Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
In-ear monitor

Volgens mij nog niet echt aan de orde geweest, maar ik ben vast niet de enige die hier mee te maken heeft: geluid op het podium.

Contrabas speel je op 't gehoor en daarom is het (lijkt me) van groot belang dat je je zelf goed kunt horen als je aan het spelen bent. Ik wil mezelf dermate goed kunnen horen dat andere bandleden zich hier aan storen. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling, maar daardoor speel ik vaak op een volume waar mee ik niet goed (genoeg) hoor wat ik doe en zou daardoor best vals kunnen spelen (achteraf krijg ik nooit commmentaar daarover, maar dat kan ook uit beleeftheid zijn )

Ik speel nu met het idee om een 'in-ear' monitor aan te schaffen. Ik weet echter nog niet helemaal hoe dat in z'n werk gaat.. Kun je een apparaatje tussen de DI en de bas plaatsen, die het signaal splitst? En vanaf daar weer een draadje naar je oor..
Ik heb wel draadloze systemen gezien, maar die zijn gruwelijk duur.. Eigenlijk zou ik iets willen ala de 'Dean Bass In A Box' (www.feedback.nl/?id=55&b=BBOX), maar daar zit geen output up.

Re: In-ear monitor

Misschien dat je wat hebt aan de info op de site van Leon Elsjan of Wipper. Hij sound engineer en heeft veel ervaring als monitor mixer, waaronder ook met in ear monitoring (met het dure spul dan wel).
Op zijn site noemt hij naast de voordelen ook enkele nadelen van deze manier van monitoren.

Omdat de site uit frames bestaat even geen deep link naar de bewuste pagina (anders mis je de navigatie), maar een routebeschrijving: WIPR Multimedia > Education > Podiumtechniek en monitors voor bands > in-ear monitoring.

Er staat overigens ook een hoop andere interessante info op die site over geluidstechniek.

Re: In-ear monitor

Paul,
Je wil jezelf toch niet met een "draadje" vasthangen aan andere apparatuur ? Voor je het weet stap je van het podium en vergeet je dat oortje uit te doen en struikel je, je valt van het podium, algemene hilariteit... Lijkt me bijna even erg dan vals spelen .

Contrabas speel je trouwens (volgens mij) NIET op het gehoor. De posities van je linkerhand en de vingers op de toets liggen vast. Je kan natuurlijk wel corrigeren als een shift over pakweg 5 posities net iets minder zuiver was, maar doorsnee begeleiding (in de lagere posities) zouden toch geen probleem mogen zijn.
Een beetje onbeleefd mischien maar als je de energie die je stopt in het zoeken naar allerhande vage hulpmiddeltjes nu eens gebruikte om op zuiverheid te werken adhv studiemateriaal... Je leert dan weer een boel bij en je wordt op het podium niet afgeleid door nog meer apparatuur.

Om jezelf toch beter te horen zonder dat je de rest gaat overstemmen kan je ook je versterker kantelen zodat het geluid meer naar je oren geprojecteerd wordt.

Re: In-ear monitor

Paul,

Er zijn 2 manieren van in-ear monitoring:
1) alleen bas: Dit is heel goedkoop. Het enige wat je moet doen is van de hoofdtelefoon-uitgang een kabeltje naar een oortelefoontje (van een mp3 player ofzo). Indein geen hoofdtelefoon uitgang aan je versterker kan je met 2 weerstandjes een maken die je gewoon op je luidsprekeruitgang aansluit. Kost zogoed als niks. Je kan het nog wat aangenamer maken door een draadloze hoofdtelefoon te gebruiken. Belangrijk nadeel: je hoort allen jezelf.

2) voledige monitoring: Hiet passer je via de PA. Dit is het beste systeem, maar ook het duurste en moeilijkste om af te regelen. Eigenlijk kun je hier niet zonder aparte monitor-mengtafel (op grote podiums zie je dit meestal staan langs het podium). Bij dit systeem kun je kiezen wie en wat je wilt horen in jouw persoonlijke monitor. Sommigen horen graag drum en zang, anderen dan weer gitaar, enzoverder... Je kan ook alle volumes onderling aanpassen.

Dit verhaal staat volledig los van de keuze tussen in-ear monitoring of via monitor-luidsprekers.

Re: In-ear monitor

In-ear monitor is erg duur en voor een bassist lijkt het in eerste instantie overbodig.
Veel bassisten staan mog steeds met een backline als referentie te spelen en dat werkt - ondanks het hoge volume - onvoldoende. Overweeg eens een simpel 12 inch kasje voor je op de grond te zetten in een hoek van 30 graden. Dan hoor je de bas naar je toe komen en je "voelt" hem niet langer van achter met een te hoog volume - tot grote ergenis van de overige bandleden - langs je heen blazen.
Je oorschelpen vangen vooral geluid op dat naar je toekomt. Stel je installatie daarop af.