Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
"vingertips"

Bij mijn zoektocht naar “vingertips”voor een contrabas belande ik op onderstaande website waar de bassist Larry Bartley duidelijk vingerbeschermers draagt
Wie kan mij zeggen wat dat zijn en eventueel waar ze te koop zijn.
http://www.soundjunction.org/thedoublebassgutreaction.aspa?NodeID=133

Re: "vingertips"

Ziet eruit als leukoplast.
Mark King gebruikte altijd stage tape voor z'n duim.

Re: "vingertips"

Laatst moest ik met secondelijm aan de gang en kreeg ik de nodige lijm op de vingers waarmee ik aansla. Tjonge, wat miste ik mijn 'vlees'! Het geluid werd hoog en plastic. Voor sommige muziekstijlen is het misschien prettig om geen 'vlees' te gebruiken (okee, voor een agressieve funkbas met veel hoog erin zal het wel prima zijn), maar als jazzbassist wil je toch helemaal niet zo'n geluid? Geef mij maar 'vlees'!

Re: "vingertips"

Toen ik nog contrabas speelde had ik bij een optreden altijd een leren rechter dameshandschoen bij me. Bij het begin van het optreden speelde ik zonder handschoen maar als mijn vingers zeer begonnen te doen ging de handschoen aan. Als je doorspeelt tot je echt blaren hebt duurt het weken voordat je weer een redelijke eeltlaag hebt opgebouwd. Het voordeel van leer is dat leer een ongeveer even grote wrijvingscoefficient heeft als je eigen vingers. Ik van leukoplast veel te glad.

Re: "vingertips"

Hmmmm... Als je vingers zeer gaan doen in de loop van een optreden, speel je of te weinig, of er deugt iets niet aan je techniek. Sorry!

Re: "vingertips"

Toen ik nog contrabas speelde (ongeveer 40 jaar geleden) ging dat in het begin nog zonder versterking. Je kunt nog zo veel eelt hebben, maar als je de toon helemaal zelf moet maken op een eenvoudige triplex bas, dan ben je daar toch gauw doorheen. Ik heb een jaar of twee gespeeld in een jazz trio met piano en drums. Wij speelden vaak in een restaurant en hoewel dat geen echt lawaaige omgeving was, was ik toch blij toen ik me voor het eerst een magneto elektrisch element en een eenvoudige versterker kon permiteren en een speakerbox die ik zelf gebouwd had. Daarmee hoefde ik niet zo hard meer te trekken en toen kon de handschoen ook langer uit blijven. Ik had geen auto in die tijd en je had me moeten zien met die bas op mijn rug en de versterker en de speakerbox achter op een Puchje.

Re: "vingertips"

Ik heb nog een leuk verhaal uit die tijd. Ik speelde een tijdje met een pianist uit Roermond en die had het voor elkaar gekregen dat we als locale band in het voorprogramma van het Hammerfeld Jazz Festival konden spelen. Dat was in de open lucht en wij mochten de spits afbijten. Het zou opgenomen worden en uitgezonden worden op de radio. Toen wij begonnen was het nog droog maar aan het einde van ons half uurtje regende het pijpenstelen en dat is zo bijna de hele verdere avond gebleven. Mijn versterker was natuurlijk veel te klein voor een buitenopteden en ik weet nog dat ik mezelf absoluut niet kon horen en wel heel druk heb staan trekken maar geen idee had van wat er nu toch uit kwam. De vleugel en het slagwerk waren gelukkig nog goed te horen maar ze vertelden ons na afloop dat er iets mis gegaan was met de opnames en dat we toch niet op de radio zouden komen.

Re: "vingertips"

Aha Adriaan, jij bent een van de oermensen op contrabas, die het nog zonder behoorlijke versterking moesten stellen. Hulde voor je heldendaden! Ik heb niets gezegd in mijn vorige post, excuses!