Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Strijkstok

Hoi allemaal,
Als rockabillyslapper en jazzplukker heb ik de - indertijd bij mijn eerste bas geleverde - strijkstok gezellig in de verpakking laten zitten. Toch uit pure nieuwsgierigheid dat ding maar eens tevoorschijn gehaald en direct komen er een paar vragen bij me op: hoe strak span je zo'n ding eigenlijk, en hoe weet je of er voldoende hars op de haren zit?

Gr. Ronald

Re: Strijkstok

Ronald,

Voorzichtig de stelschroef (meetal een zeskant) rechtsom aandraaien totdat je haren zodanig gespannen zijn dat het prettig aanvoelt. Moeilijk exact te zeggen hoe hard. Als vuistregel mag je stellen dat je de haren net niet tot tegen de stok mag kunnen duwen, als je de stok op een normale manier vasthoud. Opassen met vettige handen en de beharing; geen goede maatjes! Ik duw de stok hierbij voorzichtig tegen mijn linker onderarm aan.

Wat betreft hars: Als regel moet je een 10-tal keren wrijven voor elke 2 uuur strijken. Als je hier niet aan geraakt, sowieso elke dag voor je begint met strijken. Uiteraard hangt dit af van de gebruikte hars en de ouderdom van hars en beharing. Ook steeds in de richting van de punt (van de slof naar de punt) harsen ivm. met de schubben van de haren. Opassen dat je niet teveel hars opbrengt, want daar word je klank echt niet beter van. Beter te weinig harsen, en als je merkt dat je haren niet genoeg "bijten" nog een beetje bijharsen.

Nog 1 opmerking: De meeste harsen zijn agresief en tasten je lak aan, dus regelmatig (maandelijks is wel genoeg zeker, eigenlijk geen idee...) het hars-stof afvegen onder aan je kam. Het staat het wel cool om dit niet te doen, dan ziet je bas er direct gebruikt/oud uit.

Erwin