Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Contrabas

Dag,

ik ben nieuw en geintereseerd. Ik heb nog geen bas maar zou graag naast mijn bluesharp ook bas willen (leren) spelen. Ben maar eens begonnen om me heen te kijken (marktplaats ed) en ik heb wat leuke stukken hout gepakt en een hals gemaakt. Ben bezig met de laatste fase van de toets. Ga binnenkort eens kijken naar wat 3mm multiplex om een klankkast te maken.

Of het een goede bas wordt? Denk het nu niet direct maar kan er vast wel wat op oefenen en dan eens overgaan op een echte bas.

Want om er zonder dat ik ook maar iets kan spelen er direct een te kopen en te bepalen wat een fijne bas is en welke niet lijkt me onmogelijk.

Ik heb geen idee wat contrabassisten met hun oude gebruikte snaren doen (gitaristen gooien ze weg) maar om de nut en bridge af te stellen en in te zagen kan ik wel een setje oude snaren gebruiken.

nou de groeten hier uit Tukkerland

Re: Contrabas

Hoi Bats,
Mag ik je 1 tip geven? Ophouden met klooien met triplex en zo, denk niet dat je 300 jaar professioneel basbouwen ff kan inhalen. Ik twijfel niet aan je geniale bouwkwaliteiten, maar basbouwen is echt een vak apart. Steek liever je kostbare tijd in het vergaren van een paar eurootjes en huur een kwartaal een bas. Ben je wel een paar 100 euro's kwijt, maar dan weet je gelijk of het wat is of niet. En neem gelijk een paar lessen, want als je jezelf de verkeerde techniek aanleert kom je er nauwelijks meer van af en loop je risico op rsi of ergere aandoeningen.
Het is eigenlijk heel simpel: op een dag moet je gewoon tegen jezelf zeggen: ik ben een topbassist, ik kan het. De rest volgt dan vanzelf.
Melvin

Re: Contrabas

Kijk eens op http://www.jasperslotboom.nl voor meer info in de markt. Je huurt bij hem voor een appel en een ei een bas en kan bij hem ook nog op les. Je kan ook een proefles nemen en zo.
In Tukkerland zit trouwens onze grote vriend Ruud Ouwehand, die weet vast wel de weg naar betaalbare twenstche adrezjes.
Succes!
Melvin

Re: Contrabas

ik ga ook geen goede bas bouwen gewoon een hals, een vierkante bak als klankkast om het bassen te ervaren

Re: Contrabas

He Melvin,
Wat leuk, jij gelooft ook in de kracht van affirmeren. Met mijn werk voor Uitgeverij de Zaak verspreid ik steeds boekjes die het nut hiervan verkondigen! (Zie www.uitgeverijdezaak.nl)

Re: Contrabas

"Als je besluit om het instrument te kopen, dan krijg je alle huur van het afgelopen jaar terug! "

Kijk dat is leuk nieuws. Dus als ik mijn eigen basje gemaakt heb (wat ik overigens heel leuk vind om te doen) en ik wat kan spelen, ga ik eens kijken naar een leuke bas om wat blues en eventueel jazz op te gaan spelen. Alhoewel Jazz me erg moeilijk lijkt.

Geweldig is dat er al iemand oude snaren aangeboden heeft. Ik heb nu nog maar een probleem en dat zijn de stemmechaniken. Moet ik nog een oplossing voor vinden. Maatvoering brug heb ik een plaatje opgeblazen tot ware grote en daar de bovenste boog van afgeleid.

Re: Contrabas

Jan Dijkstra, dijkstraj@hotmail.com en
Sander Huiberts, http://www.ebass.nl, die hun eigen elektrische contrabas hebben gebouwd, weten vast wel waar je goedkoop die stemmechanieken kunt kopen.

Re: Contrabas

Even off topic voor Philip en de rest: dat geloof in jezelf als topbassist heb ik "gejat" van Hein van de Geyn die dit als (wat mij betreft) meest waardevolle tip meegaf tijdens onze laatste contrabasdag. Voor de rest even een kort college affirmeren:

=====
Affirmaties zijn korte positieve zinnen gericht aan je onderbewustzijn. Ze worden gebruikt als herinnering, om positieve boodschappen in je bewustzijn te brengen. Je bent als het ware een nieuw pad aan het creëren in je bewuste en onderbewuste. Het is belangrijk om deze affirmaties vaak te denken en te zeggen. Het is een heel goed idee om ze op te schrijven en ze overal neer te leggen om je te helpen herinneren aan deze positieve boodschappen.

Affirmeren is een krachtig gereedschap om jezelf te steunen in positief denken en veranderingen te brengen in je leven en denken. Een affirmatie hoeft op het moment dat je deze uitspreekt nog niet waar te zijn, daarvoor zeg je de affirmatie. Zodat je bewust wordt wat je in je realiteit wil brengen. Want waar je je op richt vermeerdert zich.

Re: Contrabas

Toen ik nog op de HTS in Eindhoven zat leerde ik een jongen kennen die zijn eigen bas gebouwd had. Hij had helemaal geen tekeningen maar wel een plaatje van een viool en heeft dat opgeschaald zodat de bas paste bij zijn eigen lengte (hij was bijna 2 meter). Doordat de verhoudingen van een viool en een bas niet gelijk zijn kreeg het ding een enorme klankkast. Ik heb nog als gitarist samen met hem gespeeld in het dixilandbandje van de school en naar wat ik me er nog van kan herinneren klonk het ding nog helemaal niet zo onaardig. Later heeft hij toch een originele contrabas gekocht maar zijn eigen bouwsel heeft hem een zet in de goede richting gegeven. Ik ben de naam van de jongen vergeten maar als hij nog steeds bast en deze site bezoekt zal hij zich in dit verhaal herkennen.

Re: Contrabas

voor het eerst wat op een echte contrabas gespeeld. Klinkt goed! Zwaar spelen en zoeken naar de noten. Voldoende motivatie om mijn project door te zetten