Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Linkerhand techniek

Hallo iedereen,
Ik ben nog steeds bezig met m'n basistechniek verder aan te scherpen (ondanks een bescheiden aantal dienstjaren...)
met de vingertoppen ipv het "vlees" van de vingers spelen geeft een "duidelijker" geluid. Met name walking lijnen komen meer tot hun recht.Ik ben daar nooit zo erg mee bezig geweest maar het verschil is groot ! In een ballad of bij lange slotnoten lijkt het me dan weer beter om met het "vlees" van de vingers te spelen omwille van de mooie "buzz".
met de vingertoppen spelen zorgt ervoor dat de linkerhand meer met een boog over de toets staat. Als je nu bv van een open G naar een lage C gaat, blijft op die manier de open G doorklinken, wat niet de bedoeling is. Afdempen lijkt me moeilijk, gezien de positie van de hand. Of speel je bij voorkeur geen open snaren (zoals Henk Haverhoek op z'n site voorstelt). Ook snaarwissels worden op deze manier moeilijker. Of doe ik het helemaal verkeerd ???
Alle tips welkom !
Francis

Re: Linkerhand techniek

Hoi Francisa,
Vind ik ook, bij lange noten is het mooi om 'vlees' te gebruiken, dan klinkt de toon vooral voller; hoe korter de noten worden, hoe beter het m.i. is om dat niet te doen, omdat je dan weer aan duidelijkheid wint. Speel maar eens snelle noten met veel vlees, dat wordt een brei.
Moet me wel van het hart dat ik het echt he-le-maal geen enkel probleem vind om de losse G af te dempen als ik vervolgens de lage C speel, dat gaat eigenlijk vanzelf. Dus misschien kun je daar nog mee experimenteren! Ik ben het trouwens met Henk eens, als klopt wat jij zegt dat hij zegt. Een losse snaar kun je niet meer manipuleren. Dat vind ik jammer, maar ik houd er dan ook van om van alles te doen met een toon; als je houdt van rechte, ongemanipuleerde tonen zul je dol zijn op losse snaren. Hein van de Geyn, die veel doet met zijn toon, houdt trouwens wél van losse snaren, wat ik dus niet helemaal begrijp – tenzij hij ze uitsluitend gebruikt als hij nu eenmaal een rechte toon wil spelen.
Groet Philip

Re: Linkerhand techniek

Volgens mij stimuleert Henk juist het gebruik van open snaren zoals hij schrijft bij z'n tips:

"Don't avoid open strings. They are typical of the string bass' sound"

Zelf vind ik open snaren ook gemakkelijk om van een hoge positie weer naar een lage positie te gaan.

gr. Jack

Re: Linkerhand techniek

Hey Jack,
Je hebt helemaal gelijk ! Hoe kon ik dat nu fout lezen. Vergeet dus die opmerking (hoop dat Henk dit niet leest ).

Re: Linkerhand techniek

Henk is echt de aardigste man van de wereld, maak je geen zorgen. I love Henk!!!

Re: Linkerhand techniek

Wat de vingertoppen betreft; gewoon je handen goed neerzetten en de snaar op de toets laten eindigen. Met vlees spelen lijkt me niet wat, krijg je zo'n muffe toon.

Open snaren zijn er om te gebruiken. Komt gewoon van pas onderweg.

Re: Linkerhand techniek

Met vlees spelen slaat op de manier van aanslaan met je rechterhand. Als je dat niet doet in de duimposities, wordt de toon daar erg dun hoor.