Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Usability: hyperlinks

Philip,

Mag ik je als beroeps-HTMLer, maar vooral gewoon als bezoeker van je website vragen om de links in je teksten te onderstrepen of op een andere manier duidelijk te onderscheiden van de gewone tekst? Het kost momenteel erg veel moeite om ze te vinden tussen de andere woorden (ik heb het niet over lijsten met links zoals de lijst met baslessen). De enige manier om erachter te komen of iets een link is of niet is door te kijken of de cursor veranderd als je erover 'hovert'.

Verder is het zo dat mensen pagina's vaak eerst 'scannen' om te kijken of het wel interessant genoeg is om helemaal te lezen. Kopjes en links zijn daarbij belangrijke items, vandaar dat 'klik hier' en 'lees verder' veelal worden afgeraden als linkteksten omdat deze niks inhoudelijks zeggen over hetgeen erachter te vinden is.

Anyway, ik merk dat het zoeken naar links me zo nu en dan afleidt van de inhoud van de pagina's en dat lijkt me niet de bedoeling.

Re: Usability: hyperlinks

Bedankt Sander, ik hou er rekening mee.

Re: Usability: hyperlinks

Hm, met behaviors lukt het niet om er een streep onder te zetten. Dan verdwijnt de behavior verdorie.

Re: Usability: hyperlinks

Gezien het probleem met het verdwijnen van de behaviors, laat ik het maar zo. De 'klik hier' gevallen zijn toch alleen interessant als je hebt gelezen wat eraan vooraf ging, dus die hoeft een scannende bezoeker niet te zien. En behalve op mijn linkspagina staan er overal strepen onder als het niet om een behavior gaat, geloof ik.

Re: Usability: hyperlinks

in baumg.css:

a {
text-decoration: underline;
}

Als je de lijst met baslinks niet onderstreept wilt hebben zou je de table waarin deze staan bv. steeds class="lessenLijst" kunnen geven en dan het volgende toe kunne voegen, eveneens aan baumg.css:

.lessenlijst a {
text-decoration: none;
}


Voor meer info over CSS-selectors: Handleiding HTML.

Wat je zegt over behaviours kan ik niet helemaal volgen. Als je iets specifieker kan zijn wil ik je er graag bij helpen, maar dat is wellicht handiger via e-mail (ben niet zo happig om mijn adres online te plaatsen i.v.m. spam, maar als het eindigt op zoid.nl komt het wel aan )

Re: Usability: hyperlinks

Allee, ik zie ze. Bedankt

Re: Usability: hyperlinks

En thuis weer niet(!?)

Ha, ik zie het al... alleen in Opera (mijn favoriete browser) zijn ze momenteel niet goed zichtbaar. Helaas voor mij

Re: Usability: hyperlinks

Hoi Sander, ik raak een beetje het spoor bijster. Over welke links heb je het precies? I love Opera. Het is de enige browser waarmee ik met mijn mac normaal op myspace kan werken, dus ik wil graag iets aan het door jou gesignaleerde probleem doen. Als het kan.