Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Basboek

Hallo mede basbabbelaars,
Ik volg al jaren met veel plezier het basforum en realiseerde me ineens dat er iets is wat ik vreemd vind.
Dikwijls duikt in de diverse schrijfsels de naam op van, naar mijn smaak,één van de mooiste bassisten van dit land, Hein van de Geijn, bovendien docent op de forum-basdag.
Nou heeft deze man na een mega lange draagtijd een twee-delig mega lesboek gebaard en dat lijkt wel helemaal aan het forum voorbij te zijn gegaan.Het komt niet alle dagen voor dat een dergelijk fenomeen, Nederlands nog wel, een boek schrijft, en dan totaal geen reactie, dat heeft me verbaasd.
Ik neem aan dat een redelijk aantal forumbezoekers het stadium van les nodig hebben nog niet geheel te boven is, dus een zekere belangstelling voor dit product viel toch eigenlijk wel te verwachten.
Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar een aantal vakkundige oordelen, zeker ook omdat de boeken niet echt goedkoop zijn.
Trouwens, ik heb het spul gezien, Hein mag bij elke bestelling wel een solide lessenaar bijsluiten om de vracht te tillen. Een gewoon sprieterig driepootje is totaal kansloos!
Om misverstanden te voorkomen: ik ben geen aandeelhouder in wat voor Hein BV dan ook.

Re: Basboek

Het basboek van Hein is volstrekt geweldig en een absolute musthave voor jazzbassisten. Ik denk dat de reacties hier wat slow zijn geweest, omdat veel van ons aanwezig waren tijdens de grote basdag in april, waar Hein uitvoerig zijn meesterwerk heeft toegelicht. Veel bassisten hebben daar ademloos zitten luisteren en zich sindsdien teruggetrokken met het boek. Het boek lijkt dus wel kluizenaar-ontwikkelingen te bevorderen, dat wel ;-)
Kleine tip dus: gelijk kopen.
Ik ben overigens (ook) niet van de Hein BV, en denk ook maar niet dat Hein er stinkend rijk van wordt van het relatief kleine aantal in Nederland verkochte exemplaren.
Melvin

Re: Basboek

Ik ben het helemaal met Melvin eens. Het boek van Hein is geweldig.
Je moet het alleen niet gebruiken om bas te leren spelen; het is geen basmethode. Daar zijn andere boeken voor (Simandl, Ray Brown, Chuck Sher, etc.). (Over methodes is op dit forum ook wel het een en ander geschreven.)

Het formaat van de boeken is natuurlijk afschuwelijk. Maar: elk nadeel heb z'n voordeel, zou Cruijff zeggen. Want eigenlijk dwingt dat je er toe, om niet vanaf de lessenaar te spelen. Ik doe het zo, dat ik een oefening doorlees, en hem dan uit het hoofd probeer te spelen. Als je het idee achter een exercise door hebt, kan dat ook heel goed. Om die reden heb ik dl. 2 ook niet gekocht, omdat ik dan van mijzelf weet dat ik de compleet uitgeschreven etude met vingerzettingen dan van blad na ga spelen.

Misschien goed om ook even de website bij het boek te noemen: www.comprehensivebassmethod.com. Daarop wat voorbeeld bladzijden, een lijst met drukfouten en een (niet heel frequent bijgehouden) forum met vragen en opmerkingen van Hein en van lezers.

Re: Basboek

Is het boek ook interessant voor de Jazz-spelende basgitarist? Wat wel en wat niet?

Koen.

Re: Basboek

Ik vind dat het boek helemaal op de contrabassist is toegesneden.
Hein is iemand die vrijwel consequent een drie vingertechniek (1-2-4) gebruikt. Veel oefeningen zijn er voor geschreven om een stevige handhouding als uitgangspunt voor die greep te hebben. Ook de rechterhandoefeningen zijn echt voor contrabassisten.
Er zullen vast wel oefeningen instaan die ook voor de basgitarist te gebruiken zijn, maar dan moet je veel 'vertaalwerk' verrichten. Als het gaat over latin, schrijft Hein zelfs dat een contrabasbegeleiding een heel andere opvatting heeft dan die van een basgitaar.