Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
sustain en attack beinvloeden

Dag daar,

Graag zou ik iets weten over de invloed van de kamhoogte en kampositie (tov stapel) op de attack (de pluk) en de sustain (uitklinken). Toevallig is er onlangs iets aan verplaatst na een reparatie en ik merk dat het anders is gaan klinken.

grtz
Emile

Re: sustain en attack beinvloeden

De plek waar de kam staat luistert inderdaad nauw; een fractie meer naar voren of naar achteren en de bas klinkt anders. Ook de positie van de stapel is daar belangrijk voor. Omdat het om zulke kleine afstanden gaat, is het volgens mij vooral een kwestie van experimenteren – al zijn er op dit forum al wat aanwijzingen voor gegeven in het verleden. Naarmate je de csnaren lager zet, krijg je meer sustain en minder een ploink attack, maar wordt het volume kleiner. Als je cze telaag zet, verzand je in rattle en andere bijgeluiden ellende.

Re: sustain en attack beinvloeden

Hoi Philip, ik begrijp je opmerking niet over het verhogen van de sustain niet als je de snaren lager zet. Als ik dit probeer te beredeneren is juist het omgekeerde her geval, hoe hoger de snaren staan, hoe meer ruimte voor trilling, de "uitslag" van de snaren is dan groter met meer sustain als gevolg. Of klopt mijn redenatie niet?

Re: sustain en attack beinvloeden

Blijkbaar klopt je redenatie niet nee, al spreek ik uit ervaring en heb ik het niet beredeneerd. Ik weet niet waarom het zo is, maar het is toch zo! Misschien wordt de spanning minder groot waardoor de trilling langer aanhoudt?! Wie het weet mag het zeggen.

Re: sustain en attack beinvloeden

Dat lagere kam meer sustain geeft komt van de basgitaar-wereld. Hier is dit wel echt waar, vermits de snaren dan dichter bij de magneet-polen van de elementjes komen. Bij een contrabas lijkt met dit nogal raar. Heb er zelf nog niet mee geexperiemnteerd, dus het kan natuurlijk wel kloppen, maar geen idee waarrom...

Re: sustain en attack beinvloeden

Het kan niet alleen kloppen, het is gewoon zo hoor. Bel maar naar willekeurig welke luthier! Ik heb zelf ook een paar keer mijn snaren lager laten zetten met dit resultaat.

Re: sustain en attack beinvloeden

Volgens mij werkt het als een natuurlijke compressor. Als de snaren laag staan heeft de snaar minder ruimte. De aanslag zal dus minder hard zijn waardoor het lijkt dat hij langer na klinkt, immers je gehoor of versterker wordt ingesteld op een lager volume. Staat de snaar hoger dan is de aanslag relatief harder dan de klank van de sustain, je ervaart het dus als minder sustain.

Re: sustain en attack beinvloeden

He, zo zou het best wel eens kunnen zijn!