Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Aanschaf nieuwe contrabas...

Hallo lui,
Mijn triplex basje is aan vervanging toe, ik ben er als het ware uitgegroeid. Ik heb dat ding op maktplaats.nl gekocht voor 1000€ inclusief hoes en pickup. Voor z'n bedrag kan je geen wonderen verwachten maar je doet er jezelf niet erg veel pijn mee. In het ietwat duurdere segment (laat ons zeggen tot een 7000€) wordt dat een beetje moeilijker. Na een aantal basbouwers/restaurateurs bezocht te hebben ben ik met de indruk thuisgekomen dat die jongens zomaar wat vragen. Het gaat volgens mij ongeveer zo : je neemt lukraak een bas, merkt op dat "dit toch wel héél wat anders is dan wat je gewoon bent" en vervolgens vraag je de hoeveel hij kosten moet. De bouwer krabt in z'n haardos, denkt even diep na en roept dan lukraak een getal tussen 2000 en 4000 euro. Ik zeg niet dat dat zo is, maar ze geven me wel allemaal dat gevoel. Waarom hangen ze er niet discreet een prijskaartje aan waarop duidelijk te lezen staat wat de bas moet kosten. Zo gaat dat toch overal, niet ? Hebben jullie heel andere ervaringen, zie ik het helemaal fout ?
Groet,
Francis

Re: Aanschaf nieuwe contrabas...

Francis,

Het valt toch wel mee? Zal wel een beetje afhankelijk zijn van de bouwer. Jurgen Preyer heeft zelfs gewoon de prijzen op z'n website staan. (www.contrabassen.nl)

Maar ik ben het met je eens dat het een beetje is "wat de gek ervoor geeft". Een oudere bas die redelijk klinkt moet vaak veel meer opbrengen dan een nieuwere bas die redelijk klinkt.

Succes met je zoektocht en hou ons op de hoogte!

Re: Aanschaf nieuwe contrabas...

Francis, ik kan me je frustratie helemaal voorstellen. Hoe het bij mij is gegaan, doe ik uit de doeken in basles 62. Ik heb (helaas) ook niet direct een hoge pet op van de contrabasbouwers die ik tot nu toe ben tegengekomen en raad je so wie so af om er een te bestellen en dus ongezien een bas te kopen. Vreemd genoeg gebeurt dat bij de vleet. Om voor mij onbegrijpelijke redenen hebben sommige contrabasbouwers een fantastische reputatie! Nee, ik noem geen namen. Maar laten we toch maar met zijn allen ophouden om voor vreselijk veel geld aan een bas te bestellen zonder te weten wat we krijgen. Potverdorie.

Re: Aanschaf nieuwe contrabas...

Hmmm... soms staan er prijzen bij de bassen van Preyer, soms ook niet. Geen idee wat hij vraagt voor een door hem gebouwde bas, ik zie dat niet op zijn website staan. Of kijk ik niet goed?

Re: Aanschaf nieuwe contrabas...

bestaat er trouwens een manier om de waarde van een bas te laten bepalen ? Ik kom de term "taxatierapport" vaak tegen, vermoedelijk door een bouwer opgesteld...hahaha !

Re: Aanschaf nieuwe contrabas...

De eigen bassen van Preyer vallen in de hoge catagorie, ik neem aan dat hij ze op z'n website zet als voorbeeld en daarna op klant specificaties bouwt.

Veel nieuwbouw gaat naar orkesten (lees met rijks subsidie aangeschafte instrumenten).

Ik denk dat je gewoon heel beel bouwers moet afgaan en veel proberen. Op die manier kan je een beetje een prijs/prestatie gevoel krijgen. Eigenlijk geldt dat voor alles, alleen is er niet een super dealer die van alles wat heeft. Daarnaast verschillen instrumenten onderling al veel. Dat is met een basgitaar al zo, dus met een acoustisch instrument is het verschil alleen maar groter. Daarom zou ik nooit een postorder bas kopen, je weet dan nooit wat je krijgt.

Re: Aanschaf nieuwe contrabas...

Kom, laten we toch niet over basbouwers mopperen als over tweedehandsauto-verkopers. Het zijn vakmensen, en er zijn nu eenmaal dingen die je niet op een koopje kunt krijgen.
Je kunt ook basprijzen niet vergelijken vanaf websites, als je tenminste boven 'Marktplaats'-kwaliteit uit wilt gaan.

Toen ik zeven jaar geleden een houten bas kocht, vond ik het ook moeilijk om prijzen in te schatten. Maar ik merkte wel dat duurdere bassen in het algemeen beter klonken dan goedkope bassen. Natuurlijk is klank altijd een kwestie van smaak, maar ik merkte dat bij duurdere bassen de klank vaker gelijkmatig mooi was, over alle registers en snaren, terwijl bij goedkopere bassen er vaak één snaar uitsprong qua klank en de rest wegviel.

Bij een tweedehands bas vind ik dat je het verhaal achter een bas moet horen: wat heeft de basbouwer er aan gesleuteld, hoeveel uur heeft hij in het opknappen gestoken? Dat bepaalt natuurlijk mede de hoogte van de prijs.

En verder: in Nederland is arbeidsloon gewoon hoog. Je kunt dus niet verwachten dat je voor een paar duizend euro een door de basbouwer zelfgebouwde bas kunt kopen.
Mijn tip voor een nieuwe bas is: kijk eens uit naar een bas waarvan de romp is gemaakt in Oost-Europa, maar waarvan de hals, toets en verdere set-up zijn gedaan door een Nederlandse basbouwer. Dan kon je nog wel eens een heel gunstige prijs/kwaliteit verhouding krijgen.
Ook in de randvoorwaarden kun je nog wel eens onderhandelen: korting op een hoes erbij, een strijkstok, een verzekering, airbags of spoilers...
Of kom ik nu toch weer bij de autoverkopers uit?