Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Dag bassisten,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe bas en ik hoop op het forum wat meningen te horen over hoe je een bas beoordeelt op z'n kwaliteiten (contructieve en klankmatige). Voor alle duidelijkheid ; ik wil geen Chinese triplex bas van 500€... Voor zo'n bedrag kan je ze in feite kopen zonder je al te veel zorgen te maken. Nee, ik wil wat beters ; denk daarbij aan een bas van 5 à 6000€.
1. Toon : wat is hierin het belangrijkste gebied ; het midden, het laag, de boventonen ? Ik kan me voorstellen dat een bas met veel laag en weinig middentonen in een band niet erg goed tot zijn recht komt maar op zich wel indrukwekkend kan klinken. Hoe beoordeel je zoiets wanneer je bij een contrabasbouwer staat ? Je kan de bas vaak voor een proefperiode mee naar huis nemen maar dan ben je toch al vergeten hoe die andere bassen nou precies klonken ???
2. Persoonlijke voorkeur : Er bestaat toch iets als "over smaak valt niet te twisten" ? Stel, je neemt je leraar mee naar de shop en hij vindt een bepaalde bas goed spelen en klinken, dan kan dat voor jou toch helemaal anders zijn ???
3. Constructie : Een bouwer heeft in principe enkel bassen in zijn collectie waar hij zelf achter staat. Ik ga er van uit dat hij de oude bassen netjes heeft gerestaureerd. Ervaring leert me echter dat dat niet altijd zo is ! Een bovenblad met een aantal (herstelde) barsten op een goed klinkende bas kan na verloop van tijd mogelijk problemen geven indien niet goed hersteld. Moet je hier op je gevoel afgaan of 100% vertrouwen op de bouwer ?
Verder is een bas van pakweg 5000€ nog steeds een "budget" bas. Moet je er rekening mee houden dat ondanks de prijs deze bas nog steeds een aantal zwakke punten heeft zoals wolf, dode noten... of mag je daar voor deze prijs geen genoegen mee nemen ?
Je ziet, een boel vragen die voortkomen uit een zekere onkunde maar wel belangrijk bij de aanschaf van een nieuw basbeest !
Het zou leuk zijn om jullie ervaringen eens te horen.
Alle kooptips zijn erg welkom !
Groeten en alvast bedankt,
Francis

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Ik vind 5000 tot 6000 Euro voor een contrabas toch wel erg veel geld en daarvoor moet je ook iets kunnen krijgen waar absoluut geen fouten in zitten. Als je koopt bij een particulier kun je geluk (maar ook pech) hebben. Je moet het instrument dan nauwgezet bekijken en goed uitproberen. Als je koopt bij een handelaar of basbouwer heb je meer kans op iets goeds maar ben je absoluut veel meer geld kwijt. Aan koopjes bij een handelaar zit meestal een luchtje maar men kan ook zwaar overvragen. Zelfs een bas van een gerenommeerd merk kan een maandagmorgenexemplaar zijn.

Ik heb afgelopen zondag een Roemeense 1/2 contrabas gekocht met een massief voor-en achterblad en een ebben toets en staartstuk voor 650 Euro. Hij stond al een paar maanden in Marktplaats. Misschien is een 1/2 contrabas niet makkelijk te verkopen en hij was ook behoorlijk beschadigd maar ik vind de klank heel acceptabel en hij speelt lekker. Ik heb de lak bijgewerkt en zal daarover naar Phillips een verhaaltje sturen als basles.

Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je met je nieuwe bas wilt doen. Als je alleen accoustisch speelt is de eigen klank van het instrument natuurlijk erg belangrijk. Als je een goede pick-up en versterker gebruikt kan je een wat minder volume opvangen door de versterker wat harder te zetten. Ik denk dat je een zekere onbalans in het volume per snaar ook nog aardig met de equaliser van de versterker kunt opvangen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik vind dat je voor een dergelijk groot bedrag ook een instrument moet kiezen dat je gewoon mooi vind wat betreft bouw en afwerking. Ik houd niet zo van de Engelse bouw met de brede bovenkant maar de Italiaanse bouw met van die puntige overgangen bij de uitsparingen aan de zijkant (die daardoor wel extra kwetsbaar zijn) vind ik erg mooi. Je bas zal waarschijnlijk gewoon in de huiskamer staan en het is een genot om naar iets moois te kijken.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Het is niet gezegd dat je voor 5 a 6000 euro geen fantastische bas kunt krijgen. De prijzen voor contrabas zijn niet altijd van een bepaalde hoogte om redenen van de kwaliteit van een bas zoals die wordt beoordeeld door een bassist. Een oude Italiaanse bas bijvoorbeeld zal duur zijn, ook als hij vreselijk klinkt en onbespeelbaar is. Sommige bassen zijn mooi gebouwd, ook weer zo'n criterium dat geen positieve invloed hoeft te hebben op klank of bespeelbaarheid. En sommige bassen zijn duur omdat ze door een Nederlandse contrabasbouwer zijn gebouwd en zoiets kost nu eenmaal tijd, wat de bouwer graag uitgedrukt ziet in de prijs. Waar moet je dan op af gaan? Op je eigen smaak natuurlijk. Van de meeste vioolbouwers mag je zo'n bas inderdaad op proef mee naar huis nemen. Doen. En als je na een paar weken niet wild enthousiast bent, terugbrengen. Speel samen met andere mensen, zodat je ook kunt nagaan hoe de bas klinkt in een ensemble.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

PS: Mijn bas kostte 7000 euro. Ik ben nog steeds heel enthousiast over mijn dikke dame.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Nog een PS: je geluid begint echt met de kwaliteit van het geluid van de contrabas. Denk niet: ach, dit of dat gebied in de klank dat niet goed klinkt, vang ik wel op door dat gebied met mijn versterker erin te draaien. Helaas werkt het niet zo: als je geluid niet mooi is, wordt het ook niet mooi via je versterker, hoe goed die versterker ook is. Eerder is het andersom: het is zaak om zo'n fantastische versterker te vinden dat je basisgeluid zo veel mogelijk recht wordt gedaan. Hmmmm, ongenuanceerde uitspraak doe ik daar. Kom maar op met jullie reacties, medebassisten!

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Philip,
100% gelijk !
Ik heb een tijdje op een Duitse triplex bas gespeeld die perfect afgesteld stond en dus echt een droom was om op te spelen (het had de actie van een basgitaar). Dat ding werd versterkt door een Acoustic Image Contra (een topklasse versterker) en dat klonk aardig op zich. In een band (piano, gitaar, drums, zang) klonk de bas echter naar niets ! Als ik wat wou doen met een lange noot (je weet wel zo'n lange knorrende toon) dan viel die noot na een halve tel als stil . Ik heb nu een bas op proef die we (wegens ontbreken van een pickup) met een microfoon versterken. Op zich dus geen ideale situatie maar de andere bandleden waren erg onder de indruk. Het geluid van die bas "mengde" zich stukken beter met de rest van het instrumentarium en het laag was niet bonkerig maar eerder strak.
Kort gezegd is de bron (de bas dus) de eerste schakel in de keten en bepalend voor het volledige resultaat.
Als je de groten der aarde ziet ; die stappen op een podium, pluggen in op de versterker die daar als stond voor de vorige band en spelen dat het een lieve lust is ! Slecht geluid ??? nooit van gehoord ! Nu hebben we niet allemaal het geluk om op een bas te spelen zoals die jongens maar toch... Het is natuurlijk ook maar wat je er mee doet. Een vriend van me speelt in een bluesgroep op een triplex basje van 800€ over een Ampeg SVT en een 8 X 10" kast en hij is perfect gelukkig ! Daar hoeft niet meer uit te komen als "bong, bong, kebong, bong..."
Ik heb me nogal veel bezig gehouden met HIFI en ik denk dat er grote overeenkomsten zijn met de theoriën die daar verkondigd worden en de bas - versterker problematiek.
1. De volledige installatie is maar zo goed als de zwakste schakel.
2. Een leek die een HIFI speaker koopt zal gaan voor die met het diepste laag en het hoogste hoog zonder daarbij zich zorgen te maken over wat er zich in het middengebied afspeelt. Als je al wat langer naar muziek luistert zal je merken dat termen als "timbre" en "definitie" zich laat bepalen door het middengebied. Peperdure HIFI speakers hebben dan voor een ongeoefend oor ook vaak een te nasale klank. Volgens mij hebben dure bassen dat ook een beetje.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Een sterk en doorwrocht verhaal!!! Alleen die allerelaatste opmerking... Dure bassen kunnen ook heel erg mooi zijn hoor, alleen kun je niet aan de prijs aflezen of ze ook echt mooi klinken. Maar je kunt niet zeggen dat dure bassen sowieso nasaal klinken. Daar zijn ook fantastische bassen bij natuurlijk!

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Ik heb niet gesuggereerd dat je een lelijke toon met de versterker wel even mooi zou kunnen maken alleen dat je een te laag volume van een bepaald frequentiegebied misschien zou kunnen corrigeren. Maar versterking heeft zeker zijn beperkingen en je moet met een normale manier van aanslaan natuurlijk al een acceptabel volume krijgen. Een zacht aangeslagen toon die sterk versterkt wordt klinkt toch heel anders dan een hard aangeslagen toon die zwak versterkt wordt ook al zou het uiteindelijke geluidsvolume van beide tonen gelijk zijn.

Ik ben het niet eens met de stelling dat de bas op de eerste plaats in de keten komt. Volgens mij komen je eigen vingers op de eerste plaats en vooral de vingers van je rechterhand. Als ik op mijn bas met mijn vingertoppen speel zoals ik dat op mijn basgitaar gewend ben dan klinkt het nergens naar. Ik moet echt het vlees van mijn vingers gebruiken om een mooie toon te krijgen. En dit is vast nog maar één van de factoren die iemands toon bepalen. Dit verklaart ook waarom dezelfde bas heel anders kan klinken als hij door iemand anders bespeeld wordt en waarom een top bassist uit een goedkoop basje toch nog een heel aardig geluid kan krijgen.

Uiteraard is de volgende schakel in de keten de bas zelf en de snaren die er op liggen. Dat je daarvoor het beste probeert te krijgen wat in je budget past ligt voor de hand. Maar de klank zal toch voor een deel bepaald worden door je manier van spelen en of je een bepaalde klank mooi vind is erg subjectief.

Ik weet dat er voor trompet momenteel meetapparatuur is waarmee de klankkwaliteit en de zuiverheid van de natuurtonen objectief bepaald kan worden. Er is een Nederlandse trompetbouwer die deze apparatuur heeft en die daarmee het aanspreken en de geluidskwaliteit van zijn instrumenten op een hoog plan gebracht heeft. Ik vraag me af of er voor contrabas ook meetapparatuur is waarmee objectief bepaald kan worden waar de sterke en de zwakke kanten van een bepaald instrument liggen.

Met deze apparatuur zou een contrabasbouwer misschien al in een vroeg stadium van de bouw kunnen bepalen of hij nog ergens iets moet weghalen (of dat hij ergens zo veel heeft weggehaald dat hij hem beter kan opstoken). Voor het gieten van klokken zijn er momenteel al rekenprogramma's waarmee men een klok een hele speciale klank kan geven. Deze klokken hebben ook een andere vorm dan we gewend zijn. Misschien zou voor een contrabas op deze manier ook aangetoond kunnen worden wat de optimale vorm is. Hier zou iemand op kunnen promoveren.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Ik weet toevallig dat de vioolbouwer Dirk Jacob Hamoen een computerprogramma gebruikt om te checken of zijn bovenblad de ideale dikte heeft voor het geluid dat hij wil horen, dus dat kan inderdaad.
Tja, de vingers... Heel belangrijk natuurlijk, maar laten we het belang ervan nu ook weer niet overschatten. Vorig jaar sprak ik een beroemde Nederlandse bassist (ik ga zijn naam niet noemen) die zelfverzekerd zei dat hij met zijn aanslag op elke bas een goed geluid had. Ik heb hem laatst zien optreden. Werkelijk niet om aan te horen, die sound van hem. In de pauze heb ik maar gauw gemaakt dat ik weg kwam.
Hij speelde trouwens op een Gallien & Kruger, waar iedereen mee wegloopt behalve ik. Probeer maar eens dubbel- of drietonen te spelen op een G & K, dat vervormt als de kleren! Wel een lekker licht dingetje natuurlijk.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Eigenlijk heeft Adriaan gelijk ; de bas is niet de eerste schakel in de keten. Zowel de vingers van de linker als de rechterhand bepalen mee je geluid. Dus de vingers komen op de eerste plaats.

Mag ik trouwens nog eens van de gelegenheid gebruik maken om de STRIJKSTOK te promoten ?
Als je dagelijks pakweg een 15 minuten Simandl etudes doet met de strijkstok zal je linkerhand merkelijk verbeteren (als ze al niet fantastisch was...)!
Je merkt al snel de zwakke punten in je linkerhandtechniek !
je vind ze hier FOR FREE : http://www.wvu.edu/~music/faculty_staff/akohn/images/simandl_30_1-10/simandl_30,1-10.pdf
Wijken we nu af

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Waar eigenlijk behoefte aan lijkt te zijn is een aantal objectieve criteria waarmee de toonkwaliteiten maar ook de ergonomische en de mechanische kwaliteiten van een nieuwe of een gebruikte contabasbas zonder speciale apparatuur getoetst kunnen worden. Ik denk daarbij aan een soort beoordeling zoals door de Consumentenbond of door de ANWB gebruikt wordt. Een probleem hierbij is dat deze criteria bijna allemaal een aanzienlijk subjectief element zullen bevatten.

Als we bijvoorbeeld sustain nemen, dus hoe lang een toon blijft naklinken, dan hangt dat naturlijk af van hoe hard je de toon aanslaat, wanneer je vind dat de klank niet meer hoorbaar is en hoe veel demping er veroorzaakt wordt door de vinger van je linker hand. Dat laatste effect zou uit te sluiten zijn door de snaar met een hard staafje tegen de hals te drukken of door alleen de losse snaren in aanmerking te nemen.

Op mijn eigen bas neem ik wat betreft sustain, voor de lage E-snaar een vreemd effect waar. Als ik de losse snaar hard aansla dat lijkt het volume van de toon na ongeveer drie seconden toe te nemen in plaats van af te nemen. Energetisch kan dit natuurlijk niet, want waar zou de energie vandaan moeten komen, maar zouden mijn oren mij dan zo bedriegen? Bij de overige snaren treedt dit effect niet op.

Voor het opstellen van de criteria om een bas mee te beoordelen speel ik nog niet lang genoeg en heb ik ook niet op genoeg verschillende bassen gespeeld maar misschien kunnen we samen tot een lijst van beoordelingspunten komen.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

@Adriaan:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat er wel meer boventonen bijkomen die in een frequentiegebied liggen waar je oren gevoeliger voor zijn.

Re: Kwaliteiten contrabas beoordelen.

Het onderwerp toenemende sustain bij de lage E-snaar hoort eigenlijk niet thuis in deze discussie over beoordeling van contrabassen en daarom zal ik het als een nieuw onderwerp inbrengen. Ik denk er toch een goede verklaring voor gevonden te hebben.