Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
bijgeluid van snaren, en hallo....

Mischien een brutale vorm van kennismaken, maar ik heb best wel een flink probleem..
Maar eerst: Kees is de naam, en ik lees dit forum al geruime tijd om een beetje op gang te komen met het spelen op de Contrabas.
Ben vroeger begonnen met een "theekist",oftewel Poor Mans Bass, met 2 snaren,waarvan er uiteindelijk maar 1 overbleef.
Kon daar redelijk accuraat een bas-geluid mee produceren dat niet erg ver afweek van de originele nummers. (Rockabilly - Slapbass)
Maar ik wil nu toch wel "Het Echte Werk"
Heb inmiddels een goedkoop stukje bas gekocht, (chinees) en deze klinkt zonder versterking best aardig.
Maar nu heb ik een shadow element gekocht,(sh 712)
alleen m'n snaren (La Bella Supernil) zijn wel heel erg nadrukkelijk aanwezig.
Vooral het verplaatsen van m'n vingers is heel erg duidelijk, zo niet overheersend.
Wat nu??
Als ik een micro gebruik die geen contact maakt met de Bass is het geen probleem.
Zodra ik echter op een of andere manier contact maak is het TE duidelijk aanwezig....
Andere snaren???
Plaatsing elementen?? (nu op de kam)
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.....

B.T.W. Prima forum en pagina...

Groeten....Kees

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hoi Kees,
Als je 'shadow' intypt in het zoekprogramma hier vlak boven, krijg je aardig wat info over de plaatsing van je element.
Fijn dat je wat hebt aan het forum!
Groet Philip

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hoop dat de reply juist aankomt..

Bedankt Philip voor de tip, maar ik denk dat ik inmiddels handmatig al alle posts over shadow elementen heb gelezen.
Heb de zoekfunctie gebruikt, en kan daar maar 1 post vinden die inderdaad over het snaar-contact geluid gaat.
Deze is van Sjoerd, en gaat over de plaatsing van de elementen.
Ik heb zijn tip geprobeerd, maar helaas gaat de klank dan stukken achteruit, en klinkt het alsof ik in een groot vat sta te spelen.
Ik heb allerlei plaatsen op de Bas geprobeerd, maar helaas, de klank komt dan helemaal niet meer tot z'n recht.
Droog, hol, dof, zacht, alles behalve mooi....
Onder de vleugel van de kam kan ik echt de volle klank vinden die ik zoek, alleen daar hoor ik ook m'n vingers over de snaren schuiven.
Ik speel voornamelijk "loopjes" over 1 snaar en dan hoor je het natuurlijk wel heel erg.
Mischien dat iemand nog iets weet???

Alvast bedankt....

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hallo Kees,
Heb je die bijgeluiden enkel op de D en de G snaar (de twee volledig nylon snaren) ?
Kijk eens op http://www.geocities.com/f.walboomers/
in het stukje over de snaren wordt inderdaad melding gemaakt van snaar-bijgeluiden. Je vind op de site trouwens een overzichtje van verschillende "slap" snaren en hun eigenschappen.
Succes,
Francis

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hallo Kees

Ik heb ook een shadow element maar dan het type sh-sb 1
Ik had ook veel bijgeluiden , maar door het elementje net boven de kam op het blad te monteren (lijmen)
en de juiste versterker instelling is het al een stuk beter.
met de toon regeling is veel te doen.

groetjes sjoerd

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Ik heb 'n SH950... deze heb ik aan weerszijde in de brug geklemd in de inkeping. Niet te strak, niet te los.
Dit element pakt vooral het geluid vd snaren op, wat op zich natuurlijk zonde is van de klankkast. Bij heftig versterkt spelen is dit echter nog weleens noodzakelijk, omdat een microfoon (veel natuurlijker geluid) een feedback risico met zich meebrengt.

Ik heb gemerkt dat een voorversterker al veel aan het geluid kan doen en dat ook details zoals het verplaatsen vd vingers weg gepoetst kan worden.
Die ervaring heb ik met buis-voorversterkers.. en als ik mij niet vergis, komt er daardoor een kleine compressie in het geluid (maar daar weten de kenners van dit forum alles over)
Buis is wel 'n sound waar je van moet houden, maar als je aan rockabilly doet, zal dat wel snor zitten


Probeer het eens in die hoek te zoeken.. want als de bas in onversterkte staat OK klinkt, lijkt mij niet dat de snaren een probleem zijn.

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hallo jongens,
Wanneer je een Shadow pickup op de juiste plaats monteert, vang je volgens mij nog redelijk wat "kastgeluid" op hoor. Hoe korter de PU bij het bovenblag zit, hou meer acoustisch geluid je opvangt lijkt me (David Gage Realist). Als jullie vinden dat de Shadow al veel bijgeluiden oplevert, probeer dan maar eens een Fishman BP100. Je weet niet wat je hoort ! De hoge tonen dichtdraaien op je voorversterker kan wel maar je verliest een boel andere "informatie" in je bassignaal. En inderdaad buizen klinken anders dan transistoren : als je ze op de grond gooit ! Een contrabas blijft een complex instrument om te versterken. De combinatie bas - pickup - amp zit soms meteen goed maar dat is m.i. eerder uizonderlijk.
Vergeet niet dat die supernil snaren "roundwound" zijn, wat sowieso al extra bijgeluiden oplevert.
Kan je bv geen snaar "lenen" van een collega en luisteren wat dat oplevert voordat je een nieuwe PU of snaren koopt ? Dan is dat meteen uitgesloten. Succes ermee,
Groeten,
Francis

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hier even een update n.a.v jullie suggesties...

Het bijgeluid is aanwezig bij alle snaren.

Heb geprobeerd om 1 of allebei de elementen boven de kam op het blad te monteren, maar dan gaat het heel erg hol klinken.
Dit kan ik wel oplossen met een toonregeling,(30Hz tot 16Khz in 10 stappen-regeling) maar dan gaat het wel erg kaal of droog klinken.

Heb er inmiddels ook een buizenversterker aan gehad,(EL34)maar ook dan klinkt het niet zo best.

Toen ik de bas kocht zaten er stalen snaren op.
1 Van deze heb ik zolang even op een zelfbouw EUB zitten.
Als ik met m'n vingers over deze snaar ga, zonder versterking, hoor ik bijna niks...
Als ik echter over de supernills ga, terwijl deze gedempt is met schuimrubber, hoor ik toch heel duidelijk het verplaatsen van m'n vingers.
Dus ik vrees dat het grootste probleem toch wel in de snaren zit....

Zin er eigenlijk snaren die niet omwonden zijn??
En zijn dat dan de darm-snaren??

Allemaal bedankt voor de reacties.

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Ja, er zijn snaren in alle soorten en maten, staal, nylon, darm, omwonden, niet omwonden, mengvormen tussen deze materialen... Om gek van te worden, eigenlijk.

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Hey Kees,
Je gaat er uitkomen !!!
Even los van de problemen met de snaren :
Als je nou slechts een van de elementen van jou Shadow onder de vleugel van de kam zet (de andere hangt dan los te bengelen) krijg je dan een dieper basgeluid ?
Met de pickup van FWF-systemes heb ik dat wel. Volgens mij zetten ze die elementjes t.o.v. elkaar uit fase (om feedback tegen te gaan ???). Sluit één van de speakers van de HIFI maar eens omgekeerd aan (= uit fase), dan komen er o.a. beduidend minder bassen uit de speakers.
Het zou leuk zijn om je bevindingen eens te horen...
Terug naar de snaren nu :
Darmsnaren zijn redelijk duur en gevoelig voor luchtvochtigheid. Er moeten zeker goede alternatieven bestaan voor de Supernils. Er hangen hier jongens (en meisjes) op het forum rond die je daar veel beter kunnen bij helpen. Ik ben niet erg thuis in de rockabilly-stijl. Fantastisch wat die jongens doen met hun bas !
Groetjes,
Francis

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Francis...
Als liefhebber van een mooi vol basgeluid ben ik bekent met het in fase aansluiten van je speakers.
Ik heb inderdaad dezelfde ervaring met de Shadow elementen, er hangt er ook inderdaad 1 los.
Er zit echt een duidelijk verschil in de elementen.
Ik heb ze om de beurt op het blad gemonteerd, en er zit dan een groot verschil in het lage gebied, ik weet niet of je dat ook hebt bij de FWF ?
Ik heb geprobeerd om het losse element voor de slapp te gebruiken, maar dat was geen succes.
Zal dan waarschijnlijk een condensator in serie, of over dat element moeten schakelen, maar wil er nu nog even niets aan verbouwen.
Bedankt voor het meedenken...

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Ik heb een mp3 op rapidshare gezet, is niet zo'n hele goeie kwaliteit...maar goed.
Is met een heel simpele micro rechtstreeks op de pc opgenomen, en halverwege kun je heel goed horen wat ik bedoel met de bijgeluiden...
Was maar een beetje aan het prutsen, dus let maar niet te veel op het spelen zelf...
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

Groeten...

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

is wel makkelijk als ik de link er ook in zet ...

http://rs20.rapidshare.com/files/49427909/bass2a.mp3

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Dat klinkt inderdaad, zoals Francis al aangaf, als roundwound-bijgeluiden (met name bij gitaar hoor je die nogal eens). Als ik het overzichtje op http://www.geocities.com/f.walboomers goed interpreteer zijn zowel de nylon als de stalen snaren roundwounds. Waarom probeer je geen flatwounds? Lijkt me ook beter voor je toets (in ieder geval waar het de stalen snaren betreft).

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Kees,
Bedankt voor de info. Heb precies hetzelfde probleem met de FWF !
Trouwens ik kwam een bijzondere tip tegen op det wereldwijde web : schuur de snaren gewoon glad met een velletje schuurpapier ! Rockabilly spelers schijnen dat te doen bij hun roundwounds (o.a. bij weedwackers). Je zou dan een "darmsnaar" gevoel krijgen en de grip op de snaar (met de rechterhand) verbetert. Als je de snaar gewoon met het velletje schuurpapier omwikkeld en ze erdoor trekt is het gebeurd.
lijkt me een beetje "erop of eronder" maar het lijkt me toch de moeite !
Trouwens, niet zo bescheiden jongen : dat fragmentje klinkt best aardig !
Groetjes,
Francis

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Inderdaad... weedwackers, is dat niets?
Zie eerdere draad:
http://pub5.bravenet.com/forum/351469141/show/695299

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Ik wist helemaal niet dat Weedwackers, gewoon kunststof draden zijn ! De naam zegt het nochtans helemaal.
Dus dat afschuren sloeg helemaal niet op roundwounds...
Al zou ik het toch es proberen om de snaren een beetje vlak te schuren. Wie weet ???

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Als je gaat schuren neemt natuurlijk ook de dikte van je snaar af, wat waarschijnlijk weer andere gevolgen voor de klank en spanning heeft.

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Update:

Heb inmiddels het een en ander veranderd hier..
De Shadow elementen zijn even verbannen, werk nu met 1 kleine microfoon op de kast.
Het bereik hiervan loopt van 20Hz t/m 16Khz, dus ik neem aan dat hiermee het bereik wel gedekt is.
Lager dan 20Hz is niet nodig neem ik aan...
Werk nu via een klein regelpaneel, met ingebouwde toonregeling. (HQ Power Promix66)
Is simpel maar verassend doeltreffend.
Voor de slapp heb ik een oud hoofdtelefoonelement gemonteerd onder het fingerboard.
Met de toonregeling klinkt dit best mooi!
Alles bij elkaar is de klank er al stukken op vooruit gegaan, alleen de bijgeluiden van de snaren vallen nog steeds op...
Maar ik heb een setje Thomastik snaren gekregen, die reuze glad aanvoelen, dus deze wil ik binnenkort ook eens proberen.
Dit setje is de Bass Superflex set 42...
Mischien bekend???
Groeten....

Re: bijgeluid van snaren, en hallo....

Nog een update...
Heb de G snaar van Thomastik erop gezet om eens te proberen.
Wat een verschil!!!!!!
Zo goed als geen bijgeluid meer, terwijl de G snaar toch wel het duidelijkst was wat dat betreft.
Slappen kost wel veel meer moeite, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen...
Halverwege de snaar gemeten staat deze 7mm van de toets, dus dat lijkt me laag genoeg.
Heb alleen deze week geen tijd meer om de andere snaren erop te zetten