Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Zuiver spelen

Hallo Bassers,
Als een soort van verlengde van de poll van deze maand "ik vind dat ik zuiver genoeg speel..." :
Vinden jullie ook dat sommige "topklasse" jazz bassisten eigenlijk niet zo erg zuiver spelen in de hogere regionen ? Mischien is dit een beetje taboe bij de professionals waarover je best niet praat, maar het is er wel ! Neem nu een klassiek bassist op solo-niveau ; die jongens spelen b.v. Bottesini en consoorten wel verbluffend zuiver (en dat zijn echt uitdagende werken hoor !) Komt nog bij dat een jazz-bassolo vaak minimaal begeleid wordt door piano of akkoorden algemeen = minder referentietoon.
Het laatste wat ik wil is de kwaliteiten van pro-jazzbassisten in twijfel trekken (wie ben ik !!!), zij hebben immers niet de kans om hun werk maandenlang in te studeren van partituur, maar je kan er soms moeilijk naast luisteren.
Schiet u maar...
Groetjes,
Francis

Re: Zuiver spelen

Gelijk heb je. Ik heb geloof ik elke top jazz bassist die ik ken wel eens heb kunnen betrappen op een slechte dag. Soms is het echt tenenkrommend vals! Er zijn ook beroemde jazzbassisten die eigenlijk altijd vals spelen. Blijkbaar vinden een heleboel mensen dat minder belangrijk dan andere kwaliteiten van hen. Ik vind dat niet, waarmee ik niet wil zeggen dat ik altijd volmaakt zuiver speel – maar dat blijft wel mijn streven!

Re: Zuiver spelen

Misschien heeft het er ook mee te maken dat als je vals strijkt, horen en zien je vergaat, dat is echt heel vreselijk. Bij plukken is vals ook niet prettig, maar beslist minder trommelvlies verscheurend dan wanneer je strijkt!

Re: Zuiver spelen

Dus ik bedoel: als strijkende bassisten niet vet op zuiverheid gaan oefenen, kunnen ze zelf niet eens naar zichzelf luisteren, zo lelijk is dat.

Re: Zuiver spelen

Strijken is genadeloos... je hoort direct dat je er naast zit (ookal is dat maar een fractie), schuiven (corrigeren) valt stukken meer op en je houd een noot over het algemeen langer aan (ipv dat je naar de volgende loopt)
Ik ervaar het dan ook als super frustrerend om te oefenen op strijken.. ookal heb je een foutmarge van 1 op 10, dan wordt dat nog ervaren als een valse kat
Die frustratie resulteert ironisch genoeg in minder repetitie en dus minder progressie en langer gedobber in dit valse gat. Tijd voor wat omgekeerde psychologie!

Re: Zuiver spelen

klopt, zo ervaren waarschijnlijk de meesten onder ons de strijkstok.
Een dagelijkse portie Simandl met de strijkstok kan anders geen kwaad, maar...
Het is behoorlijk confronterend jezelf met dat onding bezig te horen ! M.a.w. zelf doe ik het nooit !
Is er trouwens iemand op dit forum dat wel doet ? Bijvoorbeeld toonladders met de strijkstok studeren terwijl je in je band enkel pizzicato speelt.
Dit heerschap ziet het blijkbaar anders : http://nl.youtube.com/watch?v=qaOHG8t8Rh0

Re: Zuiver spelen

M.b.t. het filmpje van Jeff Bradetich: zijn bas klinkt erg fraai in de hogere regionen. Nu luister ik niet zovaak naar muziek waarbij contrabassisten dat deel van de toets bewandelen, maar doen ze dat wel, dan vraag ik me vaak af waarom ze daar geen cello voor pakken. Meestal blijft er namelijk niet zoveel over van dat warme, volle geluid. Hier is dat aanzienlijk anders.

Re: Zuiver spelen

Als je echt goed zuiver wilt leren spelen is het toch wel heel handig om veel te strijken vind ik. Studeer bijvoorbeeld de Simandl of Ludwig Streicher methode. Je moet vooral in het begin heel weinig verwachten. Als het steeds maar vasl is, is het kennelijk nog te moeilijk, ga dan een stap terug in moeilijkheid. Je zult dan merken dat je echt in het begin ineens super basic dingen gaat studeren, maar dat is wel heel goed. Doe het tot dat je het echt goed en mooi en zuiver kan strijken, en ga dan pas verder. Het kost wel veel tijd en doorzettingsvermogen, maar je moet lange termijn denken, bedenk waar je over een jaar/ half jaar kan zijn, niet volgende week, want zo snel gaat het niet als je echt kritisch bent. Het loont uiteindelijk wel enorm! Voel je niet te goed om misschien wel een half jaar lang qua toonladders alleen maar toonladders over 1 octaaf et strijken met de juiste vingerzettingen, net zolang totdat je de toonladders van B of C# of ges net zo vloeiend en mooi kan strijken als de relatief makkelijkere toonladders van bijv. F of bes.

Groeten Tobias

P.S. Als je het echt goed en serieus wilt doen is het wel aan te raden om les te nemen bij een goed onderlegde techniek leraar, in ieder geval voor een tijdje, er komt veel kijken bij goed strijken.