Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Standards: hoe te beginnen?

Voor een beginnend bassist zoals ik, vormen de standards een grote maar ook wel erg onoverzichtelijke uitdaging. Ik citeer uit de baslessen:

"Er worden ... ongeveer 300 standards gespeeld ... idealiter ken je ze allemaal ... in elk tempo a prima vista foutloos en soepel een akkoordenschema doorkomen ... alle toonaarden ..."

Mijn vraag: met welke standards kan ik het best beginnen, en is het beter eerst een paar standards in een hoop verschillende toonsoorten te leren spelen of juist een flink aantal in de toonsoort van het Realbook aan te pakken?
Is het goed om (bijvoorbeeld met behulp van Myspace en YouTube) voorbeelden van de nummers te beluisteren?

Dank en groetjes,
Wander

Re: Standards: hoe te beginnen?

Hoi Wander,
Ik voel me gevleid dat je mijn verhaal zo grondig hebt gelezen! Ik zou zeggen: als je standards leert spelen, heb je waarschijnlijk voorlopig je handen (meer dan) vol, dus laat die andere toonaarden maar even zitten. Het is zo dat elke jazzscene weer zijn eigen selectie maakt, maar er zijn altijd een aantal nummers te noemen die bijna iedereen speelt. Bijvoorbeeld:
1. All the things you are
2. All blues
3. Blue Bossa
4. Stella bij starlight (nog best een pittig nummer trouwens)
5. Body and soul
6. Round midnight
7. Blue monk
8. Black Orpheus (Manha de carnaval)
9. There will never be another you
10. Just friends
11. There will never be another you
12. The girl from ipanema
13. Summertime
14. Solar
15. Lady bird
16. On green dolphin street
17. Take the A train
18. Mr. PC
19. Beautiful love
20. Donna Lee
Ik hou het even op deze 20 nummers, maar ik kan ook nog wel even doorgaan hoor. Hier kun je even mee vooruit. Toch?
Groet Philip

Oeps, There will never be anorher you staat er twee keer bij. Nou ja, zet ik Misty er ook nog bij.

Straight no chaser mag trouwens ook niet ontbreken in dit lijstje, evenals Billies Bounce of Blues for Alice (om even een paar bliues in F en Bb te noemen, dé blues toonaarden. Maar nu houd ik ermee op hoor.

Nou, dan ga ik nog even door

Autumn Leaves (verplicht)
All of me
Bluesette
I'll remember April
In a sentimental mood
Love for sale
Lullaby of Birdland
Route 66

Peter

bytheway: De klok van deze website staat verkeerd. Dit bericht is gepost op 18-juni 20:09

Tja, bravenet, van wie ik dit forum huur, is een Amerikaans bedrijf dus. Beetje primitief die tijd, dat geef ik toe.

Zijn er mensen met ervaring met Aebersold mee-speel CDs? Veel beginnende en gevorderde Jazzers gebruiken die voor het studeren van standards en improvisatietechnieken. De keuze is enorm (er zijn er meer dan 180), en een aantal bevatten uitsluitend eenvoudigere standards.

Zijn er mensen hier op het forum die (positieve, negatieve) ervaringen hebben Aebersold CDs (of LPs natuurlijk ). Zijn ze ook geschikt voor bassisten?

Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, ik heb er net deze week één besteld. Zodra ik er iets over kan zeggen, zal ik het melden...

zie: www.aebersold.com

Groeten,

Koen.

-- slightly off topic --

Als niet-jazz-liefhebber vind ik de combi van 'standards' en 'improvisatie' altijd wat vreemd. Bij improvisatie denk ik namelijk aan jammen en bij standards juist aan vaststaande composities.
Maar goed, standard zal wel meer voor framework staan dan voor cover, maar ik merk dat ik het iedere keer als ik het lees het toch weer vind wringen.

Sowieso begrijp ik niet zo goed waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan standards in een muziekstroming waarin improvisatie zo belangrijk is. Biedt een echte jam niet meer vrijheid qua improvisatie, of snap ik er toch gewoon helemaal niks van?

Hoi Sander,
Of je er helemaal niets van begrijpt, lijkt me sterk, gezien al je waardevolle bijdragen aan dit forum uit het verleden. Op standards improviseren biedt echter twee enorme voordelen die ik hier wil onderstrepen.
1. Een ijzersterk akkoordenschema. Natuurlijk kan er tijdens 'vrije' improvisatie ook iets moois ontstaan op harmonisch gebied, maar toch zelden een doorwrocht akkoordenschema van pakweg 32 maten waarop het heerlijk soleren, variëren en collectief improviseren is.
2. Een ijzersterk thema, waarop het ook heerlijk improviseren en variëren is.
Vandaar dus. Heerlijk, die standards. I love them.

De beste manier om goed standards te leren spelen is toch vooral veel standards te luisteren. Gelukkig kan je altijd wel een box met 10 cd's vinden bij de V&D in de aanbiedingen bak.

De Aebersold platen en cd's hebben piano en drums op 1 kanaal en bas en drums op het andere kanaal. Dus balns naar de kant zonder bas en je kan er heerlijk op oefenen.

Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar op Emule is een enorme partij jazz bladmuziek te downloaden. Keer op Aebersold zoeken.... Alleen zijn uit de meeste PDF's de Es en Bes bladzijden verwijdert. Maar dat is alleen pech voor de blazers ;-)

@Philip:
Ik hanteer zelf meer een rock-idioom, waarbij de harmoniën een beduidend minder prominente rol spelen, maar het meer om de algehele groove gaat. Dat is intuïtiever en directer denk ik. En daarmee ook toegankelijker, zowel voor luisteraar als muzikant.

Virtuose instrumentalisten kunnen me op muzikaal vlak ook meestal niet zo boeien, terwijl een eenvoudige, maar vette, malende groove dat juist wel kan.
Ik wil overigens niet de indruk wekken dat ik zelf van die vette baslijnen zomaar uit m'n mouw schud. Was het maar waar.

Tot zover mijn "ik speel geen standards"-bijdrage aan deze standards-thread . De enige standaarden die ik probeer te hanteren zijn de webstandaarden waarmee ik sites bouw , maar da's een heel ander verhaal (en vaak al moeilijk zat).

Onder het hoofdje 'Diversen' staat trouwens ook een link naar een site waar je een heel realbook in de F sleutel kunt downloaden.

op de links pagina dus.

Alle (of toch veel) volledige realbooks staan op http://stevewellsmusic.com/BACKUP/FAKE%20BOOKS!/, misschien al bekend, maar ik zag hem nog niet passeren.
Vaak een hele brok voor een download, maar dan heb je wel het volledige boek in 1 stuk.

Aebersold is inderdaad iets moois: kun je met top musici 'samenspelen', Nadeel is natuurlijk wel dat je CD's blijft kopen... ik heb zelf veel meer met Band-in-a-box geoefend in het begin. (Dat is een software programma waarmee je in een vloek en een zucht een akkoordenschema gespeeld krijgt door een pianist en drummer. Je kunt zelfs saxofoonsolo's krijgen op een schema dat je er zelf net in hebt gestopt. Waanzinnig is dat.) Dat heeft ook als voordeel dat je het repertoire van het bandje waarmee je speelt even snel door kunt nemen.

www.realbook.us
Alle realbook songs op een rij.
Als je je aanmeld kun je alle songs afspelen(midi) in elke toonsoort.
Band in a box is ook erg makkelijk om mee te oefenen.

Groet Robert

He Robert,

Leuke link, maar bij mij speelt ie geen midi's af. Waar zou het aan kunnen liggen?

Let me know please!

op www.realbookpack.com kun je twee CD's bestellen (voor iets meer dan 20 dollar) met daarop 36 realbooks in PDF-formaat. Leuk detail: er staan ook een aantal Es en Bes versies op. Kun je die doorverkopen aan de blazers in je bandje.;)

maarten