Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Strijkstok reiniging

Mijn strijkstok spreekt de laatste tijd slecht aan. Met harsen wordt dat niet beter en variëren in boogspanning levert ook niet veel op. Ik heb de snaren al gereinigd met alcohol, maar denk nu dat er misschien vet op de haren van de stok zit. Is er een manier om die haren te reinigen.
Nog een schoonmaak vraag: wie weet er een goed stuk gereedschap voor het verwijderen van vet dat op de toets zit?

Re: Strijkstok reiniging

Misschien is het tijd om de haren van je strijkstok te vervangen? Na verloop van tijd slijten deze, verliezen ze grip plus het vermogen om hars vast te houden. Bij regelmatig gebruik moet je de haren na ongeveer een jaar gebruik vervangen. Kost ongeveer 65 euro.

Willard

Re: Strijkstok reiniging

Hoi Willard,
daar had ik nog niet aan gedacht,
nog willen denken. (65 euri's)
Zal vanavond met een schaar in de zak even bij die lieve blonde merrie van de kinderboerderij op bezoek gaan. Bedankt voor je antwoord.
Mijn vraag over het reinigen van de haren blijft echter staan.

Re: Strijkstok reiniging

Je kan eens proberen met "poesjeszeep" oftewel Lactacyd Femina - zeepvrij wasemulsie voor intieme hygiene... Opletten dat er geen water op de tip komt, want dan lost het spietje waarmee de beharing word vastgezet. Bij het drogen ook de stelschrof losdraaien, anders knapt de beharing doordat de haren krimpen tijdens het drogen.

Als de schubben beschadigd zijn, zit er niets anders op dan opniew te laten beharen.

Betreft het reiningen van de toets: Ik doe dit gewoon met een stuk van een jutte zak. Een sisal tapijt is ook goed, maar nogal onpractisch

Re: Strijkstok reiniging

Poesjeszeep, ik ren al naar het kruidvat, haha.
Bedankt voor de tips!

Re: Strijkstok reiniging

Hoi Tom,
Kun je nog even mededelen of de actie gelukt is? Dan voeg ik het toe aan de basles over strijken, of ik zet het op de tips & tricks pagina van deze site.
Groet Philip

Re: Strijkstok reiniging

je kan ook verhuizen naar vlaanderen.
in gent is er een betrouwbare luthier, luc deneys.
[ www.deneys.com ]
strijkstokverharing kost daar slechts € 50,-.
toen ik ging, vroeg hij of hij er ook zwarte haren mocht opzetten.
'tuurlijk' zei ik en hij vertelde erbij, dat zwarte haren eigenlijk
steviger zijn dan witte, het oogt natuurlijk ook anders.
ik vind het persoonlijk wel cool ogen.

groeten,
dieter.

Re: Strijkstok reiniging

Ga morgen aan de slag met de poesjeszeep en zal berichten over de resultaten. Naar Vlaanderen verhuizen voor een winst van vijftien euro vind ik een mindere optie, maar toch dank voor de tip van de haarkleur, bij de kinderboerderij staat ook een zwarte hengst, een hautain type, maar met een zwak voor suikerklontjes.

Re: Strijkstok reiniging

Ik zou voor het reinigen van de toets inderdaad een droge doek nemen. Laatst werd mij een contrabas ter reparatie aangeboden. De toets was losgekomen en deze moest ik weer vastlijmen. De oude lijmlaag moest daarvoor worden opgelost met warm water. Daarmee werd ook meteen de toets gereinigd, met het oplossen van het vuil hierop kwam ook de originele kleur weer terug, behoorlijk lichter dan eerst hetgeen ik géén gezicht vond bij het gebruikte uiterlijk van de bas. Het helpt ook enorm als je na elke keer spelen even de toets en de snaren afveegt. Je snaren gaan aanzienlijk langer mee en het vuil op de toets krijgt geen kans op te drogen en zich te hechten.

Re: Strijkstok reiniging

Heb inmiddels de strijkstok gereinigd met lactacyd femina en goed nagespoeld met water en de haren drie dagen laten drogen. Nu spreekt de stok inderdaad weer beter aan en hij ruikt ook lekkerder. Tijdens het na spoelen kruipt het water ook richting tip, maar dat heb ik drooggedept met een doek. Er werd gezegd dat er in de tip een spietje zit dat zou kunnen lossen, maar dat is niet gebeurd.

Re: Strijkstok reiniging

Op het basforum van 2xbasslist was net afgelopen dagen een discussie over kleuren haar voor de basstrijkstok. Behalve wit en zwart had men het ook nog over een derde soort 'peper en zout', een wat onbestemde kleur dus. Kort samengevat komen de reacties hier op neer:
zwart haar is grover. Het lijkt daardoor iets steviger te pakken op de snaar, maar volgens een stokkenmaker is dat schijn en is het geluid op afstand niet sterker. Het is wel 4x zo goedkoop als wit haar, de fijnste soort (P&Z zit er tussenin.) Het witte haar is beter voor allerlei stokeffecten (zoals spiccato), klinkt beter bij de duimposities en geeft uiteindelijk een wat subtielere toon. Met als nadeel dat je daardoor je foutjes ook beter hoort, merkte de schrijver op, die tussen de regels door liet weten dat hij naast jazz spelen net bezig was om het eerste contrasconcert van Bottesini te spelen, en dat hij bij het uit het hoofd leren van de cello suites van Bach van zwart naar wit was gewisseld. Ik bedoel maar.

Het is dus eigenlijk net zo als met alle andere producten: of het is goedkoop, maar dan wat grover of het is duur en dan ook wat verfijnder.
Wat zit het leven (ook van een bassist) toch eenvoudig in elkaar!

Re: Strijkstok reiniging

Ik kom gelijk nog even terug, omdat ik in een van de reacties lees over 'beschadigde schubben'. Die beschadiging kun je voorkomen, door bij het harsen steeds één kant op te strijken, namelijk door met een afstreek over het blokje hars heen gaan. De basbouwer zal, als het goed is, de haren zo in de stok hebben gezet, dat je dan met de schubben mee strijkt. Dat zegt die merrie van de kinderboerderij er natuurlijk niet bij als ze geknipt wordt.

Het lijkt een raar verhaal, omdat je met het strijken op de snaar natuurlijk ook niet alleen maar afstreken maakt. Maar ik kan me voorstellen dat het inharsen van de stok anders op de haarschubben inwerkt dan de beweging over de snaar.
Ik heb het verhaal van verschillende kanten gehoord, ook van andere strijkers. Omdat ik niet de luxe bezit van twee stokken kan ik geen proefondervindelijk onderzoek doen, dus houd ik me maar gewoon aan de afstreek-regel.

En dan nog dit: als het strijken met een beharste stok niet meer lekker gaat, kan dat ook liggen aan het uitdrogen van de hars, die daardoor zijn zachtheid verliest. Een nieuw blokje hars kan dus ook helpen. Of een wat zachtere harssoort (zoals Carlsson i.p.v. Pops). Of gewoon plukken!

Re: Strijkstok reiniging

Bedankt iedereen voor alle strijkstok informatie, ik zal proberen de boel samen te voegen voor een basles!
Groet Philip

Re: Strijkstok reiniging

De les met info over de strijkstok heb ik zojuist geupload, het is de actuele basles.
Ronald: de info over het reinigen van de toets zal ik morgen als tip op de Tips & tricks pagina zetten.
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!!!!
Groet Philip

Re: Strijkstok reiniging

Het kan niet genoeg herhaald worden...
Nu de strijkstok terug netjes en gebruiksklaar is moet je echt eens een kijkje gaan nemen op http://nl.youtube.com/user/jasonheath (beetje omlaag scrollen).
Dit is werkelijk de meest complete strijkstok-video-les die op het www te vinden is ! Super inspirerend !

Tom,
Als er erg veel hars op je toets zit, betekent dit waarschijnlijk dat je net iets te kort bij de toets strijkt. De snaren spreken hier makkelijker aan maar je levert wel in op toon. Tenzij je geen "volume effecten" ( ppp of fff ...) wil gebruiken, plaats je de boog best in het midden tussen de kam en de toets op de snaren. Dit principe wordt trouwens erg goed uitgelegd in de video's op youtube.
Veel plezier en succes,
Francis