd.
Ik heb al heel veel plezier beleefd aan dit kleine doosje !
Ik geloof dat hij rond de 140€ kost en op marktplaats staan er enkele te koop voor 90€. (er staat er zelfs eentje te koop met Shure C606 mic voor 120€ !)
Zeker eens bekijken !
Als je echt wil gaan "afmixen" zijn HIFI-speakers niet ideaal (het kan natuurlijk wel...). De frequentiekarakteristiek van HIFI speakers is niet recht genoeg (maw te gekleurd). Als je een mix maakt op je HIFI speakers kan het wel eens zijn dat wanneer je bijvoorbeeld het resultaat in de auto of op een andere installatie beluistert, de balans niet klopt (te veel laag, instrumenten uit balans...). Een monitor speaker is aan te bevelen.
Alesis maakt mooie betaalbare monitors (M1-reeks). Ze hebben een ingebouwde versterker dus ze kunnen rechtreeks op de monitor out van je mengtafel of geluidskaart aangesloten worden. De goedkoopste M1 set kost geen 200€ dus het hoeft allemaal niet zo duur te zijn...
succes,
Francis

Re: Home recording

Het gaat mij er vooral om om ideeën in de basis op te nemen. Inderdaad waar nodig bestaande uit meerdere tracks - zang, gitaar, bas (en evt. drumcomputer).

Over het budget heb ik niet echt een idee, maar ik geef mijn geld liever uit aan bijvoorbeeld een nieuwe basversterker (zie mijn vorige post) dan aan opname apparatuur, je moet prioriteiten stellen. Neemt niet weg dat ik wel gewoon aan de gang wil!

Ik heb van internet een gratis programma gehaald: Audacity. Als test heb ik wat dingen opgenomen met de microfoon van mijn laptop - werkt aardig, maar klinkt natuurlijk voor geen meter.

Het hoeft van mij echt niet super te klinken - voor de uiteindelijke opnames duiken we toch een echte studio in - ik zie het echt als een hulpmiddel om ideeën over te brengen. Daarnaast vind ik het handig bij het studeren, dan wil ik mezelf graag terughoren om te horen of er nog noten zijn die ik wél heb gehaald

Ik heb een zangmicrofoon, maar die heeft alleen een XLR uitgang. Ik ben benieuwd of de opname beter klinkt als ik een echte microfoon gebruik (het laag klinkt nu als een soort death metal grunt )

Een vriend van mij neemt ook op, met een mixer ertussen. Hij heeft alleen wel last van vertraging - als je je partij netjes in denkt te zingen en je hoort hem terug zit er soms echt wel een seconde vertraging in. Heb je alleen iets aan een mixer als je meerdere partijen tegelijk op wilt nemen of heb je er ook nog op een andere manier baat bij?

Dat effectendoosje neem ik ook in overweging - lijkt me buitengewoon handig!

GrTz & Thnx

Re: Home recording

Martijn,

Als je microfoonkabel kort genoeg is (pakweg 5 meter maximum - ik verzin nu maar iets ter plaatse), kun je een adapter stukje kopen om je XLR om te zetten naar jack. Zelf maken gaat ook prima. Wel opletten dat je geen stereo jack (een extra ring naast de tip) gebruikt maar een mono jack. Gewoon de massa verbinden met 1 vd 2 geleiders. Bij een condensator microfoon gaat dit niet, maar ik vermoed dat je een gewone dynamische zangmicrofoon hebt - waar verder niks mis mee is hoor.

Het verschil tussen laptop-mic en zangmicrofoon zou je zeker moeten horen!

Wat betreft mengtafel: Ik kan geen voordeel bedenken van zoiets er tussen te hangen. De toonregeling/equalizer/dynamics... kunnen ook via software in je PC kunnen toegevoegd worden.

Re: Home recording

Opnemen via de mic van je laptop? Als je het ook afspeelt via de boxjes van je laptop ga ik hier geen worden aan vuil maken...

De UX1 Tone Port van Line6 die Francis Luyten voorstelt klinkt goed voor een kleine investering, ik zou die tip zeker volgen.

Als je mic's aan wilt sluiten op je audio ingang, kun je een simpele voorversterker gebruiken als deze: http://www.behringer.com/MIC200/index.cfm?lang=ENG Zijn redelijk goedkoop (ong €45,-) en je kunt ze naast het opnemen ook als DI gebruiken op het podium. Heeft ook fantoom voeding. Je moet dan nog wel 'n verloopje van jack -> minijack er tussen zetten.

Nb, geluidskaarten van laptops zijn niet bedoelt om mee op te nemen, dus verwacht geen geweldige resultaten. Wil je goede resultaten, dan heb je een dikke laptop met externe (USB2 / firewire) geluidskaart nodig. Zulke geluidskaarten hebben overigens meestal al XML / jack interfaces en pre amp mogelijkheden.

Re: Home recording

Die Behringers ruisen trouwens wel veel, maar misschien geeft dat niet voor de gewenste kwaliteit. Ik waan me wel aan zee met die dingen.

Re: Home recording

*hehe* tja, ik vind de prijs/kwaliteit verhouding best OK van die bakkies, maar hoe meer gain je toevoegt, hoe meer ruis, dat klopt wel ja.
Er zit een aanzienlijk grote financiële drempel tussen 'n simpel behringer pre-ampje en een echt goede (van Ampeg of Aguilar bijv). Andere goedkope pre-amps (zoals die van Presonus) leveren volgens mij ook geen bijster geweldig resultaat. Dus hou ik het bij behringer tot ik het geld voor 'n 'echte' (er voor over) heb.

Re: Home recording

Bedankt voor de tips jongens! Ik denk dat ik het met die Tone Port prima ga redden.

GrtZ

M.

Re: Home recording

Tip: ik zal geen reclame maken (eerdere ervaringen met de betrokken firma zouden mij daar sowieso altijd van weerhouden) maar ik heb die Tone Port vandaag zeer voordelig aan kunnen schaffen - een aanbieding voor € 109,- Even zoeken via Google en je hebt hem te pakken! Was goedkoper dan Marktplaats, en nieuw uit de doos!



En nu aan de slag...!