Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Oefenruimte maken

Heeft iemand ervaring met het maken van een oefenruimte? Ik overweeg een houten(!) schuur om te bouwen tot een plek waar ik ongestoord zou kunnen oefenen, eventueel met een drummer erbij.

Zonder op de vuist te hoeven met de buren natuurlijk...

Tips zijn welkom!! Ook als iemand weet waar ik informatie hierover zou kunnen vinden...

GreetZ

Martijn.

Re: Oefenruimte maken

Je kan eens "googelen" naar "acoustische principes". Bijvoorbeeld: http://www.kuleuven.ac.be/bwf/onderwijs/basis/default.htm

Er zijn 2 dingen belangrijk, die je NIET mag verwarren met elkaar:
- isoleren
- dempen, verstrooien, kleuren,...

1: Isoleren: Een halve meter dikke betonnen wand is een geweldig goede acoustische isolator. Lood ook trouwens. Geen zo goede keus, omwille van plaatsingsgemak en prijs,... Ruw gezegd is de massa van belang. Hoe zwaarder en dikker het materiaal, hoe beter de isolatie. Ook luchledig isolaeert zowat ideaal. Je komt al een heel eind met:
- dubbel glas.
- isolatiepanelen, type: rockwool, PU-platen... uit de Doe-Het-Zelf zaak.

2" dempen, verstrooien, reflecteren:
Enkele tips:
- vermijd tegelvloeren, en kale betonnen wanden. Deze reflecteren te veel.
- Demp met bijvoorbeeld een tapijt op te hangen, een boekenkast (vol boeken), een zetel,... te plaatsen.
- verstrooi met de bekende "eier-kartons" (dit isoleert quasi nihil trouwens).
- vermijd evenwijdige wanden. Dit is ook redelijk onpractisch. Je kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de hoogte van de kamer niet gelijk is aan de breedte. Zo vermijd je staande golven.

Meer info volgt later...

Re: Oefenruimte maken

Dit onderwerp is onlangs ook nog op het trompetforum aan bod geweest en er zijn een behoorlijk aantal suggesties op gekomen. Je komt er via: trompetforum.nl-forum-techniek-problemen en oplossingen-Advies voor isolatie.

Re: Oefenruimte maken

Op dit trompetforum staat zo ongeveer hetzelfde wat ik gisteren al had aangereikt. Samengevat: luchtledig en/of massa om te isoleren. Eierkartons isoleren helemaal niet - maar zijn wel nuttig om een goed klinkende kamer te verkrijgen.

Wat betreft de "box in a box": Dit is inderdaad heel goed als geluidsisolator in dien ccorrect uitgevoerd, maar al wat moeilijker om te maken.
Je komt al een heel eind met:
- Vloer: isolatieplaten (die tegen druk kunnen) op de vloer te leggen en hierop een nieuwe (houten) vloer te leggen.
- Dak: Gewone standaard 15cm dakisolatie (van die rotswol rollen die zo geweldig jeuken). Eventueel gyproc ervoor hangen.
- Muren: isolatiepanelen tegen de muren, en een gyproc muurtje ervoor zetten. Wel opletten met nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en verwarming. Als het wat meer mag kosten, kan je met cellenbeton (bijvoorbeeld Ytong) een nieuwe muur maken. Deze kunnen gewoon gelijmd worden.
- Deur: Een dubbele deur is relatief eenvoudig zelf te maken.
Vensters: Dubbel glas.

Erwin