Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Standards analyseren

Hallo bassisten,

Wie kan mij helpen aan het antwoord op de volgende vragen:

1) hoe analyseer je standards? Heel praktisch: je hebt het nummer (in de bassleutel) op blad staan.
Zelf denk ik aan: de toonsoort, tempo, schema-ontleding (bijvoorbeeld AABA). Maar er is vast meer dat je moet weten. Graag jullie reacties.

2) over bladmuziek gesproken....stel je hebt het schema van "In a Sentimental Mood" voor je. hoe haal ik meteen de toonsoort eruit? Staan de meeste uitvoeringen in D misschien? Hoe kom ik tot een eenvoudiger schema (zonder de melodie erbij) en welke basakkoorden horen daarbij?

Even verder over deze standard....wat ik graag doe, is via iTunes een aantal standarduitvoeringen downloaden en de minst moeilijke in mijn kop stampen en meespelen. Vervolgens kijk ik naat het schema en probeer ik het te snappen. Is wel een dure methode, zeker als je dat met meerdere standards doet. B-i-a-b is uiteraard een idee, maar dat is ook niet goedkoop. Het advies dat ik ooit van Philip heb gekregen heb ik dus nog niet opgevolgd.

Wat ik het liefste wil is zo snel mogelijk een aantal standards (ballads, slow swings, medium swings en swings) kunnen spelen en uiteraard ook walken.

Wie heeft de gouden tips?

Ik heb les, maar helaas niet regelmatig.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groet,

Melvin 2

Re: Standards analyseren

Ik ga er even vauit dat bij de muziek die je hebt de akkoorden gegeven worden. De toonsoort is meestal gelijk aan het laatste akkoord van het stuk maar vaak ook gelijk aan het eerste akkoord.

De toonsoort kan ook afgeleid worden uit het aantal voortekens maar dan zijn er altijd twee mogenlijkheden. Als er geen voortekens staan, staat het stuk in C of in de mineurtoonaard een kleine terts lager, dus in Am. Bij één kruis staat het in G of Em. Bij één mol staat het in in F of Dm.

Hoe het met een ander aantal voortekens zit en hoe de toonaard dan heet is af te leiden met de kwintencirkel. Een kwint omhoog (of een kwart omlaag) geeft een kruis meer of een mol minder. Een kwint omlaag (of een kwart omhoog) geeft een mol meer of een kruis minder.

Op de site van Philips heb ik een groot aantal akkoorden gegeven voor twaalf posities op de hals, voor alle twaalf toonaarden en in een zodanige volgorde dat het volgende akkoord telkens een kwart hoger ligt. Hier kun je precies zien wat ik bedoel. Het aantal voortekens wordt onder de naam van het akkoord gegeven. Deze akkoorden staan in een word-bestand en je kunt ze direct van Philips website downloaden (zie ook mijn stukje op het basforum "akkoorden voor basgitaar en contrabas" van een paar maanden geleden).

Re: Standards analyseren

Hoi Adriaan,

Thanx voor je snelle reactie. Van de muziek die ik heb print ik de akkoordenschema's uit het Real Book. Het punt is dat de gedownloade versies niet allemaal de Real Book-versies zijn. Maar inderdaad merk ik dat er tekens staan waaruit je het kan afleiden. Het rapport heb ik inmiddels gevonden. Het ziet er goed uit. Ik ga ook daarmee aan de slag.

Groet,

Melvin 2

Re: Standards analyseren

Misschien heb je nog wat aan deze toelichting over hoe je de akkoorden kunt gebruiken. Het akkoord C bestaat uit de drie tonen C, E en G en er wordt bij een akkoord vanuit gegaan dat alle drie de tonen gelijktijdig klinken. Je kunt ook nog tonen een oktaaf hoger toevoegen. Stel je gebruikt de tonen C1, E1, G1, C2, E2 en G2. Het normale C-akkoord is dan C1, E1, G1 of C2, E2, G2. De eerste omkering is
E1, G1, C2. De tweede omkering is G1, C2, E2. Bij een omkering zit er dus een kwart tussen de G1 en de C2 in het akkoord.

Op een bas speel je de tonen van een akkoord normaal niet gelijktijdig maar na elkaar. Stel er staat het akkoord C over één maat van vier tellen. Stel je speelt één toon op elke tel. Met de gegeven zes tonen heb je dan al drie mogenlijkheden als je de tonen in de normale volgorde speelt namelijk C1, E1, G1, C2 of E1, G1, C2, E2 of G1, C2, E2, G2. Als je de tonen in een andere volgorde speelt heb je nog veel meer mogelijkheden. Met alleen de vier tonen C1, E1, G1 en C2 heb je al 24 mogelijkheden.

Als dit eenmaal een beetje lukt kun je proberen om de bepaalde tonen niet precies op de tel te spelen. Als je bijvoorbeeld de vierde toon voortrekt zodat hij tussen de derde en de vierde tel valt, dan begint het al meteen te swingen. Als de derde toon ook nog voortrekt, zodat hij tussen de tweede en de derde toon valt, dan swingt het nog meer. Er zijn ook weer heel veel mogenlijkheden om vier tonen per maat niet op de tel te spelen.

Als dit lukt dan kun je proberen om noten toe te voegen die niet in het akkoord thuis horen maar wel in de toonladder waar het akkoord van afgeleid is. Met toevoegeingen van deze tonen kun je een lopende bas spelen.

Als laatste kun je tonen gaan toevoegen die zelfs niet in de toonladder van het akkoord thuis horen maar daarvoor moet je wel weten wat je doet. Deze tonen krijgen meestal geen accent maar worden gebruikt om de tonen van een bepaald loopje ritmisch op elkaar aan te laten sluiten.

Re: Standards analyseren

oh ja, op zich kom je deze stof vaker tegen in boeken of op internet. fijn om het weer te lezen en te zien dat het, weliswaar anders uitgelegd, op exact hetzelfde neerkomt. wellicht wil ik te snel met standards beginnen. ik ben, qua theoretische kennis, nog te arm om de akkoordenschema's van standards snel te door te hebben en hier en daar je eigen lijnen kan spelen. de verleiding is voor mij dan te groot om alles eerst goed te kopiëren. vervolgens herleid ik dat wat ik hoor naar het schema. mijn leraar heeft ooit tegen mij gezegd dat ik die bas best wat vaker op de standaard (of in de hoes) mag laten en gewoon met pen en papier studeren. hij had gelijk! ik wil te vaak de bas tegen mij aan laten leunen en bassen. op zich niets mis mee, maar de nodige theoriekennis moet je echt wel hebben.

Als er dan ook nog wat tips bij kunnen, dan maak ik daar uiteraard dankbaar gebruik van. Dus, thanx anyway.

Re: Standards analyseren

Hoi Melvin,
Leuk om te horen dat je weer bezig bent! Niet alle standards zijn moeilijk hoor! Om een paar makkelijke te noemen: Blue Monk, Autumn Leaves, summertime, So What, Blue Bossa.

Re: Standards analyseren

Hoi Philip,

Ja, ik ben gelukkig weer goed bezig. Dit jaar moet het echt gaan gebeuren!!! Daarom wil ik een aantal (niet al te moeilijke standards) zonder problemen spelen. De standards die jij noemt (m.u.v. Blue Monk en Blue Bossa) had ik al op mijn lijstje staan. Autumn Leaves gaat inmiddels aardig. Leuk om nu achter Blue Monk en Blue Bossa aan te gaan.
Bij de derde editie van de contrabasdag moeten de arganistoren in ieder geval één nummer spelen. Dat hebben de beide Melvins vorig jaar namelijk aan elkaar beloofd!

Re: Standards analyseren

Dag Melvin (en ander basvolk),
Op TalkBass.com vind je in 5 lessen een massa informatie over hoe je nu precies een walking bassline maakt. Het is erg basic maar heel helder en goed uitgelegd.
De lessen vind je hier : http://www.talkbass.com/forum/forumdisplay.php?f=90 onder "walk with me"

Re: Standards analyseren

Hmmmm... wat vind je er zo goed aan? Als deze meneer de septiem een passing note noemt, krijg ik wel mijn twijfels hoor. De septiem is, samen met de terts, de belangrijkste klankbepaler van een akkoord. Toch echt wel meer dan een passingnote, die septiem. En tja, Milt Hinton was natuurlijk een fijne bassist in zijn tijd, maar of dit nu een voorbeeld is van hoe er op dit moment lopende bas gespeeld wordt of dient te worden - nou nee. Veel te veel van de hak op de tak springerig, te weinig vloeiend qua notenkeus. Vind ik dan.

Re: Standards analyseren

Dag Philip,
Wat is er nou zo mis mis met die uitleg ?
Idd, de zeven als "passing" note is mischien een beetje voorzichtig maar de BASIS is wel degelijk aanwezig. Heb je de volgende vier lessen ook gelezen ?
Als je de theorie uit die vijf lessen toepast kom je zeker en vast een heel stuk verder op weg !
Ga er van uit dat de lezer geen notie heeft van hoe je nou precies een "walking bass" lijn maakt... en laat de 7ven nu een beetje voorgesteld worden als een "exotische noot", dan nog is de informatie erg waardevol...

Re: Standards analyseren

Ik heb net nog even naar les 2 gekeken. Ik vind het maar rare lopende bas patroontjes hoor. Hij blijft inderdaad bijna voortdurend op de prime, terts en kwint hangen. Het wordt zo een soort rock and roll lopende bas. Een heel gedoe en een voortdurend gespring over je hals heen, in plaats van op een vloeiende manier van het ene akkoord naar het volgende te lopen middels de noten van de desbetreffende toonladder. En dan maar schermen met de namen van grote bassisten. Best mogelijk dat ze die noten in de akkoorden van het voorbeeld eens een keer zo gespeeld hebben, maar de voorgestelde methode is absoluut niet hun stijl van spelen. Dus het nut van deze lessen blijft me ontgaan...

Re: Standards analyseren

Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik wil het toch nog even gezegd hebben: wat Mauro Battisti zegt is absoluut NIET de basis van lopende bas spelen in de jazz. Wat mij betreft heeft hij de klok horen luiden, maar weet hij niet waar de klepel hangt.

Re: Standards analyseren

Met alle respect Philip, maar als je mag publiceren in "Double Bassist" en je hebt oa Lee Konitz en Joe Pass begeleid dan weet je de klepel zeker wel hangen ! Op dit ogenblik houdt hij zich niet op in de hipste jazzmiddens !!! (een beetje oubollig zeg maar...)
Volgens mij heeft die man overigens niet de pretentie in vijf lessen uit te leggen hoe je de perfecte lijn maakt. Trouwens ik denk niet dat hij zegt dat de 7 ENKEL als passing note mag gebruikt worden en bovendien staat er te lezen dat "veel van je persoonlijke smaak afhangt".
Is WB spelen niet de belangrijkste vereiste voor een Jazzbassist ? Het is toch belangrijk om te steeds te weten wat je doet als je speelt. Ik ben mezelf nog altijd aan het afleren om voor bijna 100% op het gehoor te spelen. Als je de lessen van Battisti in de praktijk brengt ken je in ieder geval voor elk akkoord de 3, de 5 en de 7 al. Heel veel WB lessen starten hiermee : ROOT - 3 - ROOT - ROOT... volgende keer ROOT - 3 - ROOT - CHROM... en zo stilaan opbouwen. Voor de beginnende bassist al gek genoeg denk ik.
Wie ben ik om te zeggen dat "dit of dat" "goed of slecht" is maar laat de lezers van het forum aub zelf beslissen of ze iets bruikbaar vinden of niet.
Bovendien vind ik het niet juist om adhv de inhoud van één lesje het volledige artikel af te kraken !

Re: Standards analyseren

Ja hoor, je hebt gelijk, iedereen mag het zelf weten naar wie hij luistert. Ik heb op jouw aandringen overigens twee lessen bekeken en niet een, en kwam daarbij al zoveel tegen waarbij mijn haren overeind gingen staan, dat ik die informatie niet voor me wilde houden. Punt is wat mij betreft, dat het bij jazz spelen zaak is om je niet blind te staren op (uitsluitend) het akkoord dat je op dat moment voor de kiezen krijgt, maar je vooral bewust te worden van de toonladder waarin je speelt en het harmonische verloop van het akkoordenschema. Dat is m.i. dus veel belangrijker dan je blind te staren op de prime, terts en kwint van het akkoord dat je leest in maat zus en zoveel in het schema. Niet dat je met het desbetreffende akkoord geen rekening zou moeten houden – integendeel – maar voor je notenkeuze zijn wat mij betreft de toonladder en het verloop van het akkoordenschema belangrijker dan het spelen van de prime, de terts of de kwint. Je kunt jezelf dan vragen stellen als: hoe kan ik logisch laten klinken dat we in het schema op dit moment naar de kwint gaan? Of: dat er gemoduleerd wordt naar een nieuwe toonladder? Of: hoe maak ik hoorbaar dat er op dit moment gemoduleerd is naar een nieuwe toonladder zonder dat er sprake was van een 2-5-1 of iets dergelijks? Van die dingen. Dit kan in eerste instantie ingewikkeld lijken, maar het tegendeel is waar: als je deze twee principes (toonladder / verloop schema) in de gaten houdt, wordt het juist veel makkelijker om lopende bas te spelen. Je hoeft minder over je hals te springen, maar hoort in je hoofd welke tonen logisch zijn en die speel je dan. Laten dat nu in 99% van de gevallen tonen zijn waarvoor je helemaal niet over je hals hoeft te springen! Bovendien klinkt het eindresultaat vloeiender en logischer. Waarom? Omdat je het totaal in de gaten houdt en er met je notenkeuze voor zorgt dat het verloop van het schema duidelijk is en vloeiend klinkt. Daar heeft de solist als begeleiding natuurlijk veel meer aan dat een opdreunen van de prime, terts en kwint. Ik blijf dus bij mijn mening dat het weinig zinvol is om de methode die onze (Italiaanse?) vriend voorstelt te volgen. En met goede argumenten, dunkt me.

Re: Standards analyseren

Philip,
Je hebt gelijk maar vergeet niet dat niet iedereen de zaken even vanzelfsprekend vind als jij ! Toonladders en akkoorden zijn voor jou waarschijnlijk een soort van tweede taal.
Leg een beginnend bassist maar eens uit wat een bijvoorbeeld altered scale is en laat hem die over een progressie spelen. Hij is hoogstwaarschijnlijk niet eens in staat om die toonladder juist te zingen.

Ziehier stukje van Adam Nitty (deze keer geen Italiaan). Nogmaals, niet om m'n gelijk te halen maar om te verduidelijken wat ik bedoel !

"The reason I like to have my students begin with chord tones when they are starting to play walking bass or solo is so that they don’t lose the identity and sound of the chord changes they are playing to. It is easy to imagine that if you only tried to follow the changes by ear, you may or may not do a good job of connecting each individual change in a melodic way. Regardless of how advanced your walking lines or solos become, you will still maintain a reliance on chord tones as target notes for outlining the shapes of your musical phrases."

Makes sense ???

Re: Standards analyseren

Met dit citaat ben ik het helemaal eens hoor!

Re: Standards analyseren

Ik heb zelf veel aan de walking bass lessen van Jim Stinnett, zie http://www.instituteofbass.com/lessons/jim_stinnett/cjbl/, die hier op het forum ook al eens eerder genoemd zijn.
Lost hij wat op van de bezwaren die er tegen Battisti gemaakt worden?

Re: Standards analyseren

Tja... Leuk dat hij leidtonen introduceert, maar ik blijf het jammer vinden dat niet meteen duidelijk gemaakt wordt hoe de zaak in elkaar steekt; dus het grotere verband (toonladder/verloop schema). Dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, dat kun je heel rustig opbouwen met leuke oefeningen en heel overzichtelijk houden vanaf het begin, terwijl duidelijk blijft waarom je als bassist bepaalde noten speelt en je met gemak mooie, vloeiende lijnen kunt bedenken in elk akkoordenschema, zonder je blind te blijven staren op prime, terts en kwint. Maar in plaats van te blijven roepen dat het veel eenvoudiger kan met al direct een beter resultaat (wat ik dus vind), wordt het tijd dat ik eens uit ga leggen hoe dat dan zou moeten. Kortom, het wordt hoog tijd tijd voor een serie lopende bas lessen. Destijds ben ik om dezelfde reden met die serie begonnen als nu naar voren komt, namelijk dat ik het idee had dat het allemaal veel simpeler kan dan doorgaans wordt geroepen met al snel een beter resultaat voor iemand die zich op dat onderwerp stort, terwijl hij ook beter begrijpt waar hij nu eigenlijk mee bezig is – want groeien als muzikant zie ik op de eerste plaats als het toenemen van je bewustzijnsniveau m.b.t. muziek. Zodra ik even tijd kan vinden klim ik in de pen en schrijf een aantal lessen. Maar nu ga ik zelf lekker lopende bas spelen bij een optreden van Fee-Fi-Fo-Fun. Joepie!

Re: Standards analyseren

En nu ik het toch heb over nieuwe baslessen: ik heb echt geen flauw idee waarom er nog geen les is over Latin bassen, die hoort er natuurlijk ook helemaal bij. Komt er ook aan.

Re: Re: Standards analyseren

zijn er trouwens nog meer lessen dan de 23 op de website?

Ik ben naar aanleiding van jouw antwoorden wel benieuwd naar jouw lessen over walking bass en jouw aanpak daarin spreekt me wel aan. Ik ben er momenteel ook intensief mee bezig.

Re: Standards analyseren

Mijn vorige bericht in dit topic was verkeerd geplaatst, ik weet niet hoe ik het moet verwijderen. Maar hij hoort hier.

zijn er trouwens nog meer lessen dan de 23 op de website?

Ik ben naar aanleiding van jouw antwoorden wel benieuwd naar jouw lessen over walking bass en jouw aanpak daarin spreekt me wel aan. Ik ben er momenteel ook intensief mee bezig.

Re: Standards analyseren

Hoi Huub,
Er zijn nu 95 lessen (kijk onder 'Baslessen'). De lessen over Latin bassen en lopen zijn de lessen 91 en 92.

Re: Standards analyseren

als ik op 'bass lessons' klik zie ik maar 23 lessen, the left hand is de laatste die hij aangeeft.

Hoe kom ik dan bij de rest van de lessen?

Re: Standards analyseren

Hoi Huub, je zit in de Engelse variant, de Nederlandse versie is 3x zo groot. Als je op de welkomspagina komt bij www.baumgarten.nl, moet je op 'Welkom' klikken in plaats van op 'Welcome'.

Re: Standards analyseren

ok, dat verklaart een hoop! bedankt, ik ga het eens bekijken.