Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Hoi!

Ik speel bij een orkest in het centrum en ik woon niet in het centrum. Dus moet ik met het ov.
Nu ben ik 1.55 en mijn bas veel groter (3/4) en is dat dus nogal lastig.
Ik vroeg mij af of iemand weet waar je bijvoorbeeld wieltjes of zo iets kunt krijgen om je bas makkelijker te verplaatsen.

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Lucas Suringar http://www.wfdb.nl/ verkoopt hoezen met prachtig geïntegreerde wieltjes. Als mijn huidige hoes versleten is, koop ik ook zo'n hoes!

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

vergeten,
ik ben student en heb geen geld voor 'n hoes van 400 euro :p
ik zat te denken aan 'n kinderwagen wieltje d'r onder zetten? moet kunnen eigenlijk toch?

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Er zijn prachtige wieltjes en beugels te koop. Had zelf ook bijna iets in elkaar geknutseld op zo'n manier. Moet kunnen!

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

PS: wel een flinke prijs voor die hoezen zeg, dat wist ik niet. Heb je wel bij de hoezen gekeken en niet bij de kisten?!

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Even googelen: die hoezen met wieltjes kun je voor ongeveer 160 euro krijgen. Zie b.v. http://www.tasset.com/houssecontrebasse34leonardocb434-p-9235.html?language=nl

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Als je een pin hebt die je er helemaal uit kunt halen, dan kun je daar voor in de plaats een baswieltje met pin in zetten voor het vervoer. Die baswieltjes zijn er met luchtbanden, zodat je bas niet kapot trilt met alle hobbels. Lucas Suringar, en andere basbouwers, hebben die wieltjes zeker, of kan een demontabele eindpin monteren.
Je ziet ze ook op internet, bijv. bij Bob Gollihur: http://www.gollihurmusic.com/product_details.cfm?ProdID=1222. Als je over internet bestelt, moet je wel goed op de maat letten.
Ik denk dat de kosten tussen de 150-200 euro liggen.
Vanwege de luchtband zou ik hier liever voor kiezen dan voor een hoes met (kleine, massieve) wieltjes.

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Oh ja, heeft Theo helemaal gelijk in. Toen ik nog even dacht dat ik het zelf zou doen (daar is dus vreselijk de klad in gekomen), had ik in een doe het zelf zaak een holle stang gekocht die om mijn standaard heen paste met een opblaasbaar wieltje eraan vast. Dat is dus blijkbaar te koop allemaal.

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Ik wil Lucas of wie dan ook geen "business" afnemen maar je dierbare contrabas in een hoes van 160€ stoppen ???
Heb zelf een tijdje zo'n hoes gehad en het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit maar die wieltjes zijn zo goed als onbruikbaar. Enkel op een gladde vloer kunnen ze nuttig zijn, ik zie me zelf er niet mee over een stoep rijden !
Een eindpin met wieltje lijkt me beter.
Ik vraag me eigenlijk af of je dan ook een bandenplaksetje in je hoes moet bewaren voor het geval je lek mocht rijden

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Vorige week had ik een optreden in het Parooltheater in Amsterdam. Dat is in een buurt waar de paaltjes na 20.00 omhoog gaan, zodat je er niet bij kan komen. De Tom Tom werd helemaal gek ervan. We hebben uiteindelijk veel te ver weg geparkeerd, na een half uur in paniek te hebben rondgecrost. Peter Pot moest mijn contrabas het hele eind dragen, want het was in mijn rug geschoten. Een drama. Ik geloof dat ik ook maar zo'n wieltje eronder ga zetten...

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Ik heb veel goeds gehoord over de Double Trolley (http://www.doubletrolley.com/). Dit is een transport trolley, die ook een stand en barkruk is. Kost wel een aardige duit vrees ik. Zelf nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me wel de moite waard!

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

398 euro voor een trolley is inderdaad wel een hele aardige duit! Een tweedehands trolley geschikt maken voor contrabas lijkt me aanzienlijk goedkoper.

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

He Erwin, lachen hoor, die trolly. Maaruh... speel jij zittend dan? Ik speel zelf liever staand, dat geeft me een actiever gevoel. Hebben we het trouwens nooit over gehad op dit forum, over staand versus zittend spelen. Ik vind zittend bassen een beetje sloom staan eigenlijk. OEPS!

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Bass Buggie

Kijk op http://www.doublebassguide.com en zoek naar Bass Buggie. Op google kan ook. Kost ongeveer 100 euro. Mijn leerlingen hebben dat. Wil ik ook.
Groet, Henk

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Hier'n link naar de bass buggie:
http://www.kcstrings.com/bass-buggie.html
Ziet er niet verkeerd uit, maar lucht wieltjes lijken me toch wel beter. Zoals die double trolley, kun je gelijk naar de bar om op je eigen kruk een biertje te bestellen
Dat prijskaartje daarentegen..

Ik denk ook dat zo'n luchtbandje de goedkoopste oplossing zal zijn. Kun je waarschijnlijk ook wel bij de Gamma fixen?
Let alleen wel op, dat de lengte van je bas aanzienlijk langer wordt. Hij past dus niet meer rechtop in de trein. Dat is de voornaamste rede dat ik er nooit 1 gekocht heb en 'm gewoon op de rug draag.

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Als je een hoole buis aan het wieltje maakt met een schroef waarmee je hem om je punt vastdraait, kun je hem in een paar seconden los en vast maken.

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Ik heb zelf een oud boodschappenkarretje en dat werkt ook prima, bas kan er in de breedte op en rollen maar, ook heb ik op een contrabas standaard wieltjes gemonteerd door in de achterste buis van de standaard een buis te plaatsen met daarop de wielen.
Robert

Re: Vervoer contrabas openbaar vervoer met wieltje?

Jammer dat ik zo laat ben met reageren op dit item, maar te druk gehad om de site door te nemen ( moet wel gebeuren)
Bij MusikversandhausThomann in Duitsland kosten de wieltjes met luchtbanden) € 29.= excl. € 8.= verzendkosten.
Alle diameters zijn in voorraad,wel goed de doorsnede van de "shaft" opmeten
Bestellen en binnen 3 á 4 dagen thuis afgeleverd.
www.thomann.de